Een Porsche 968 kan zich prima meten met een 911 uit die tijd maar kost veel minder
Perfect uitgerijpte 924: 1991-1995
Zestien jaar na de geboorte van de 924 presenteerde Porsche de meest uitgerijpte versie van het transaxle-concept. Het zette daarmee een sportwagen op de weg, die anno 2025 nog steeds niet gedateerd aandoet. Niet in de laatste plaats vanwege zijn 3-litermotor en geweldige wegligging. De 968 kan zich in alles prima meten met een 911 uit die tijd.
De Porsche 911 mag vandaag de dag dan een vaste waarde zijn binnen het modelgamma van Porsche, maar ooit was dat anders. Al in de jaren 70 was het merk op zoek naar uitbreiding van het programma en naar een mogelijke opvolger van de sportwagen met zijn luchtgekoelde zescilinderboxermotor. Zo ontstonden de 924 en de 928, die beide niet in staat bleken om het stokje van de 911 over te nemen. Uiteindelijk evolueerde de 911 tot wat hij nu is. Een ander evolutieproces is dat van de in 1975 geboren 924, die gezelschap kreeg van de 944 en uiteindelijk in zijn meest volwassen vorm als 968 op de markt kwam. Vooral aan het middendeel zie je de verwantschap met de 924, en de wielbasis is gelijk. Verder is de 968 compleet anders. Hij is 11 centimeter langer dan zijn stamvader. Porsche had dan ook liever niet dat er van een gefacelifte 944 werd gesproken, aangezien tenminste 80 procent van de onderdelen nieuw was. Bovendien kreeg de 968 het nieuwe gezicht van Porsche dat een jaar later – in 1993 – ook de 911 (de 993) sierde. Het ontwerp was grotendeels afkomstig van Harm Lagaay.
Porsche 968 heeft juweel van een motor
De motor is met recht het kroonjuweel van deze Porsche. Het is dezelfde 3-liter viercilinder als in de 944 S en S2, een motor die zijn oorsprong vindt in de V8 uit de 928. De boring is iets groter en de slag is langer. De vette vierpitter met zijn enorme zuigers levert 240 pk, waarmee het specifieke vermogen niet eens zo gek hoog ligt. Indrukwekkender is het koppel van 305 Nm, een waarde die geen enkele ongeblazen motor destijds haalde: iets meer dan 100 Nm per liter!
Variocam: verstelbare inlaatnokkenas
Een noviteit voor deze krachtbron is de verstelbare inlaatnokkenas, Variocam genaamd. Het is even geniaal als eenvoudig. De uitlaatnokkenas wordt vanaf de krukas aangedreven door een getande riem. Tot zover niets bijzonders. De inlaatnokkenas wordt door de uitlaatnokkenas aangedreven via een kleine ketting, op zich ook niet opzienbarend. Maar Porsche ontwikkelde een speciale spanner voor deze kleine ketting, die de positie van de nokkenassen ten opzichte van elkaar kan veranderen. De spanner, die op oliedruk werkt, functioneert tussen 1.500 en 5.500 tpm en zorgt in dat toerenbereik voor extra koppel; daarboven produceert hij extra pk’s.
Goede balans
Dat deze motor flink wat koppel heeft, merk je snel genoeg. Die vierpitter is echt een heerlijke machine, ook al heeft hij een beetje toeren nodig om echt indruk te maken. Vanaf ongeveer 2.500 toeren toont de machine zijn krachtige karakter en naarmate de naald verder klimt, neemt de stuwkracht sterk toe. De snelle acceleratie naar 100 km/h is mede mogelijk doordat je slechts één keer hoeft te schakelen om die snelheid te bereiken.
Niet alleen de aandrijflijn maakt indruk. Ook het weggedrag staat op hoog niveau. Zoals bekend, is de gewichtsverdeling optimaal, dankzij de ver naar achteren geplaatste motor en de achterin gemonteerde zesversnellingsbak (hij was er ook als automaat). Ik reed een paar jaar geleden mee met rallylegende Rauno Aaltonen en vroeg hem wat hij de fijnst sturende en best beheersbare auto vond waarmee hij ooit had gereden. Zijn antwoord: “De Porsche 944.” Hij roemde de perfecte balans van die auto. Als je nagaat dat de 968 in alles nog weer een stukje beter is dan Aaltonens favoriet, dan weet je dat het wel goed zit met deze auto. En dat voel je ook. Dit is een ongekend fijne sportwagen die de naam Porsche met trots mag dragen.
Mooi interieur, overgenomen van de 944. Jammer van dat lompe airbagstuur.
Alternatief voor luchtgekoelde 911
Nu een luchtgekoelde 911 al jaren onbetaalbaar is, zul je als aspirant-Porsche-rijder met een beperkt budget moeten zoeken naar een alternatief. En dat is er: de 968.Met een goed exemplaar ben je allerminst gestraft. Verre van dat. Het is een briljante reis- en rijdersauto met een fantastische motor en kwalitatief steekt hij goed in elkaar. Een handgeschakelde geniet onze voorkeur, al was het alleen maar vanwege die fijne zesbak. En het geld dat je er nu in steekt, krijg je er na een paar jaar genieten grotendeels voor terug, mits je hem goed verzorgt. Tien jaar geleden vond je nog een Porsche 968 voor €10.000 of zelfs nog iets minder. Die tijden liggen voorgoed achter ons. Nu beginnen de prijzen bij ongeveer €25.000 en lopen ze op tot €75.000 voor bijzondere exemplaren met lage kilometerstanden. Maar een luchtgekoelde Porsche 911 heb je niet voor minder dan €60.000.
Dit moet je weten over de Porsche 968:
- Variocam maakte zijn debuut in de 968
- de motor is afgeleid van de V8 uit de 928
- dit is het tweede type Porsche dat werd geleverd met Tiptronic automaat
- de 968 kreeg het Porsche-gezicht van de toekomst
- er is ook een 968 Turbo S met 305 pk en 500 Nm koppel, waarvan er maar 20 gebouwd zijn
- er bestaat ook een Turbo RS, voor op het circuit
- de motor van de Turbo heeft 8 kleppenin plaats
- de 3-liter viercilinder werd ook al in de 944 S en S2 gebruikt
- er was ook een lichtere, goedkopere versie: de 968 CS
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.