Ford Escort 1.6i CLX (1994)
Evenwichtig karakter
Een jaar geleden was de Escort 1600 CLX ook al te gast op de redactie vanwege de vele verbeteringen en aanpassingen die Ford zowel constructief als rijtechnisch had doorgevoerd.
Daarnaast was de auto voor het eerst voorzien van de 1600-versie van de fraaie zestienkleps Zeta-motor, zodat we ten opzichte van zijn voorganger terecht van een nieuwe auto konden spreken. De auto die ditmaal zijn opwachting maakt, onderscheidt zich uiterlijk van de destijds geteste driedeurs CLX door twee portieren meer, wederom wat onderhuidse wijzigingen en een verdere uitbreiding van het CLX-pakket met een airbag en een handbediend schuif/kanteldak.
Toegegeven, dat zijn niet zulke spectaculaire verschillen als bij de eerste confrontatie, maar de hernieuwde kennismaking is niettemin uitstekend bevallen. Zo"n schuifdak is immers mooi meegenomen, het verdikte airbag-stuurwiel wekt extra vertrouwen en de aanwezigheid van een stel achterportieren vestigt weer eens de aandacht op de niet kinderachtige ruimte die de Escort zijn inzittenden kan bieden.
Rijpraktijk
Over de rijpraktijk valt minder nieuws te melden, al bestaat de indruk dat de afstelling van het onderstel in de loop van het afgelopen jaar nog wat is verfijnd, waardoor de harmonie tussen het weggedrag en het comfort is verbeterd.
Want de Escort is in zijn klasse een van de prettigste auto"s als het op handelbaarheid, stuur-karakter en stabiliteit aankomt.
Hoewel hij niet opvallend met die eigenschappen te koop loopt, blijkt hij in lastige situaties over grote reserves te beschikken, waardoor je hem met vanzelfsprekend gemak de baas blijft. Dat is een waardevol veiligheids-aspect, waar je in de dagelijkse praktijk vaak meer aan hebt dan aan kostbare hi-tech toevoegingen als ABS of een anti-doorslipregeling.
Voor zo"n betrekkelijk gewone auto als de Escort ligt ook het comfort boven het gemiddelde. De stoelen zijn bepaald niet opzienbarend qua vormgeving en verstelmogelijkheden, maar ze zitten gewoon lekker en rekenen effectief af met de trillingen die het redelijk stugge onderstel op een ribbelig wegdek nog doorgeeft. Ook het bescheiden geluidsniveau in het interieur draagt bij aan het comfort: niet alleen het wind- en weggeluid blijft mooi op afstand, maar ook de vrolijk rondlopende motor gedraagt zich beschaafd.
De nette meetwaarden van 69 en 72 dB bij 100 en 120 km/h zijn vanzelfsprekend ook te danken aan de vrij hoge vijfde versnelling, die tevens een matigende invloed heeft op het benzineverbruik bij kruissnelheid.
Levendige indruk
De onderliggende versnellingen zijn overigens zo gekozen dat de 1600 CLX bij het optrekken een heel levendige indruk maakt, waardoor je onwillekeurig toegeeft aan de neiging om bij het inzetten van een bocht wat hoog in de toeren te blijven hangen.
Erg veel nut heeft dat bij deze soepele motor niet, maar het geeft een licht-sportief gevoel dat goed aansluit bij de bochtsnelheden die de Escort aankan.
Al met al hebben we het goed kunnen vinden met deze Ford, die een waardige opvolger is van de Escorts die in hun verschillende verschijningsvormen al meer dan 25 jaar een graadmeter zijn voor het kunnen van de Europese auto-industrie.
Belofte
Enerzijds is het jongste model een degelijk gebouwde, prettige gezins- en zakenauto, die relatief veel waar voor zijn geld biedt, aan de andere kant beschikt hij over rij-eigenschappen die een veelbelovende basis vormen voor een sportieve carrière. Zelfs in de toch tamelijk rustige 1600 voel je die belofte onder de oppervlakte sluimeren en dat geeft hem nét het beetje toegevoegde waarde dat hem verheft boven het burgermans-imago dat sommigen onterecht aan een Escort verbinden.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Escort 1.6i CLX |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.424 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.597 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 134 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.104 mm / 1.685 mm / 1.352 mm |
Wielbasis | 2.525 mm |
Massa leeg | 1.045 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 850 kg / 490 kg |
Banden | 175/70TR13Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,4 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |