Dubbeltest: Mini Aceman vs. Volvo EX30 - Irrationeel denken

Als het toch vooral mooi moet zijn

111 reacties

Video
AutoWeek 18 2025
AutoWeek 18 2025

Je leest het in AutoWeek 18 2025

Ruimte, actieradius, vermogen, uitrusting: allemaal belangrijk voor wie een EV uitzoekt. Maar wat nu als het eens niet om praktische zaken gaat, maar de elektrische vierwieler vooral mooi en bijzonder moet zijn? Dan kun je zomaar bij een Volvo EX30 óf de gloednieuwe Mini Aceman uitkomen.

Zijn er dan mensen die níet vooral naar praktische zaken kijken bij het uitzoeken van een auto?

Zat! Wie dat wil aantonen, hoeft alleen maar op het aantal Mini’s op de weg te wijzen. Uitkomen bij een Mini doet eigenlijk niemand vanuit puur praktische overwegingen en goedkoop zijn deze BMW-producten al helemaal niet, maar toch zie je ze overal. De populariteit van de Volvo EX30 valt eigenlijk in dezelfde categorie. De relatief lage vanafprijs van Volvo’s kleinste (37 mille) was bij zijn aantreden in 2023 weliswaar een belangrijk speerpunt, maar een exemplaar met meer actieradius en luxe kost al snel 45 mille. Voor dat geld heb je anno 2025 ruim keuze uit grotere, ruimere, luxere en snellere EV’s met een groter rijbereik. De aantrekkingskracht van de EX30 zit hem onder meer in zaken als uitstraling, merkimago, afwerking en design, precies waar ook de Aceman moet scoren.

De Mini Aceman dus. Waar is dat eigenlijk de opvolger van?

Van niets, eigenlijk. De Aceman is helemaal nieuw binnen het Mini-gamma (verwar ‘m niet met de vroegere Paceman) en is het vijfdeurs alternatief voor de elektrische Mini Cooper (S)E. In tegenstelling tot de vijfdeurs Mini op benzine heeft hij ook wat SUV-eigenschappen, wat het kort door de bocht een kleinere Countryman maakt.

Laat me raden: de Mini Aceman is krapper dan de Volvo EX30.

Verrassing: nee! Op de achterbank gaat de Mini er zelfs riant met de winst vandoor en zitten volwassenen veel beter dan in de Volvo, waar opgetrokken benen en  afgeknelde knieën je deel zijn. De bagageruimte van de Volvo is achter de achterbank dan weer nipt groter dan die van de Mini, maar met de bank plat blijkt de Mini toch net weer ruimer.

Dubbeltest Mini Aceman Volvo EX30

Hoe zit het nu precies met die actieradius van deze auto's? Is het echt zo erg?

Bij de Volvo valt eigenlijk wel mee. De Extended Range heeft een netto-accucapaciteit van 64 kWh en komt daarmee op papier 476 kilometer ver. Meer dan prima, al weet de snelle rekenaar bij het zien van die cijfers al dat de Volvo geen zuinigheidswonder is. In de praktijk is het rijbereik maar zo’n 350 kilometer groot, waarmee het verschil met de Mini Aceman SE een stuk kleiner is dan je op basis van de theorie zou verwachten. Die auto komt in theorie net boven de 400 kilometer uit. Het opgegeven verbruik is hier 14,0 kWh/100 km (Volvo: 17!) en omdat we dat in de praktijk heel aardig benaderen, krimpt het verschil in actieradius in werkelijkheid tot enkele tientallen kilometers.

Dubbeltest Mini Aceman Volvo EX30

Mini heeft een naam hoog te houden als het om rijgedrag gaat. Wint hij die strijd van de Volvo?

De Aceman is opvallend sportief voor zo’n toch wat hoger model. De auto reageert haarscherp op het fijne, dikke stuurtje, volgt maniakaal het ingezette spoor en daagt uit om bochten steeds een beetje harder te nemen. De keerzijde is dat de onderstel-afstemming zeker aan de stevige kant is, maar we waarderen de duidelijke keuze die Mini hier maakt. Volvo is duidelijk voor een middenweg gegaan als het om rijgedrag gaat, maar ook dat pakt goed uit. De EX30 is een stuk comfortabeler dan de Mini en minder uitdagend, maar wekt toch ook vertrouwen als het wat harder gaat. Achterwielaandrijving blijkt toch weer fijn, want tractieproblemen kent de Volvo helemaal niet en aandrijfreacties bezoedelen hier in het geheel niet de erg prettige besturing.

Dubbeltest Mini Aceman Volvo EX30

Hoe duur zijn deze automobiele 'mooiboys' precies?

Het feest begint voor de Aceman SE bij €37.990. Daarmee is de Mini met de grote accu nipt goedkoper dan een Volvo EX30 Extended Range, die minimaal €39.995 kost. Aangekleed zoals de testauto’s – riant, dus – kosten beide auto’s zo’n €48.000. Het prijsverschil blijft dus beperkt, ook met opties.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (111)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.