Ford Galaxy 1.9 TDI 150 pk Ghia (2005)
Oudjes doen het best
Ruim elf jaar geleden presenteerden VW en Ford de Sharan en de Galaxy, stevige ruimteauto's die het de Renault Espace moeilijk moesten maken. In 2000 werden ze vernieuwd en kregen ze iets meer een eigen familiegezicht. Ford broedt inmiddels op een opvolger en het is wel zeker dat Ford weer zijn eigen weg gaat. Ook al zit de Galaxy in de herfst van z'n levenscyclus, toch rommelde Ford nog even aan het motorprogramma. Het is niet zo dat er een spiksplinternieuwe motor is ontwikkeld, het is namelijk een sterke versie van de 1,9-liter TDi die al in de Galaxy te vinden was met 115 en 130 pk. En die motor is weer afkomstig van het VW-concern.
Walmend
De TDi maakt een nette indruk in de Galaxy. Hij is stil en snel – wat wil je nog meer? Zuinigheid misschien? Tja, dat zou natuurlijk niet het allersterkste punt kunnen zijn, als je het frontale oppervlak bekijkt. Wij kwamen zo'n 13 km ver op een liter, niet heel bijzonder, maar wel netjes. Meer vermogen heeft dus een prijs. Overigens, wanneer je met een auto met benzinemotor gelijke prestaties wilt hebben, ben je natuurlijk nog onvoordeliger uit.
Over prestaties gesproken: in concrete getallen doet de 150 pk sterke TDi het prima. Hij sprint – hevig walmend – in twaalf tellen naar de honderd en zou in theorie tot 200 km/h moeten kunnen doorhalen. Het sterkste punt van deze motor is het koppel van 310 Nm, dat voor geweldig comfort zorgt. Want in elke versnelling heeft de motor genoeg fut om er nog éven aan te trekken. Hij laat zich dus lekker schakellui rijden.
De rijeigenschappen mogen er best zijn, want er is geen sprake van een soft onderstel waardoor hij met z'n niet geringe hoogte zou kunnen gaan hellen. Daarbij wijkt hij niet gauw af van de voorgenomen route door bochten en we kunnen vaststellen dat hij nog prima rijdt.
Transporter
Maar behalve de rijeigenschappen en de fijne motor heeft de Galaxy nóg een sterk punt: de interieurruimte. Vanbuiten is al duidelijk dat de Galaxy een flinke auto is, want als je de achterklep opent, heb je behoorlijk wat ruimte áchter de auto nodig om hem open te laten zwaaien. Ook de portieren zijn aan de grote kant. Standaard is de Galaxy een vijfzitter, maar het is mogelijk 'm om te bouwen tot een zevenzitter door in de bagageruimte nog twee stoeltjes te plaatsen. Goed, op die achterste rij zit je met je knieën opgetrokken, maar in de praktijk zullen op die plek maar weinig volwassenen plaatsnemen. De stoelen van de tweede (en derde) rij zijn uitneembaar, zodat er een aardige transporter overblijft. Je kunt vrij gemakkelijk fietsen ín de auto meenemen. Maar het verslepen van die stoelen is in de praktijk een loodzware klus en je moet de meubels thuis ook maar even kwijt kunnen.
Het dashboard is een mix van Ford- en Volkswagen-onderdelen maar het geheel ziet er netjes uit, zeker met wat aluminium strips voor een sportief tintje. Het zitcomfort is alleszins redelijk, met goed verstelbare stoelen en met verstelbare armleuningen.
De 150 pk-versie is er als Futura en Ghia, en is zo'n 1.500 euro duurder dan de versie met 130 pk. Niet bepaald een goedkoop staaltje van chiptuning.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Galaxy 1.9 TDI 150pk Ghia |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.895 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 310 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.641 mm / 1.810 mm / 1.732 mm |
Wielbasis | 2.835 mm |
Massa leeg | 1.666 kg |
Laadvermogen | 764 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 700 kg |
Banden | 215/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 199 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 178 g/km |