AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Dubbeltest - Infiniti Q30 vs. DS 4

72 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Tussen 'gewone' automerken en de 'premium' alternatieven bestaat een grijs gebied waarin merken als Infiniti en DS opereren. Met de compacte en betaalbare Q30 boren de Japanners een volledig nieuwe doelgroep aan, de Fransen willen met de vernieuwde DS 4 graag laten zien dat het 'avantgardistische' DS nu definitief is losgeweekt van moedermerk Citroën. Ontstijgen beide modellen echt de middelmaat of is hun 'premium' claim misplaatst?

Lezersreacties (72) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 2
Die Citroen zou ik alleen willen hebben als er ook daadwerkelijk Citroen op staat. Dat DS gedoe hoeft van mij niet.
Anoniem
Anoniem
  • 2
De Q30 is veel meer auto.

En wat dat DS nou allemaal is..
In mijn ogen vooral een hoop meer marketing..
Een betere of meer premium auto krijg je ier niet.
Sommige dubbeltjes worden nu eenmaal nooit een kwartje.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik ben gek op Franse (en Italiaanse auto's) en zou die Ciroen/ DS best willen hebben

Maar Premium claim te recht of onterecht...

Een premium Claim is sowieso

Grosse Merde

Maakt niet uit van welke fabikant uit eender welk land dan ook het blijft dus

Grosse Merde
Anoniem
Anoniem
  • 2
Wat is premium? te duur betaalde auto's met een aaibaar dashboard? of gewoon een oerdegelijke auto die alleen de garage ziet voor onderhoud? Bij deze test vind ik de beide auto's niks, heb liever een DS3 of DS5 maar de DS4 heb ik nooit mooi gevonden, de lijnen van Infinit kan ik niet aan wennen.
smartie roadster
smartie roadster
  • 1
AW, noem nu eens prijzen in jullie tests!! Dat willen de mensen ook weten.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Ik heb zowel de Mercedes A en C als de Infinity Q30 en Q50 gereden.
Mijn conclusie is dat de Infinity een veel fijnere auto op de weg zet : Q50 rijdt geweldig maar is helaas niet als hatchback verkrijgbaar, de Q30 is dat wel maar is dan weer compacter maar nog altijd een stuk beter dan de Mercedes A of GLA.
Het enige bezwaar dat ik heb is dat de Q30 ook die domme cruisecontrol plaatsing van Mercedes aan de linkerkant van de stuurkolom heeft overgenomen, bloedirritant want ik brak bijna mijn pink iedere keer als ik de richtingaanwijzer wilde bedienen maar achter die stomme steel bleef hangen. Het zal best wel wennen want hele volksstammen rijden Mercedes met die domme steeltjes maar toch jammer want de Q50 heeft wel netjes een stuurkolom en bedieningsknoppen zoals het hoort.

De Citroen (of DS zoals ze het nu noemen) kan me niet bekoren, lelijke bak waarbij mijn ervaringen met franse auto's me weerhouden om zoiets aan te schaffen.
MRNX
MRNX
  • 3
@smartie-roadster: als ze alles op de site zetten, waarom zou iemand dan nog het blad kopen? Snap je hem?
Anoniem
Anoniem
  • 2
Volstrekt overbodige auto's en merknamen, zeker met het (teveel) copy-paste gehalte van moederbedrijven. Waarom een Inviniti als je een Mercedes wilt en waarom zo'n oubollige DS als deze als er genoeg Franse alternatieven zijn die tig keer mooier en beter zijn. Beide zullen we waarschijnlijk niet veel op het Nederlandse asfalt zien.
Bianca Castafiore
Bianca Castafiore
  • 1
Ik zou voor de Infiniti gaan, maar dan wel in kleur i.p.v. grijs, een inch kleinere velgen en wielkastranden in carrosseriekleur. Lekker eigenzinnig. Premium? Nee, maar dat is niet erg. Waarom zou je meer betalen voor marketing gecreeerde onzin?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik ga voor de DS, meer stijl en veel meer echte klasse zeker in vergelijk met de poenige boertigheid van de Infinity. Het vergelijk met bv A klasse gaat niet op, tenslotte is dat gewoon een reskinned Renault Megane, de BMW 1 serie was verouderd toen ie op de markt kwam en te veel een compromis.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik vind het vervelend om te zeggen, want ik gun DS het succes; maar deze DS 4 zorgt helaas voor een valse start van het merk/label. Doe mij de Infiniti maar, met andere motorisering.
maverick2015
maverick2015
  • 1
Eerlijk gezegd vind ik allebei een redelijke faal. Een Infiniti met een (zwakke) Dacia motor en een Mercedes A-klasse interieur? Meehhhh ...
Die DS is niet eens de overweging waard, mijns inziens. Dat interieur is niet alleen halfbakken, maar ook nog eens ouderwets. Doet me denken aan het interieur van Citroen C5 van even geleden (volgens mij is het daar ook grotendeels op gebaseerd).

Infiniti is een mooi merk, maar niet wanneer het leentjebuur speelt bij Mercedes en Dacia. Nissan heeft fantastische eigen motoren liggen die er mooi in zouden kunnen, wat mij betreft!
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
  • 0
Ik heb laatst de Infiniti voor het eerst live gezien. En tja, dan is het allesbehalve een mooie auto. Wat een enorm druk en overdesigned ding.
lennie
lennie
  • 2
Als je niet voor echt premium gaat, kom je uit in de grijze klasse. Daar is Volvo al jaren heer en meester. Daar zou dan ook mijn keuze op vallen. Maar waarom niet een paar centen extra uitgeven en gewoon the real deal kopen en gaan voor een Audi, BMW of Mercedes? Of als je niet gaat voor wat extra klasse, je geld in je zak houden en gewoon voor een Golf gaan.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Vind de ds veel mooier, vind de achterkant van de q30 nog wel gaan maar de rest erg lelijk
DeeTwee
DeeTwee
  • 0
Eigenlijk gewoon geen van beiden heel overtuigende auto's.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Premium zegt mij niets.

De DS4 was even leuk. Is nu oud.

De Infiniti is een fraaie auto. En goed.
Kenju
Kenju
  • 1
Dat hele verhaal over 'premium merken' is sowieso ontzettend achterhaald. Volgens mij is bijv. een goed uitgeruste Toyota Avensis een veel luxere auto dan een basis-BMW 1-serie. Niet voor niets ook veel duurder.

En nu gaat Autoweek ook nog eens bedenken dat er tussen gewone merken en die zgn. 'premium merken' nog een grijs gebied zit ook? Zeker omdat jullie VW niet tot de 'gewone merken' willen rekenen hè??

Ik ben persoonlijk van een Astra naar een 1-serie gegaan en merkte het verschil niet echt. Toen ik eens terugstapte vielen bepaalde details wèl op. Maar een Civic vind ik weer beter dan mijn 1-serie. Wat is dan een premium merk?

Ik had persoonlijk niet eens door dat DS een premium brand moest zijn (maar Google bevestigt het). Ik dacht dat het meer een lifestyle-merk moest zijn met eigenzinnig en 'edgy' design. Bijv. dat ding met die plastic panelen. 'Premium' stralen ze iig niet uit. Misschien dat ze het met de nieuw te ontwikkelen auto's beter gaan doen.
Kenju
Kenju
  • 1
Ik bedoelde natuurlijk de Avensis en de BMW 3-serie in de eerste kolom.

@Tis rood en het rijdt: De Q30 is een mini SUV, de A-klasse is een heel andere compacte hatchback. Kun je toch niet vergelijken met elkaar? En daarmee heeft de Q30 toch gewoon een meerwaarde? Dat hij op hetzelfde platform staat, so what? Met die modulaire platformen van tegenwoordig heb je de meest vreemde auto's die op hetzelfde platform staan. De CLA, de A en de B klasse staan ook op hetzelfde platform.

Welke mini semi-SUV in het premium segment is er nog meer behalve de Q30? Deze DS4 iig niet.
Purankugasu
Purankugasu
  • 2
@lennie, wat maakt zo'n omgemeubelde Golf nu eigenlijk méér "premium" dan deze Infiniti?

Dat de DS 4 door de mand valt is dan weer niet zo'n verrassing. Op zichzelf een leuke auto, maar de poging er een eigen merk van te maken blijft in ieder geval hier in Europa zeer halfslachtig. Gemiste kans.
Herr Fuchs
Herr Fuchs
  • 0
Doe me dan toch maar een A-klasse.
Die Infinity is nog wel aardig, maar die DS....
Plastic fantastic en zelfs het design overtuigt niet.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Zeg Autoweek, kunnen jullie eens ophouden over de term 'premium'. Het betekent namelijk helemaal niks. Is slechts een holle marketing term.

Het enige waarmee je 'Premium' nog een definitie in de autowereld kunt geven, is dat je wat meer opties kunt (moet!) betalen om je interieur wat luxer aan te kleden. En bij 'normale' merken zijn die opties soms weer standaard voor veel
minder geld, maar heb je de opties weer niet om meer geld uit te geven aan je interieur.
Verder is Infiniti al jaren een rechtstreekse concurrent voor Mercedes/BMW/Lexus/Audi/Cadillac qua prijs, en rijeigenschappen. Achterwielaangedreven met de mogelijkheid tot 4x4. Behalve dan bij de Q30; die moet het met fwd doen net zoals de A klasse en A3.

Maar waarom opereert Infiniti dan opeens in 'grijs gebied', ónder de 'premium' merken? Omdat ze minder verkopen? Omdat AW er minder door gesponsord wordt?
Anoniem
Anoniem
  • 2
Nog niet zolang gereden reedt de Infiniti G beter dan een BMW 3 serie, zag het interieur van de Q70 er lekkerder uit dan de concurrentie, en was de FX de trendsetter qua uiterlijk hoe een dikke Suv/crossover er uit kon zien. :-) Zolang het maar niet Duits is..
GT 1973
GT 1973
  • 0
Mercedes was ooit een premiummerk, maar sinds ze bijna alles uit de schappen van Renault halen, is dat een beetje voorbij.
Een Citroen met extra leer en meer minpunten dan de originele burgerlijke C4, zou ik absoluut niet premium willen noemen.
Het verschil tussen standaard en premium wordt steeds kleiner. Budgetauto's worden steeds premiummer en premiumauto's worden steeds meer gelijk aan standaardauto's. Mercedessen Benz W124's worden niet meer gebouwd. Een Mercedes is nu gewoon een omgebouwde Renault. Maar dat laat niet staan dat MB en Infiniti het truukje van Premium beter voor elkaar hebben dan Citroen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
WAT EEN GELUL
PREMIUM BESTAAT NIET
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik ga altijd voor de Japanner. Aan mij krijg je geen Europese of Amerikaanse auto gesleten, hoe goed ze ook mogen zijn volgens de kenners hier. Met als uitzondering een dikke Amerikaanse musclecar dan.
Skodarno
Skodarno
  • 0
Q30 in het echt zien rijden, mooi ding maar wat staat ie hoog! Je kan er gewoon onder door kruipen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
DS 3 cabrio THP black/black rules. Eyecatcher!!! Rijplezier waar je van klaarkomt!
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
Leuk vergelijk.

En lachwekkende reacties van de premium zeurpieten.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Een Armani / Ralph Lauren enz... hemd of broek is wellicht niet sterker dan een broek / hemd uit de zeeman en toch met zekerheid een stuk duurder.
Het verschil tussen beiden is echter ontegenzeggelijk aanwezig, de "uitstraling en het draagcomfort staat bij de eerste op een hoger plan.
Is het "premium" kledingstuk dan beter of slechter? Het is in feite hetzelfde als vragen of discussiëren over welke kleur de mooiste is...

Smaken verschillen, de een hecht belang aan de "feel" en uitstraling en heeft het extra geld er voor over de andere niet en bekijkt kledij (en auto 's ) eerder rationeel maar beiden groepen hebben ongetwijfeld evenveel bestaansrecht.

Het wordt wel dwaas wanneer je elkaar probeert te overtuigen en bv. premium als een loze kreet beschouwd omdat het niet je voorkeur verdiend.
Herr Fuchs
Herr Fuchs
  • 4
Natuurlijk bestaat premium wel. Dat merk je vanzelf wanneer je in een premium auto zit. Ik kan wel een paar redenen bedenken waarom het zo hardnekkig ontkend wordt door sommigen. Wellicht hebben ze nooit het genoegen om in een premium auto te zitten of kunnen ze simpelweg een verfijnd interieur en dito rijeigenschappen niet waarderen. In principe niks mis mee als je een auto ziet als simpelweg een manier om droog van punt A naar punt B te komen. Maar waarschijnlijker is het een diepgewortelde haat tegen alles wat Duits is.
MPV
MPV
  • 1
Glasheldere review!
Premium bestaat wel degelijk. Het belang om premium te zijn wordt overgewaardeerd. Het wordt te vaak misbruikt voor een huis-tuin-en-keuken-model met een knuffelbaar dashboard. Maar het besgaat wel degelijk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een afschuwelijk zielige auto die DS. Waar komen ze in godsnaam mee aanzetten. Ik zou me als fabrikant schamen. Waardeloos. Infiniti gun ik het echter van harte. Ook niet my piece of cake, maar echt tien keer beter dan die DS En het lijkt me een comfortabele auto om in te vertoeven.
Een autoliefhebber
Een autoliefhebber
  • 1
De Infinities vind ik lelijk, net zoals de DS4 en DS5. Van deze 2 merken vind ik alleen de DS3 prachtig, vooral als het niet om de standaardversies gaat. Mooi laag model, sportief getint maar niet "erover". Vind ik trouwens ook veel mooier dan een Mini, hoewel die misschien beter zal rijden.

Op die Q30 blijf je maar lijnen en plooien en nog meer (onlogische) lijnen vinden. In het echt zelfs nog meer dan op foto's/video's. Brrr.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Ineens schiet mij een idee te binnen. Audi en BMW zouden ook eens een aparte premiumtak moeten uitbrengen. Dat ze daar zelf nog niet opgekomen zijn zeg!
Anoniem
Anoniem
  • 2
Dat Citroen met de "merknaam" DS stug geveerde auto's maakt is volstrekt belachelijk en dom. DS stond en staat voor het ultieme veercomfort en precies dat was een van de belangrijke argumenten om zo'n auto te kopen. Nissan gaat over een andere boeg. Mercedes bodemgroep, Renault motor en bak. Van enige identiteit is dan geen sprake meer. Alles in een blender en klaar is weer een "nieuwe" auto. Natuurlijk weet ik dat heel veel onderdelen tegenwoordig worden gemaakt door een handjevol leveranciers. Maar dit is gewoon niet voldoende om een onderscheidend merk te willen zijn.
MPV
MPV
  • 2
@Bellifski: Bentley en Rolls Royce!
Anoniem
Anoniem
  • 4
@MPV: Oh, ze hebben het dus al. Zijn ze toch slimmer dan ik dacht daar. Het is toch een briljant idee, je verkoopt de Bentley en de RR als opgeleukte BMW/Audi voor veel geld, en Audi en BMW dan gewoon als budgetmerk voor de massa. En het gaat als een tierelier.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Bentley en Rolls Royce zijn volstrekt aparte merken met een enorme historie. Alle componenten worden speciaal geproduceerd door de moedermaatschappijen en de toeleveranciers. De motoren worden exclusief samengesteld voor de merken. De auto's worden met veel handwerk volledig in Engeland gebouwd. Wanneer je de fabrieken bezoekt, snap je pas waarom deze twee merken zo onderscheidend zijn.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 1
@Bellofski
Haha, mooi gevonden.

@Blank
Je hebt zeker een punt. Op doorgaans niet zichtbare vlakken wordt wel het een en ander gedeeld. Gelukkig zijn het absoluut geen 'rebadges', maar wordt er wel efficiency en kostenbesparing gerealiseerd door het delen van bijvoorbeeld motoren en ontwikkeling en op het vlak van inkoop. Anders zouden beide merken waarschijnlijk niet meer bestaan.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 1
Die DS vind ik een leuke verschijning. Helaas zit je er als langmens niet goed in. Dat hebben die Duitsers aanzienlijk beter voor mekaar, ook met relatief kleine modellen als de Golf en 1-serie.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Zeg BLANK, over ongenuanceerd roeptoeteren gesproken, je hebt er een handje van:

DS anno 1966 was een afkorting van DéeSSe, "Godin vd Weg".
DS anno 2016 staat voor Different Spirit.

Kortom, zoals je nick al aangeeft - je schiet losse flodders.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Zeg BLANK, over ongenuanceerd roeptoeteren gesproken, je hebt er een handje van:

Er doet aan dit duo vergelijk geen Nissan mee.
- Nissan, deelneming van Renault.
Er doet aan dit duo vergelijk een Infiniti mee.
- Alle Infiniti's zijn home-cooked / door eigen R&D in elkaar gejast.

Kortom, zoals je nick al aangeeft - je schiet losse flodders.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Als je de originele snoek DS ziet, die baanbrekende trendsetter halverwege vorige eeuw, en dan dit, dan begrijp je pas wat voor een zieltogende onderneming dat DS gaat worden. Geen schim meer van het verleden. Echt mega-prutserij... Kappen met die onzin..
Anoniem
Anoniem
  • 1
Inderdaad Woody, kappen met die onzin.

Tijd voor een dubble bourbon. Chrz.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Deze Infiniti is echt mooi, vind hem zelfs mooier dan de A klasse .
DS4
DS4
  • 2
Weer dat gezeur over die achterramen. Deze auto koop je niet als je kinderen hebt dus die achterramen gaan toch nooit open. En ik hoor nooit iemand daar over jengelen bij een driedeurs A3 of een coupe!! Is toch hetzelfde.....
Ik zeg doe mij deze 2 allebei maar, graag wil in een lekker kleurtje zodat ze nog meer opvallen. 100x liever deze 2 dan zo'n saaie grijze burgermans premium ding waar iedereen in rijdt!
DS4
DS4
  • 2
Weer dat gezeur over die achterramen. Deze auto koop je niet als je kinderen hebt dus die achterramen gaan toch nooit open. En ik hoor nooit iemand daar over jengelen bij een driedeurs A3 of een coupe!! Is toch hetzelfde.....
Ik zeg doe mij deze 2 allebei maar, graag wel in een lekker kleurtje zodat ze nog meer opvallen. 100x liever deze 2 dan zo'n saai grijs burgermans premium ding waar iedereen in rijdt!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Klaver & DS4:

Volkomen mee eens.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Premium bestaat wel dergelijk..
Gooi eens een Peugeot configuratie open met de 508 en dan bijvoorbeeld een 3 serie of een a4. Je hebt veel meer leer kleuren en leer soorten om uit te kiezen en dan hebben we het nog niet over de individueel line en exclusive line. Bij de Duitse drie gaat het om keuze mogelijkheden, zo kun je een auto samenstellen precies zoals jij wilt. Dat is een reden waarom ik shop bij de Duitse 3. Maar ook bij de Duitse 3 heb je de keuze om te kiezen voor extra leer verwerking in het interieur. Daarnaast kun je kleuren combineren.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@David van kerken: Jij noemt de hoofdprijs betalen voor een basis product, waarbij je leer, hout, fatsoenlijke audio, navigatie, goede verlichting, extra garantie, en soms zelfs een middenarmsteun; 'Premium'?

Zo zie je maar weer hoe verschillend er tegen deze wazige term wordt aangekeken door sommigen.
Herr Fuchs
Herr Fuchs
  • 0
@DS4 ik kijk naar de DS4 en ik zie eveneens een saai burgermansding. Niks frivools aan te ontdekken.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Mijn god, blijkbaar bestaat er nu ook semi-premium. Is dat een uitvinding om auto´s van een bepaald merk alsnog een stukje misplaatste status mee te geven? Kappen nou met dat premium gezever. Die term raakt meer en meer aan erosie onderhevig. Dit hier zijn gewoon goede auto´s. Niks premium aan. Persoonlijk neig ik naar de DS4. Vertrouwde techniek die zich bewezen heeft, uitgebreid dealernetwerk (beter dan bij Infinity) en uiterst comfortabel. Nee, met de snoek heeft het niets te maken. Wie heeft ooit gezegd dat dat de bedoeling was van het nieuwe DS?
ILC
ILC
  • 1
Die Infiniti wil ik best hebben. Wel met iets sterkere motor. Die DS 4 vind ik echt helemaal niks.
TKoote
TKoote
  • 2
Hoewel de DS4 erg fraai was bij zijn onthulling, is 'ie na de facelift naar DS een stuk anoniemer geworden. Die Infiniti blijf ik echter een van de mooiste auto's op de huidige markt vinden. Fenomenaal mooie auto, echt iets anders (kom daar maar eens om met al die familiegezichten tegenwoordig) en voelde degelijk aan. Zelfs als zou ik een Q50 kunnen betalen, altijd een Q30.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Dus een Benz A of B, al dan niet met een sublieme Renault motor, is Premiejum?
Dus een stukkie gestaalde perfectie van Infiniti is geen Premium?

Vreemd.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Premium is gewoon weinig (of geen) praktische meerwaarde voor relatief veel geld. De 5% meerwaarde waar je 30% meer voor betaalt zeg maar. Had Citroën, sorry, DS, hier een versie neergezet met het lederen dashboard, dan had de auto een compleet andere indruk achter gelaten. En omdat DS dus wél die optie biedt is het dus wel een premium merk t.o.v. Citroën.

Daarnaast straalt een kale 116d of A160 niks meer uit dan de DS4, behalve "ik wil wel, maar kan niet". Al moet ik zeggen dat de Q30 zoals deze in de video te zien is toch wel een mooie indruk achter laat. Premium rijden is leuk als je de luxe wilt van een klasse hoger in een compacte carroserie, en daar dus ook het (lease-)budget voor hebt. Anders ben je beter af met een beter uitgerust niet-premium merk, daar krijg je altijd meer waar voor je geld. Dan maar geen ster/0000/propellor/L op de kap
Anoniem
Anoniem
  • 1
Voor het geld van zo'n bijgewerkte DS4 heb je een Kadjar, toch een heel wat leukere wagen.
Spraakstuur
Spraakstuur
  • 1
Wat een gezeur over premium. Natuurlijk bestaat er zoiets als premium. Het is niets anders dan (te) veel betalen voor opties.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Volgens fuchs bestaat premium wel... Waarom toch die haat naar Duitse auto's? hij maakt meteen het probleem van de fanboy duidelijk, hokjes denken pur sang. Het is Duits dus het is premium. Daar zot het pijnpunt dan ook als we het over een veredelde VW hebben of BMW op wieldoppen.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Het is wel boeiend dat zo ongeveer elk merk tegenwoordig een 'premium tak' wil hebben. Zo'n onzin zal het wel niet zijn denk ik dan. De fabrikanten willen het, de consumenten willen het en op de weg wordt het minder saai. Win win zou ik zeggen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als straks iedereen een premium range heeft, wat dan?

Uber Premium?
Ultra Premium?
Platina Premium?
Premium 2.0? 3.0?
Pramium?
Promium?
Bimmert
Bimmert
  • 0
Thiago,
"Als straks iedereen een premium range heeft, wat dan?"

Dan niets. Er is al een luxury segment, en zolang ook de basismodellen gebouwd blijven worden gaat het door. Dat geldt uiteraard niet alleen voor auto's maar voor zo ongeveer alle producten.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Ik durf overigens de bewering wel aan dat van de mensen die om het hardst roepen dat 'premium is onzin' er zeker velen bij zijn die bij een ander product (fotocamera's, hifi, computers) wel degelijk voor het 'premium' gaan. Een vriend van me geeft weinig om auto's, hij vindt premium als zodanig niet aan hem besteed maar o wee als het gaat om watersportartikelen - dan is enkel het duurste, mooiste en meest 'premium' goed genoeg.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Weer een paar leeghoofden die merken moeten afmaken. Ik zeg je: DS wordt een topmerk! Apart design, bovengewone materialen en afwerking, rijsensaties, Diffrent Spirit dus... Alfa zal zijn tenen mogen uitkuisen want dat is hun doelpubliek. Even anders. Wel spijtig dat ze nu nog even voortborduren op bestaande citroenmodellen. Dat kllopt. Wacht maar binnen jaar of drie vier. Jullie mond zal openvallen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Thiago
Dan krijg je de Individual/Exclusive/Designo lijn van respectievelijk BMW, Audi en Mercedes-Benz. Die merken hebben de laatste jaren immers de lat voor hun instapmodellen steeds lager gelegd, en bieden daarom juist weer wat exclusieve aankleedmogelijkheden voor de modellen om zich toch weer met hun volumemodellen te kunnen onderscheiden van de massa.

Mocht dat dan weer niet genoeg bieden, dan zijn er natuurlijk nog Rolls-Royce, Bentley en Maybach. Zo blijf je toch bezig.

@DS thp: Ik help het je hopen, meer keuze zou ik leuk vinden. Maar vooralsnog is het onderscheid tussen de DS modellen en hun Citroen broertjes een flink stuk kleiner dan dat wat Audi biedt t.o.v. Volkswagen, wanneer je een Polo of Golf tegenover de A1 of A3 zet. Jammer.
Anoniem
Anoniem
  • 0
DS TPH:

En zo is het!
Over 4 jaar ligt het (Premium) gepeupel kwijlend voor de DS-Store.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Déesse. Goed bezig daar. Premium auto, premium service; Klasse. Nooit gezien. En het begint pas ;-)
Anoniem
Anoniem
  • 1
2 auto's die niks doen met mij.
Wat een wansmaak moet de tegenwoordige mens toch hebben.

Die Q30 met die ezele motor van 109pk.
Een Ford Fiësta maakt nog gehakt van die kleun.

Premium is dat Q30 niet, en die DS4 al helemaal niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zo een Honda met diesel en godzijbetert er nog een gasinstallatie bovenop is echter superpremium.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Infiniti.. Een kruizing tussen aan bastaard Mazda 3 en Mercedes A klasse & een bastaard Infiniti en Renault? Ik shop elders..

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.