Fiat Marea 1.6 16V SX (1997)
Meer voor minder?
De Marea is vooral van achteren en opzij gezien rond en ziet er dik uit. Fiat heeft de laatste tijd vooral creativiteit aan de dag gelegd waar dat nog ongestraft mogelijk was: de achterpartij. Aan de voorkant moet weliswaar de afkomst duidelijk zijn, maar in de populaire klasse ontkom je als ontwerper nu eenmaal niet aan bepaalde maten en vormen voor een zo compact mogelijke motorruimte en een gunstige luchtweerstand. De nieuwe Fiats zijn vooral herkenbaar aan markante achterlichten; kijk maar naar de Punto, de Bravo/Brava en nu ook naar de Marea. De ronde, gewelfde lichten van de sedan zijn anders dan anders.
Wat geldt voor het ontwerp van de carrosserie, gaat eveneens op voor dat van het dashboard. In de Marea worden de ronde vormen geaccentueerd door een prominent aanwezige, brede middenconsole. Alles zit goed onder handbereik. 't Allersterkste punt van dit ontwerp is de hooggeplaatste radio met optimaal bedieningsgemak. Maar ook de druktoetsen onder de ventilatieroosters voor mistlichten, vérstralers en achterruitverwarming zijn goed zichtbaar en voelbaar.
De Marea heeft standaard een airbagstuur, centrale deurvergrendeling, een in hoogte verstelbaar stuur, een 'anti- stinkknop' en van binnenuit ontgrendelbare achter- en benzineklep. Ook gordelspanners, een asymmetrisch neerklapbare achterbankleuning met armsteun en op hoogte instelbare hoofdsteunen zijn aanwezig. Tussen de voorstoelen zit een kastje waarin een beker vastgeklemd kan worden en waarvan het beklede deksel precies hoog genoeg zit om als armsteun dienst te doen. De Marea heeft verder nog een bestuurdersstoel met hoogteverstelling, startblokkering en een audio-installatie met RDS. Wie elektrisch bediende voorraampjes wil hebben, betaalt f 650. De auto is overigens niet leverbaar met elektrisch verstelbare buitenspiegels.
Prima stoelen
Voorin zit je op prima stoelen die over een behoorlijke lengte instelbaar zijn. De rugleuningen zijn niet onderbemeten en hebben een ingebouwde lendesteun. Daar merk je echter niets van en daarom hebben we liever een instelbare steun.
Achterin de Marea hebben de passagiers de beschikking over portiervakken en apart instelbare ventilatie, dat is leuk, maar wij hadden graag wat meer beenruimte gezien. De achterbankleuning kan worden omgeklapt. De kofferbak is
voorzien van vastzetogen.
De 1.6 16-klepper van de Marea behoort tot de nieuwe familie modulaire motoren. De Fiat-motor is lekker levendig en levert 103 pk. Het koppel van 144 Nm is beschikbaar bij 4000 tpm; het merendeel (85%) is in een zeer breed gebied voorhanden, tussen 2100 en 5800 tpm. Juist de souplesse van de Marea-motor zorgt voor een actief karakter en geeft hem goede prestaties. De inhaalproef van 80-120 km/h in de vierde versnelling verloopt in 11,7 seconden. We noteerden 1 op 10,9 voor 't verbruik. Darmee behoort hij tot de middenmoot. In de Marea klinkt de motor een tikje luid, maar de dB-meter vertelde vervolgens dat dat best meeviel. Wel is er sprake van hoorbaar windgeruis.
Qua schakelen beantwoordt de vijfbak van de Marea niet aan de term boterzacht. Een ferme hand is vereist. Het remsysteem moest het stellen zonder de assistentie van ABS. Ook zonder die hulp is de remwerking overigens prima. Tijdens hard remmen wijkt hij niet van zijn spoor.
De besturing is lichtvoetig. Hij is in het stadsverkeer goed manoeuvreerbaar, maar op snelheid op de grote weg aan de ongevoelige kant. Van invloed op de rechtuitstabiliteit is het echter niet en de Marea heeft een goede koersvastheid.
Wat bochtgedrag betreft doet de nieuwste Fiat 't uitstekend. Het onderstel van de Bravo/Brava is voor de Marea wat aangepast en geperfectioneerd. Ook wat vering betreft is de nieuwe Fiat geslaagd; de meeste oneffenheden in het wegdek worden keurig verwerkt.
Fiat pakt de zaken tegenwoordig grondig aan en steekt veel geld in kwaliteit en techniek. Dat zie je ook aan de Marea; hij is netjes afgewerkt en rammelt niet, de techniek is up-to- date, de rijkwaliteiten en het comfort zijn goed.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Marea 1.6 16V SX |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 17.825 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.581 cc |
Maximaal vermogen | 76 kW / 103 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 144 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.378 mm / 1.741 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.115 kg |
Laadvermogen | 615 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 400 kg |
Banden | 185/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,7 s / 16,2 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 198 g/km |
Lees ook

Klokje Rond: Fiat Marea Weekend 1.9 Tds 100 ELX (2002)

Seat Leon 1.6 TDI - 2013 - 441.036 km - Klokje Rond

Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw

Test Nio EL7 - Vooruitstrevender dan traditionele SUV maar te conservatief voor het Tesla-publiek

Test: Dit zijn de beste zomerbanden in de maat 225/45 R18 2023

Test: Honda Civic - Hoe alles anders werd
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.