Erik vond zijn Corvette Z06 te beschaafd klinken en monteerde een Akrapovic

Mooie autogeschiedenis

Corvette C6 Z06
Corvette C6 Z06Corvette C6 Z06Corvette C6 Z06Corvette C6 Z06Corvette C6 Z06

Als hij tien jaar oud is, loopt Erik van der Kroon in Delft langs een bedrijf dat handelt in Corvettes. Hij wordt gegrepen door de spectaculaire vormen van de Amerikaanse exoot. Het is de C2, ook wel bekend als Corvette Stingray, waarop hij op slag verliefd wordt. Hij neemt zich dan voor er ooit een te bezitten. Maar ooit is nooit. Of toch niet? Eerst maar een stilstaan bij de Corvette die hij wel heeft: een C6 Z06.

Voordat het zover is, passeren er echter heel wat auto’s de revue in Eriks leven. In de 48 opeenvolgende jaren bezit hij er zo’n dertig stuks en klimt hij langzaam, maar gestaag op de ladder. “Ik kocht al op jonge leeftijd auto’s waaraan ik het een en ander verbeterde om ze daarna met een bescheiden winst door te verkopen. Zo vergaarde ik telkens wat extra financiën voor de volgende aankoop.”

Stapje voor stapje naar steeds snellere auto

Hoe begon Erik? “Mijn eerste auto was ook meteen de minst spectaculaire: een Opel Corsa TR. Ken je die nog? Het was de tegenhanger van de Volkswagen Derby, de tweedeurs sedanversie van het eerste model Corsa, rechttoe rechtaan, no nonsense. Hij deed het altijd, maar was me als jonge jongen met een rijbewijs natuurlijk veel te langzaam en vooral veel te nuchter. Via een paar Kadetts E en wat Astra’s kwam ik terecht bij de Suzuki Swift, de SA 310. Die voldeed aan mijn wensen om wat vlotter onderweg te zijn. Hij woog slechts 600 kilo en had een furieus motortje onder de kap. Daar heb ik veel plezier aan beleefd, maar toch dacht ik alweer aan een opvolger.”

Mitsubishi 3000 GT gehad

In de langzaam stijgende lijn tekent zich een scherpe knik naar boven af. Erik besluit te gaan voor een Mitsubishi 3000 GT. “De 3000 GT VR4 had alle eigenschappen waar een auto aan moet voldoen: enorm veel power, vierwielaandrijving en vierwielbesturing, heel erg Japanse techniek in een onalledaagse vorm. Echt iets voor mij. Helaas had hij ook een zwakke Getrag-zesbak, de achilleshiel van dit model. Ik kreeg het niet voor elkaar de bak gerepareerd te krijgen of een andere te bemachtigen, dus moest hij gaan. Een Peugeot 406 nam zijn plaats in.” 

Dat was even terug naar af. “Even maar hoor”, glimlacht de rijksambtenaar. “Met een Subaru Impreza GTT zat ik weer op het juiste spoor. Dat was ook weer een auto naar mijn hart, wederom vierwielaandrijving en een turbo, maar ook zwakke remmen, iets waar deze auto’s bekend om staan. Ook zijn ze roestgevoelig.”

MX-5, 911 en toen een Corvette C5

Denk niet dat de Corvette dan inmiddels naar de achtergrond is verdwenen in Eriks hoofd. “Met de intussen aangeschafte Mazda MX-5, gevolgd door een Porsche 911 SC Targa, reed ik mijn dagelijkse kilometers. Ik realiseerde me dat ik met die 911 dicht bij de aanschaf van een Corvette stond. Een heerlijke auto hoor, de 911, maar de Corvette bleef maar doorzeuren in mijn hoofd. En laat er nu uitgerekend een Corvette letterlijk om de hoek staan, een rode C5. Weliswaar had die wat lichte lekkages aan de motor, maar hij was me goed genoeg. Daar heb ik zo’n anderhalf jaar van genoten. Een heerlijke auto en snel genoeg. Dacht ik ...”

Op naar Wezep: Corvette-walhalla in Nederland

Erik behoort evenwel tot de categorie bij wie het nooit klaar is. Dan heeft hij ‘het geluk’ dat in ons land zich dé Corvette-paus André Boer bevindt. In het Gelderse Wezep verrees enkele jaren geleden zelfs een heel museum waar ze allemaal staan, van de eerste uit 1953 tot en met de meest recente. Vrijwel alle types in de tussenliggende zeventig jaar vind je er. In Corvette-land is Boer de expert. Het mag dan ook geen verrassing heten dat Erik in Wezep stuitte op een Z06 in Machine Silver met Ebony/Red interieur, zijn droom-Corvette. “De Z06 is mijn favoriet. Hij heeft een zevenliter V8 die zonder compressor of turbo 530 pk levert. Bovendien zet die een koppel van 700 newtonmeter op de achterwielen en heeft hij een zesbak en een loodzware koppeling in plaats van de gebruikelijke automaat. Echt iets voor mannen zoals ik, haha. Omdat de motor van de Z06 bekend staat om verkeerd geboorde kleppen en snel slijtende tuimelaarlagers hebben we meteen een ‘wiggle test’ laten uitvoeren. De test wees uit dat alles in orde was. De Z06 liep en loopt als een zonnetje. Boer was bereid mijn Corvette in te ruilen, dus de koop was rond.”

Hoorbare V8

Eriks Z06 is vrijwel origineel en hij is van plan dat zo te houden. Toch was de auto hem niet luid genoeg. “De standaarduitlaat maakt een mooie sound, maar voor mij te beschaafd”, zegt hij. Onderweg met de Chevrolet doen we het rustig aan, enerzijds om de motor tijd te geven op te warmen – de olietemperatuur is met 17 graden onder kamertemperatuur – anderzijds omdat we de vele drempels stapvoets moeten nemen. De Z06 ligt zo dicht bij de weg dat hij net als een stealth-vliegtuig onder de radar blijft. Figuurlijk dan. Elke drempel gaat evenwel gepaard met een luid schrapend geluid van die arme voorspoiler. Erik vervolgt zijn uitleg: “Ik wil een auto met een hoorbare V8, dus toen de mogelijkheid zich voordeed om een uitlaat van Akrapovic voor een relatief zacht prijsje over te nemen, bedacht ik me geen twee keer. Dit zo aanwezige donkere geluid klinkt als muziek in mijn oren.”

Fietsers horen hem goed aankomen.

AMG aan de horizon

Is deze Corvette een blijvertje? “Hij tikt alle boxjes aan die ik belangrijk vind aan een auto”, zegt Erik. “Hij is bloedsnel, bloedmooi, wendbaar, exclusief en heeft die mooie atmosferische V8. Aan de horizon doemt echter wel een andere auto op, iets met AMG”, geeft hij toe. Tot die tijd rijdt Erik elke week minstens een uur om de Corvette lenig te houden. “Want stilstand is achteruitgang.”

Amerikaans erfgoed

Sinds 1953 bouwt Chevrolet het spaceframe met daaromheen een kunststof carrosserie en uiteraard een grote V8 achter de vooras. In de jaren 80 is de Corvette C4 de eerste auto met bladveren van kunststof (kevlar) overdwars, om maar een hoogstandje te noemen. De Corvette wordt onderverdeeld in de C1 tot en met de C9, die nu van de productieband rolt. De Z06 uit de C6-generatie is leverbaar vanaf modeljaar 2007 en is de op één na hoogste in de pikorde; hij heeft de ZR1 voor zich te dulden, die met 647 pk en 819 Nm nog meer kracht naar de achterwielen dirigeert. Bijzonder aan de Z06 zijn het spaceframe van aluminium, de alu motorophanging en de unieke carrosseriepanelen.

 

Signalement

Merk Corvette
Model C6 Coupé Z06
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 146.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 7.011 cc
Maximaal vermogen 376 kW / 511 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 645 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 69 l
Lengte / breedte / hoogte 4.445 mm / 1.930 mm / 1.246 mm
Wielbasis 2.686 mm
Massa leeg 1.420 kg
Laadvermogen 325 kg
Banden voor275/35ZR18Prijzen
Banden achter325/30ZR19Prijzen
Topsnelheid 319 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,9 s
Brandstofverbruik 14,7 l/100km
CO2-uitstoot 350 g/km

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.