Ford Galaxy 2.3 Ambiente (2003)
Sobere ruimtereus
In de Ford Galaxy bevind je je op gelijke hoogte met bus- en bestelautochauffeurs. Het overige verkeer ploetert voort ter hoogte van je schenen. Is dat prettig rijden? Nou, nee, maar daar gaat het de MPV-berijder natuurlijk ook niet om. Welnee, waar het om gaat, is natuurlijk de ruimte. MPV-rijders gaan voor kubieke meters, vakjes en geheime opbergruimten én – last but not least – stoelen die je eruit kunt halen. Handig bij verhuizingen. Ga je met zo'n MPV op stap, dan ontmoet je be- en verwondering. 'Wat is 'ie groot!' en 'Maar dat is handig op vakantie!' Niemand vraagt zich af hoe vaak je op vakantie gaat en of je dan die andere 49 weken van het jaar zoveel ruimte wilt verplaatsen. Tenzij je natuurlijk dagelijks collega's, kinderen of klanten vervoert. Maar dat terzijde.
De Galaxy is een fors gefacelifte versie van een model dat al in 1995 het levenslicht zag. Toch vinden we de Ford er nog opvallend modern uitzien. We hebben hem altijd een erg fijne MPV gevonden: comfortabel, koersvast, met genoeg bakjes, vakjes en liters bagageruimte. Het is wel duidelijk te zien dat het dashboard en de console afkomstig zijn van businesspartner Volkswagen. De sfeer riekt naar 'Geen cent te veel hoor!' Sober, geen verrassingen. Blikjes of flesjes moeten tevreden zijn met de uitklaprekjes uit het dashboard. Koeling is niet aan de orde, of je moet de airco voluit zetten en de blazers op je flesje richten. Hebben we niet geprobeerd. Over de stoelen zijn we wat minder te spreken: verwend als we zijn, vinden we ze wat stug en hard. Ze geven voldoende steun, maar op de langere rit vinden we onze draai niet helemaal. Als we de achterportieren openen, komen we wederom in een zeer behoorlijke ruimte terecht. Achterpassagiers mogen hun raampjes naar beneden zwengelen; dat kan in deze klasse natuurlijk niet. In de bagageruimte van de Galaxy vind je geen netten om de bagage vast te leggen. Hier moet je zelf een oplossing voor vinden in de vorm van doosjes of kratten. Verder hebben wij niets te klagen.
Veel airmiles
Hoge bomen vangen veel wind. Dat gaat ook op voor de Galaxy en boven de 100 km/h kun je dat goed horen. De Galaxy is wel stabiel. Hij ligt als een huis op de weg. Overhellen in de bochten is echter iets waar je met MPV's domweg mee moet leren leven. 'Hoge bomen', zeiden we al. Niet echt hinderlijk, maar wel een gegeven waarmee je rekening dient te houden. Hoewel de Ford Galaxy gelijk is aan de Seat Alhambra en de VW Sharan, is de 2,3-litermotor in de hier geteste Galaxy een Ford-product dat niet in z'n Spaanse en Duitse broertjes wordt gebruikt. Over de motor zijn we te spreken, die trekt perfect. In het dagelijkse verkeer voldoet de 2.3 gewoon uitstekend. We vinden de motor wel wat luidruchtig en de bak schakelt wat hakerig.
Zuinig zijn deze grote jongens allerminst. Om de 1.650 kg van de Galaxy voort te bewegen, heb je een dikke portemonnee en behoorlijk wat benzine nodig. Gelukkig kun je 70 liter brandstof meenemen in de Ford, zodat je actieradius nog redelijk comfortabel blijft. De Galaxy, die we ook nog even gebruikt hebben voor een retourtje Parijs, scoort 1 op 9, tegen een fabrieksopgave van 1 op 9,9. Niet schokkend, want in Noord-Frankrijk hebben we hem wel even laten werken. Feit blijft dat het rijden in zo'n gebouw je veel airmiles of andere bonuspunten oplevert. De Galaxy kunt u meenemen voor prijzen vanaf € 31.995.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Galaxy 2.3 16V Ambiente |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.295 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 203 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.641 mm / 1.810 mm / 1.732 mm |
Wielbasis | 2.835 mm |
Massa leeg | 1.650 kg |
Laadvermogen | 770 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 700 kg |
Banden | 195/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 196 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,3 s / 8,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,0 s / 17,6 s |
Brandstofverbruik | 10,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 242 g/km |