Test: Fiat Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport (2007)
Gewoon leuk
Fiats nieuwe turbomotoren zijn niet zo revolutionair als destijds de common-rail diesel, maar ze zijn wel gewoon leuk en tonen aan dat er een verschuiving plaatsvindt naar compactere benzinemotoren met veel vermogen en koppel. Zoals de 120 pk-variant in de Grande Punto.
De Sport is lekker compleet uitgerust met zaken als de automatische airco met
gescheiden temperatuurregeling, een elektrisch verstelbare lendensteun, een uitgebreid audiosysteem en het Blue&Me-handsfreesysteem met bedieningstoetsen op het stuur en een display in het instrumentenpaneel. Bovendien is er een usb-aansluiting voor onder meer mp3. Dankzij hoogte- en diepteverstelling van het lekker dikke stuur en de goede ruimte voorin is de optimale zitpositie voor de bestuurder gemakkelijk te vinden, maar achterin is het met de hoofdruimte niet zo riant gesteld.
Met een inhoud van 275 liter is de bagageruimte niet riant, maar hij kan worden uitgebreid tot 1.020 liter. Onhandig is de achterklep, die met de afstandsbediening moet worden geopend: er is geen slot, noch een knop of een hendel.
Vastberaden
De nieuwe viercilinder turbomotor is geknipt voor de Punto. Met 120 pk komt de 1.035 kg zware Fiat snel en dynamisch over. Zijn topsnelheid ligt net onder 200 km/h en de sprint van 0-100 legt de Punto af in 9,7 seconden. De motor is erg levendig en hangt goed aan het gas, terwijl de versnellingsbakverhoudingen goed zijn afgestemd op de kwaliteiten van deze krachtbron. Het maximumkoppel van 206 Nm wordt bereikt bij 2.000 tpm en is volledig beschikbaar tot 4.000 tpm. Daardoor is deze motor zo lekker flexibel. Schakelen met de vijfbak gaat overigens niet altijd even vlekkeloos. De pook heeft een behoorlijk lange slag en terugschakelen van vijf naar vier gaat niet altijd zonder haperen. De remmen van de Punto zijn uitstekend: de pedaaldruk is goed, al zou het gevoel nóg iets steviger mogen zijn. Met 36,3 meter is de remweg van 100 naar 0 km/h mooi kort. Naast ABS wordt het remsysteem geholpen door EBD.
Diep intrappen
Het verbruik van de nieuwe T-Jet moet volgens de fabriek uitkomen op 6,6 l/100 km, ofwel 1:15,3. Dat haalt niemand als je je laat verleiden om het gaspedaal van de Grande Punto Sport regelmatig diep in te trappen. Het onderstel van de Sport is 10 mm verlaagd en er zijn stuggere veren toegepast, maar over een eventuele andere schokdemperafstelling is niets bekend. Hoe dan ook, de Grande Punto Sport voelt in ieder geval lekker stevig aan en is volledig berekend op het vermogen en koppel van de nieuwe viercilinder. Het comfort van een soepele motor wordt ondersteund door het onderstel, dat niet te straf is afgesteld en de oneffenheden in het wegdek netjes wegwerkt.
Je kunt echt snel bochtenwerk verrichten met deze pittige Punto. Hij blijft lang neutraal en kom je écht bij de grens, dan waarschuwt de neus door rechtuit te gaan. Dan is gas los de oplossing en zelfs abrupt het gaspedaal loslaten geeft geen overtrokken reactie: de auto komt zonder morren (lees: zonder gemene bewegingen) weer in het gewenste spoor. Het standaard aanwezige ESP helpt natuurlijk onder extreme omstandigheden een handje. Tractiecontrole behoort eveneens tot de standaarduitrusting.
Hoewel op de carrosserie nergens de aanduiding 'Sport' is te vinden, had dat wat ons betreft wel ergens mogen staan. Dat zou het gespierde uiterlijk en 't atletische karakter van deze Grande Punto onderstrepen.
- +Fijne motor
- +Goede rijeigenschappen
- +Complete uitrusting
- -Weinig hoofdruimte achterin
- -Sluiting achterklep onhandig
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Grande Punto 1.4 16v T-Jet Sport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.095 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 206 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.030 mm / 1.687 mm / 1.490 mm |
Wielbasis | 2.510 mm |
Massa leeg | 1.130 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s (fabrieksopgave: 9,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,7 s / 10,5 s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km (fabrieksopgave: 6,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 155 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Klokje Rond: Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet (2007) - 356.512 km
Klokje Rond: Fiat Grande Punto
Vergelijkende Test: Fiat Grande Punto - Opel Corsa - Toyota Yaris
Test: Opel Corsa – Peugeot 207 – Fiat Grande Punto – Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo
Test: Fiat Grande Punto (2006)
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.