Ford Escort 1.6i CLX (1995)

Terug van weggeweest

Ford Escort 1.6 CLX
Als traditionele concurrent van de VW Golf en de Opel Astra heeft de Ford Escort het in de jaren '90 erg moeilijk gehad. Maar na veel bijschaven is hij nu weer op zijn vertrouwde niveau.

Elke keer als we sinds de haastige introductie van de in 1990 totaal vernieuwde Escort weer een verbeterde tussenversie op de AutoWeek-pijnbank legden, vonden we 'm weer duidelijk beter dan voorheen, maar nog steeds n‚t niet wat we ons van Fords succesnummer voorstelden. Aan die twijfel is nu echter een eind gekomen, want het laatste, op de RAI '95 gepresenteerde model is een Escort zoals we mogen verwachten. In de omgang voelt hij vertrouwd en 'makkelijk' aan, hij is mooi stil, z'n 16-kleps ZETEC-motor is weliswaar niet beresterk, maar w‚l opvallend soepel, met zijn uitrusting komt hij goed voor de dag en de prijs is heel aantrekkelijk.
Vooral vanwege dat prijsvoordeel neemt Fords laatste Escort-editie de concurrentie aardig wat wind uit de zeilen. Gelijkwaardige Golfs en Astra's kosten al gauw wat duizendjes meer en aan de zijlijn scoren mededingers als de Citro‰n ZX en de Toyota Corolla met hun totaalpakket evenmin spectaculair. Met opzet zeggen we hier 'totaalpakket', want juist op dat aspect beoordeeld is de Escort een sterke aanbieding. Dat is hij in het verleden altijd geweest: een mix van goede eigenschappen, gelijkmatig over het spectrum verdeeld en een ideale basis voor accentuering op punten waar dat gewenst is.
Zo was de ooit als familiewagen of kleine zakenauto op de markt gebrachte Escort tevens het platform waarop tevens indrukwekkende rally- en race-successen werden gegrondvest. En zo kunnen we vandaag-de-dag ook weer kiezen uit een ruim programma. Deze keer wordt het de betaalbare middenweg: de 1.6 CLX, een passende vertegenwoordiger van de jongste Escort-generatie. Hoewel hij de wereld niet verbaast of choqueert met een uitdagende blik, is hij overduidelijk een Ford met zelfs lichte verwijzingen naar het wel zeer karakteristieke, nieuwe Scorpio-gezicht. Vooral het interieur toont onmiskenbaar de vormgeving en aankleding die bij een Escort hoort: zakelijk maar niet onvriendelijk van opzet, geen frivole toeters en bellen, een zelfs wat huiselijk aandoende inrichting en in hoge mate functioneel.
Een sterk punt is de standaard gemonteerde airbag, de centrale deurvergrendeling is een gewaardeerd extraatje en het aardigste van het Escort-concept is wel dat zinvolle opties betaalbaar zijn. Zo kost een tweede airbag plus twee hoofdsteunen op de achterbank niet meer dan f 390 en ben je aan twee elektrisch bediende zijruiten nog geen vijfhonderd gulden kwijt. Airco en ABS kosten heel wat meer, maar dat zijn dan ook voorzieningen waar je niet meteen aan denkt als je een compacte middenklasser op het oog hebt.

Plezierig rijgedrag
Hoewel het topvermogen van de opmerkelijk levendige 1.6 ZETEC-motor met zijn zestien kleppen niet overhoudt, rijdt de nieuwe Escort heel plezierig, al voel je in stevig doorgezette bochten dat het onderstel tot heel wat meer in staat is. Wat dan resteert is een heel veilig gevoel, waarbij de grenzen ver weg liggen en eventuele koersafwijkingen zich doodsimpel laten corrigeren. De fraaie motor wil best zuinig lopen, maar als je de mogelijkheden van de Escort geestdriftig aanspreekt, loopt de consumptie natuurlijk wat op. Toch was het een verrassing dat het testverbruik beperkt bleef tot een ronde 1:12. Dat komt neer op een overschrijding van het 'offici‰le' EG-gemiddelde met niet meer dan zo'n 12%. Ronduit keurig.
Ten opzichte van de vorige lichting is het geluidsniveau in het interieur weer een fractie verbeterd en dat is prettig, want het maakt bij de gebruikelijke kruissnelheden tenminste een gesprek op normale toon mogelijk. Bij flink doortrekken neemt het geluid overigens goed hoorbaar toe, maar dat was als begeleiding van wat jolig gestoei niet storend.
De Escort is geen auto die zijn inzittenden buitensporig verwent, maar je zit er met z'n vieren goed in, de vrij stevige vering en demping geven een geruststellend gevoel en de ruimte is voor een doorsnee-gezelschap beslist voldoende. Bagage is geen probleem, want met een capaciteit van bijna twee koffersets staat de Escort aan de top van zijn klasse.
Wie in de druk bezette compacte middenklasse een no-nonsense auto zoekt die toch een eigen persoonlijkheid bezit, die kan bogen op een traditie van degelijkheid, gebruiksgemak en betrouwbaarheid en bovendien veel waar voor z'n geld biedt, doet er goed aan eens naar een Escort kijken.

Signalement

Merk Ford
Model Escort 1.6i CLX
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 15.424

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.597 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 134 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.104 mm / 1.685 mm / 1.352 mm
Wielbasis 2.525 mm
Massa leeg 1.045 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 850 kg / 490 kg
Banden175/70TR13Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,4 s (fabrieksopgave: 12,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s