Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Titanium Plus (2015)

De eerste MPV met een stekker

Ford Focus C-Max Plug-in Hybrid
Ford Focus C-Max Plug-in HybridFord C-MAX EnergiFord Focus C-Max Plug-in HybridFord C-MAX EnergiFord C-MAX Energi
Leaserijders krijgen steeds meer keus uit plug-inhybrides. Op basis van de Ford C-Max is er nu ook zo'n stekkerauto met 7 procent bijtelling.

Voor wie graag een plug-inhybride met lage bijtelling wil, behoort sinds kort ook een MPV tot de mogelijkheden. Dat is de Ford C-Max Plug-in Hybride. In de VS wordt die auto al enige tijd gemaakt en de Europese facelift is aan zijn neus voorbijgegaan.

Zoals het een MPV betaamt, biedt ook deze Ford een comfortabele instap en veel interieurruimte. Verder zien we binnenin een groot aanraakscherm voor het infotainment, dat zich echter niet heel snel en logisch laat bedienen.

Bij de bagageruimte wacht een teleurstelling. Die biedt slechts 200 liter inhoud, voor een volwassen gezinsauto echt te weinig. De C-Max betaalt hier de tol voor het batterijenpakket. Zeker in de vakantie kan dat een probleem vormen, ook al omdat deze stekkerhybride geen aanhanger mag trekken.

De verbrandingsmotor heeft 2,0 liter inhoud en Ford voegt daar een 120 pk sterke elektromotor aan toe. De aandrijflijn van de Ford reageert alert en vertoont verrassend veel souplesse. Het maakt hem aangenaam vlot, ook bij het inhalen. Als je het gaspedaal vloert, klimt de motor flink en luidruchtig in de toeren, wat mede wordt veroorzaakt door de traploze automaat.

De stroomaansluiting van de C-Max is niet geschikt voor de snellaadstations langs de snelwegen. Dat betekent dat de auto altijd 2 à 3 uur aan de laadpaal moet staan. Mede door de beperkte actieradius op stroom (44 km), is de auto op langere trajecten derhalve niet overdreven zuinig.

Door de extra componenten van de hybride-aandrijflijn neemt het gewicht natuurlijk toe. Deze C-Max weegt ruim 1.700 kg, en dat voel je; hij is minder koersvast dan zijn benzine- en dieselbroers en overhellen is hem niet vreemd. Tegelijkertijd valt op dat de Ford wel lekker scherp en met voldoende gevoel stuurt.

De stekkerversie van de C-Max is verkrijgbaar in slechts één uitvoering en die kost € 34.995. Nog steeds een bedrag dat de meeste particuliere kopers zal afschrikken. De standaarduitrusting is riant en omvat onder meer een navigatiesysteem, 17-inch lichtmetaal, leren bekleding, een panoramadak en een automatisch parkeersysteem.

Video

Oordeel

3 sterren

Tot dusver is de C-Max de enige stekker-MPV. Hij stuurt fijn, maar als gezinsauto is hij minder geschikt door z’n kleine kofferbak en de onmogelijkheid een aanhanger te trekken. Voor een plug-inhybride valt de prijs mee. Dat hij niet met snellaadsystemen overweg kan, is een groot praktisch nadeel.

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.