Fiat 500L 1.3 MultiJet 85 (2013)
Reusachtige kleine
De Italianen hebben goed gekeken naar het succesvolle Mini. In navolging van de Countryman als groter, ruimer en handiger alternatief voor de basis-Mini komt Fiat nu met de 500L. De overeenkomst met de zeer aaibare 500 is echter gering, en dat komt alleen al doordat deze Large-versie een reus is in vergelijking met zijn kleine broertje. De nieuwkomer had net zo goed Multipla kunnen heten, een modelnaam die Fiat in het verleden al gebruikte voor multifunctionele, MPV-achtige auto's. De Italianen kozen echter voor 500. Begrijpelijk, want die heeft Fiat de afgelopen jaren weer stevig op de kaart gezet. Bovendien probeert de 500L net als zijn kleine broer emotie op te roepen. Zo is er de eigenzinnige carrosserievorm met een hoog dak en een bolle voorruit. Ter hoogte van het dashboard zitten grote extra zijramen, waardoor het glasoppervlak helemaal om de auto heen loopt. Ook bij de achterbank zijn grote zijramen geplaatst. Zelfs de kleinste kinderen kunnen daardoor heel goed naar buiten kijken, mede dankzij de extra hoog geplaatste bankzitting.
Speels vormgegeven
De 500L is heerlijk speels vormgegeven en rijk versierd met chroom. Dat maakt hem chic en spannend tegelijk. En net als bij Mini en Citroën heeft het dak desgewenst een andere kleur dan de carrosserie. Volwassenen hebben instapgemak dankzij de riante, keurig rechthoekige toegang tot de achterbank. Je zult niet snel je hoofd stoten. Het dashboard is deels in de carrosseriekleur uitgevoerd en ook de stoelbekleding is tweekleurig. Bovendien prijkt hier en daar het kleurrijke logo van de 500. De 500L bewijst dat de Italianen op het gebied van degelijkheid hun lesje hebben geleerd. Deze Fiat voelt heel solide aan en ook de gebruikte materialen in het interieur stralen kwaliteit uit. Alleen de Italiaanse stoelbekleding blijkt ietwat gevoelig voor plooien. Fiat is wel zo slim geweest om een verschuifbare achterbank in te bouwen. Daarmee kun je eindeloos variëren met de zit- en bagageruimte.
Met de 1,3-liter Multi-Jet-dieselmotor, die een vermogen van 85 pk levert, wordt de Fiat bepaald geen snelheidsduivel, maar dat zullen kopers ook niet verwachten. Een sprint van nul naar honderd in 15,9 seconden spreekt wat dat betreft niet tot de verbeelding. Het verbruik valt met 1 op 15,2 wat tegen, zeker tegen het licht van de fabrieksopgave van 1 op 23,8.
Met zijn rijgedrag stelt de 500L zijn chauffeur niet al te snel voor verrassingen. De Fiat heeft een prima onderstel. Dat reageert adequaat op hobbels en putten in de weg. Aan de versnellingsbak kan nog wel wat worden verbeterd: het schakelen gaat niet op alle momenten even soepel. Ook de communicatie in de besturing laat te wensen over. Er zit ook nog een City-stand op de stuurbekrachtiging, bedoeld als parkeerhulpje.
Oordeel
De 500L is een frisse verschijning in het segment van de kleine MPV’s. Hij is heel comfortabel en ondanks zijn bescheiden afmetingen toch ruim.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | 500L 1.3 MultiJet 85 Pop |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.095 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.248 cc |
Maximaal vermogen | 62 kW / 85 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.147 mm / 1.784 mm / 1.658 mm |
Wielbasis | 2.612 mm |
Massa leeg | 1.290 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 15,9 s (fabrieksopgave: 14,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,9 s / 7,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13 s / 16,1 s |
Brandstofverbruik | 4,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 110 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (43) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.