Ferrari F355 Spider (1997)
Bella Macchina
Als jongste nazaat van de legendarische Ferrari Dino heeft de F355 al heel wat tongen losgemaakt. De Dino stond aan het begin van een lijn compacte Ferrari's met centraal geplaatste motor. Ook hadden ze minder cilinders aan boord dan het magische dozijn. De Dino moest zich nog tevreden stellen met de helft van dat aantal, maar zijn opvolgers kregen allemaal een V8 voor de achterwielen. Zo ook deze F355 die zijn kracht put uit 3,5 liter inhoud. Ferrari nam geen halve maatregelen en integreerde de modernste technieken in dit al weer zo'n twintig jaar gebruikte V8-concept. Van vier bovenliggende nokkenassen keken we bij Ferrari al nooit op, maar met de vijfkleppentechniek stonden de Italianen vooraan in de rij. Samen met het allermodernste motormanagement heeft dat zijn uitwerking niet gemist. Maar liefst 380 vurige paarden jaagt de V8 uit zijn (relatief) bescheiden cilinderinhoud naar de achterwielen. En dat alles overigens zonder turbohulp. Het zal duidelijk zijn dat we hier met een echte volbloed sportwagen te maken hebben. In slechts 4,7 tellen speert de F355 vanuit stilstand naar 100 km/h en hij blijft maar doorgaan tot bij 295 km/h de luchtweerstand het van hem wint. Nog veel leuker zijn natuurlijk de onbeschrijflijk mooie mechanische geluiden die veertig kleppen, vier nokkenassen en de aanzuiglucht produceren. Met open kap en het zeer hoge maximum toerental van 8500 draaiend door een tunnel knallen en luisteren naar die metalen symfonie. De koude rillingen lopen over je rug, zo onvoorstelbaar mooi klinkt dat. En het werkt ook nog ernstig verslavend. Maar het is wel genieten in zijn puurste vorm: dat is nou Ferrarissima.
Perfect rijden
In tegenstelling tot wat je zou verwachten van een supersportwagen met bijna 400 pk aan boord, is de F355 gemakkelijk te rijden. De koppeling is niet loodzwaar en de zesbak laat zich met de eigenwijze Ferraripook eenvoudig door de open schakelcoulisse gidsen. Met de standaard stuurbekrachtiger drijf je de F355 messcherp door de meest wilde bochtencombinaties. De centraal geplaatste motor zorgt voor een zeer lang neutraal blijvend bochtgedrag. De volledig gladde onderkant met speciale luchtgeleidingsprofielen genereert onderdruk en zuigt daardoor de Ferrari als het ware aan de weg vast. De resulterende neerwaartse druk is medeverantwoordelijk voor de haast onbegrensde grip van het zorgvuldig gecomponeerde onderstel. Pas als je zo hard gaat dat het op de openbare weg onverantwoord is, kan de Ferrari gaan oversturen. Het is dan zaak om goed bij de les te zijn en te blijven. Die fantastische wegligging staat een fatsoenlijk comfort niet in de weg. De elektronische regeling van de demperkarakteristiek zorgt bij een rustige rijstijl voor een soepele demping. Ga je als een beest te keer, dan leveren de dempers maximale arbeid en moet je wel duidelijk inleveren op comfort.
Naast hard rijden is deze Spider natuurlijk ook bij uitstek geschikt om te flaneren over fraaie boulevards. Lekker de elektrisch bediende kap naar beneden, zon op je bol en luisteren naar de geluiden van de pal achter je rug geplaatste Ferrari-V8. Zo nu en dan eens een tussensprintje om het orkest achter je rug wakker te houden. Alleen heidenen negeren de Ferrari-sound en zetten de radio aan. Gedompeld in kostbaar leer zit je met zijn tweeën knus in een niet overdreven luxueuze cockpit. Veel metertjes met nostalgisch aandoende chromen randjes voor je neus met als echte dissonant een monstrueus airbagstuur. Zouden we er meteen uitgooien; in de accessoirehandel is vast wel een mooier exemplaar te vinden. De grote voorruit houdt je ook op hoge snelheden heel behoorlijk uit de wind. Op een kille avond doe je de zijruiten omhoog waardoor de uit de machinekamer door het motordeksel naar buiten borrelende hitte als kacheltje fungeert. Ondertussen geniet je van de muziek achter je, het geruis van boomblaadjes en de rustgevende aanblik van de sterrenhemel.
Onvervalst rijplezier
Zo'n F355 Spider is er om met volle teugen te genieten van elk moment van de dag. Het steigerende paardje in de grille staat garant voor echt onvervalst rijplezier. Je eigen droomwereld voor twee, zo kun je de naar onze smaak allermooiste Ferrari van dit moment wel typeren.
Signalement
Merk | Ferrari |
---|---|
Model | F355 Spider |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 169.487 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.496 cc |
Maximaal vermogen | 280 kW / 380 pk bij 8.250 tpm |
Maximaal koppel | 363 Nm bij 6.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 88 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.250 mm / 1.944 mm / 1.170 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 1.350 kg |
Laadvermogen | 330 kg |
Banden | 265/40ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 295 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,7 s (fabrieksopgave: 4,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 15,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 370 g/km |
Lees ook
Test: Lynk & Co 08 – Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Test: MG S5 EV – Opvolger ZS ontstijgt nog niet de middelmaat
Test: VinFast VF6 – Alle begin is moeilijk
Dit is Jacob, de oudste Volvo, die nog steeds rolt... En dat is toch moeilijk!
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.