Een B-segment MPV: Hyundai ix20 - Kia Venga - Nissan Note
Kleine ruimtedino's
- Henrie Hemmink
- Occasiontest
Aan het begin van deze eeuw vierde de MPV hoogtij. Elk zichzelf respecterend merk had wel een of meerdere ruimtewagens in het programma, maar tegenwoordig wordt dit autotype met uitsterven bedreigd. Nu heeft de MPV dit onheil ook wel een beetje over zich afgeroepen. Immers, er kwamen steeds compactere ruimtewagens, waarvan het multi-purpose-gehalte meer en meer in het gedrang kwam. De stormachtige opmars van SUV’s deed de rest. Het bewijs? Onze drie geportretteerde B-segment-MPV’s, want die zijn inmiddels allemaal uit de prijslijsten verdwenen en opvolgers zijn er niet. Voor ons reden om nog eens aandacht aan dit type occasion te besteden. Dit soort compacte ruimtewagens werd niet zelden aangeschaft door het oudere deel der natie. Met uitgevlogen kroost is een grotere auto niet meer noodzakelijk, maar een hoge zit wél welkom, zodoende. Netjes onderhouden en een lage kilometerstand zijn er vaak de kenmerken van. En inderdaad: van ons trio is er geen enkele de 30.000-kilometergrens gepasseerd! In welke maagdelijke compact-MPV zou jij willen wegrijden?
NISSAN NOTE (2013)
Ze schelen in breedte en hoogte helemaal niet zo veel, maar toch oogt de laatste generatie Note een halve maat kleiner dan de Zuid-Koreaanse tweeling uit dit artikel. Schijn bedriegt, want met het meubilair neergeklapt is de Japanner flink ruimer (2.012 liter tegenover 1.486 liter). En dat is maar goed ook, want behalve het uiterlijk is er weinig MPV-achtigs aan de kleine Nissan. Zo is bijvoorbeeld, in tegenstelling tot de Venga en de iX20, de achterbank niet verschuifbaar (de eerste en enige eigenaar heeft de optie Family Pack niet aangekruist). De variabiliteit valt tegen. Het inladen niet, want de achterportieren kunnen in een hoek van 90 graden worden geopend.
Van ons trio is dit de jongste en qua kilometers minst ervaren occasion. Hij is bij De Vossenbrink terechtgekomen nadat de eigenaar was overleden. Die heeft altijd goed voor de Nissan gezorgd; de auto is in keurige staat, en met zaken als dodehoek assistent, bandenspanningsensor en dagrijverlichting is-ie tevens een kind van deze tijd. Er is niet op luxe beknibbeld. Als enige van deze drie biedt de Note lichtmetalen wielen, een regensensor en automatische airconditioning. Al die voorzieningen worden voortbewogen door de basismotor, het ongeblazen 1.2-driepittertje van Renault (80 pk bij 6.000 tpm, 110 Nm bij 4.000 tpm). Nu weegt het koetsje net een ton, dus je komt weliswaar mee met het overige verkeer (0-100 km/h in 13,7 seconden, top 170 km/h), maar voor vlot inhalen is een paar tandjes terugschakelen noodzakelijk. Dat is geen straf: alhoewel niet Japans licht, schakelt de bak precies. Alleen het inleggen van de achteruit kost wat meer moeite dan bij zijn tegenstrevers.
Ook op het gebied van rijeigenschappen, zitcomfort en besturing weet de Note zich niet te onderscheiden, positief noch negatief. Nadelig is de krappere interieurbreedte, voordelig zullen de exploitatiekosten zijn. Het lage gewicht zorgt voor een bescheiden brandstof verbruik en dito wegenbelastingtarief, en de onderhoudskosten zullen, zeker de eerstkomende jaren, te overzien zijn. Al met al is deze Nissan met een vraagprijs van € 11.450, incl. afleverings kosten en zes maanden Bovaggarantie vooral een verstandige auto. Hij stoot niemand voor het hoofd (wij vinden hem bijvoorbeeld anoniemer dan zijn voorganger), maar weet evenmin te enthousiasmeren.
Het meest opvallende aan deze MPV is dat het juist vooral géén MPV is!
KIA VENGA (2013)
De geschiedenis van deze occasion lijkt wel op die van de Note: in 2013 aangeschaft door een toentertijd 75-jarige man, die inmiddels eveneens is overleden. Met 24.000 kilometer op de klok kwam de Venga zodoende bij Tijkorte in Denekamp terecht. Ietsje ouder, iets meer gereden en tevens iets duurder, maar je krijgt er ook meer auto voor. En vooral: meer MPV. Zo is de achterbank verschuifbaar, waardoor je meer been- of meer bagageruimte creëert. Doordat de Venga tevens een stukje breder is dan de Note, kunnen vier volwassenen er redelijk mee uit de voeten. Standaard biedt de koffer 440 liter, evenveel als in de iX20 en iets meer dan in de Note.
Zoals bij de Nissan beschreven, geeft deze de Zuid-Koreanen echter klop als het meubilair is neergeklapt, maar de Venga heeft weer het voordeel dat er (geremd) 1.300 kilo aan de haak mag en 70 kilo op het dak. Het laadvermogen van de auto bedraagt maximaal 457 kilo, maar of het verstandig is dit maximaal te benutten, is een tweede, want het blokje moet dan flink aan de bak. De viercilinder 1.4 levert met 90 pk (bij 6.300 tpm, 137 Nm bij 4.000 tpm) weliswaar meer power dan de Japanner, de Venga is met een leeggewicht van 1.153 kilo ook zwaarder. De prestaties komen op gelijk niveau uit.
Veren en dempers zijn eerder wat soft afgesteld. Dat zorgt enerzijds voor een rustige, comfortabele rit, anderzijds laat de koets in snelle bochten eerder zijn oren hangen. Besturing en schakeling zijn lekker vlezig en bieden genoeg tegendruk. Het vederlichte sturen en de klik-klakschakeling, waar het Verre Oosten patent op heeft, zijn hier afwezig: qua rijden doet de Venga beslist Europees aan. Niet Europees is de fabrieks garantie, want ten tijde van de proefrit zit-ie er nog steeds op: tot juni 2020 maar liefst!
Als we dan zien dat de Venga qua (veiligheids)uitrusting aardig bij de tijd is, net als bij de Hyundai zijn onder meer ‘hill assist’, privacyglas achter, een trekhaak en middenarmsteunen voor en achter standaard, dan hebben we de € 500 die deze occasion (incl. afleveringskosten) meer kost dan de Note, er wel voor over, ondanks de anonieme koets, waarvan het drukke gebruik van lijntjes en kerfjes er nog wat van moet maken. Maar … hoe doet zuster model iX20 het?
HYUNDAI iX20 (2012)
De Kia Venga dateert van 2009, Hyundai iX20 is een jaartje later geïntroduceerd. Dat is wel te zien. Wij vinden hem dynamischer, aansprekender, maar dat is persoonlijk. Het grappige is wel dat deze occasion anderhalf jaar ouder is dan de Venga, en daardoor € 1.000 goedkoper. Qua kilometerstand maakt het weinig uit; de 28.000 is-ie nog maar net voorbijgegaan. Destijds is de Zuid-Koreaan nieuw verkocht door Peterman in Oldenzaal. Inmiddels staat deze occasion wederom daar in de showroom, doordat de eerste en enige eigenaar deze iX20 inruilde voor een maatje kleiner in de vorm van een Toyota Aygo.
De iX20 en de Venga zijn familieleden, en op papier is dat goed te zien: lengte, breedte, hoogte, wielbasis, gewicht, trekgewicht, dakbelasting … Alles is tot op de millimeter en kilogram gelijk. Vreemd is dan wel dat het maximale laadvermogen exact 100 kilo meer mag zijn: 557 kilo. Gezien de MPV-gedachte is dat een pre, maar omdat onder de motorkap hetzelfde blok schuilgaat als dat in de Venga, zouden wij dit alleen doen als er geen haast in het spel is!
Die verschillen worden groter als we gaan rijden. Daar waar de Venga vrij comfortabel en zacht is, is de iX20 steviger. Dat resulteert in een prettiger bochtengedrag, want neutraler, maar op korte oneffenheden is-ie enigszins stoteriger. Het is maar wat je wenst. Het met leer beklede stuur geeft net wat minder feedback dan dat van de Venga, de koppeling vonden wij juist aangenamer in de omgang. Ook aangenaam is het panoramadak, dat het ruimtelijke gevoel aan boord verder versterkt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.