Dubbeltest - Infiniti Q30 vs. DS 4
72 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Lezersreacties (72) (gesloten)
En wat dat DS nou allemaal is..
In mijn ogen vooral een hoop meer marketing..
Een betere of meer premium auto krijg je ier niet.
Sommige dubbeltjes worden nu eenmaal nooit een kwartje.
Maar Premium claim te recht of onterecht...
Een premium Claim is sowieso
Grosse Merde
Maakt niet uit van welke fabikant uit eender welk land dan ook het blijft dus
Grosse Merde
Mijn conclusie is dat de Infinity een veel fijnere auto op de weg zet : Q50 rijdt geweldig maar is helaas niet als hatchback verkrijgbaar, de Q30 is dat wel maar is dan weer compacter maar nog altijd een stuk beter dan de Mercedes A of GLA.
Het enige bezwaar dat ik heb is dat de Q30 ook die domme cruisecontrol plaatsing van Mercedes aan de linkerkant van de stuurkolom heeft overgenomen, bloedirritant want ik brak bijna mijn pink iedere keer als ik de richtingaanwijzer wilde bedienen maar achter die stomme steel bleef hangen. Het zal best wel wennen want hele volksstammen rijden Mercedes met die domme steeltjes maar toch jammer want de Q50 heeft wel netjes een stuurkolom en bedieningsknoppen zoals het hoort.
De Citroen (of DS zoals ze het nu noemen) kan me niet bekoren, lelijke bak waarbij mijn ervaringen met franse auto's me weerhouden om zoiets aan te schaffen.
Die DS is niet eens de overweging waard, mijns inziens. Dat interieur is niet alleen halfbakken, maar ook nog eens ouderwets. Doet me denken aan het interieur van Citroen C5 van even geleden (volgens mij is het daar ook grotendeels op gebaseerd).
Infiniti is een mooi merk, maar niet wanneer het leentjebuur speelt bij Mercedes en Dacia. Nissan heeft fantastische eigen motoren liggen die er mooi in zouden kunnen, wat mij betreft!
De DS4 was even leuk. Is nu oud.
De Infiniti is een fraaie auto. En goed.
En nu gaat Autoweek ook nog eens bedenken dat er tussen gewone merken en die zgn. 'premium merken' nog een grijs gebied zit ook? Zeker omdat jullie VW niet tot de 'gewone merken' willen rekenen hè??
Ik ben persoonlijk van een Astra naar een 1-serie gegaan en merkte het verschil niet echt. Toen ik eens terugstapte vielen bepaalde details wèl op. Maar een Civic vind ik weer beter dan mijn 1-serie. Wat is dan een premium merk?
Ik had persoonlijk niet eens door dat DS een premium brand moest zijn (maar Google bevestigt het). Ik dacht dat het meer een lifestyle-merk moest zijn met eigenzinnig en 'edgy' design. Bijv. dat ding met die plastic panelen. 'Premium' stralen ze iig niet uit. Misschien dat ze het met de nieuw te ontwikkelen auto's beter gaan doen.
@Tis rood en het rijdt: De Q30 is een mini SUV, de A-klasse is een heel andere compacte hatchback. Kun je toch niet vergelijken met elkaar? En daarmee heeft de Q30 toch gewoon een meerwaarde? Dat hij op hetzelfde platform staat, so what? Met die modulaire platformen van tegenwoordig heb je de meest vreemde auto's die op hetzelfde platform staan. De CLA, de A en de B klasse staan ook op hetzelfde platform.
Welke mini semi-SUV in het premium segment is er nog meer behalve de Q30? Deze DS4 iig niet.
Dat de DS 4 door de mand valt is dan weer niet zo'n verrassing. Op zichzelf een leuke auto, maar de poging er een eigen merk van te maken blijft in ieder geval hier in Europa zeer halfslachtig. Gemiste kans.
Die Infinity is nog wel aardig, maar die DS....
Plastic fantastic en zelfs het design overtuigt niet.
Het enige waarmee je 'Premium' nog een definitie in de autowereld kunt geven, is dat je wat meer opties kunt (moet!) betalen om je interieur wat luxer aan te kleden. En bij 'normale' merken zijn die opties soms weer standaard voor veel
minder geld, maar heb je de opties weer niet om meer geld uit te geven aan je interieur.
Verder is Infiniti al jaren een rechtstreekse concurrent voor Mercedes/BMW/Lexus/Audi/Cadillac qua prijs, en rijeigenschappen. Achterwielaangedreven met de mogelijkheid tot 4x4. Behalve dan bij de Q30; die moet het met fwd doen net zoals de A klasse en A3.
Maar waarom opereert Infiniti dan opeens in 'grijs gebied', ónder de 'premium' merken? Omdat ze minder verkopen? Omdat AW er minder door gesponsord wordt?
Een Citroen met extra leer en meer minpunten dan de originele burgerlijke C4, zou ik absoluut niet premium willen noemen.
Het verschil tussen standaard en premium wordt steeds kleiner. Budgetauto's worden steeds premiummer en premiumauto's worden steeds meer gelijk aan standaardauto's. Mercedessen Benz W124's worden niet meer gebouwd. Een Mercedes is nu gewoon een omgebouwde Renault. Maar dat laat niet staan dat MB en Infiniti het truukje van Premium beter voor elkaar hebben dan Citroen.
PREMIUM BESTAAT NIET
En lachwekkende reacties van de premium zeurpieten.
Het verschil tussen beiden is echter ontegenzeggelijk aanwezig, de "uitstraling en het draagcomfort staat bij de eerste op een hoger plan.
Is het "premium" kledingstuk dan beter of slechter? Het is in feite hetzelfde als vragen of discussiëren over welke kleur de mooiste is...
Smaken verschillen, de een hecht belang aan de "feel" en uitstraling en heeft het extra geld er voor over de andere niet en bekijkt kledij (en auto 's ) eerder rationeel maar beiden groepen hebben ongetwijfeld evenveel bestaansrecht.
Het wordt wel dwaas wanneer je elkaar probeert te overtuigen en bv. premium als een loze kreet beschouwd omdat het niet je voorkeur verdiend.
Premium bestaat wel degelijk. Het belang om premium te zijn wordt overgewaardeerd. Het wordt te vaak misbruikt voor een huis-tuin-en-keuken-model met een knuffelbaar dashboard. Maar het besgaat wel degelijk.
Op die Q30 blijf je maar lijnen en plooien en nog meer (onlogische) lijnen vinden. In het echt zelfs nog meer dan op foto's/video's. Brrr.
Haha, mooi gevonden.
@Blank
Je hebt zeker een punt. Op doorgaans niet zichtbare vlakken wordt wel het een en ander gedeeld. Gelukkig zijn het absoluut geen 'rebadges', maar wordt er wel efficiency en kostenbesparing gerealiseerd door het delen van bijvoorbeeld motoren en ontwikkeling en op het vlak van inkoop. Anders zouden beide merken waarschijnlijk niet meer bestaan.
DS anno 1966 was een afkorting van DéeSSe, "Godin vd Weg".
DS anno 2016 staat voor Different Spirit.
Kortom, zoals je nick al aangeeft - je schiet losse flodders.
Er doet aan dit duo vergelijk geen Nissan mee.
- Nissan, deelneming van Renault.
Er doet aan dit duo vergelijk een Infiniti mee.
- Alle Infiniti's zijn home-cooked / door eigen R&D in elkaar gejast.
Kortom, zoals je nick al aangeeft - je schiet losse flodders.
Tijd voor een dubble bourbon. Chrz.
Ik zeg doe mij deze 2 allebei maar, graag wil in een lekker kleurtje zodat ze nog meer opvallen. 100x liever deze 2 dan zo'n saaie grijze burgermans premium ding waar iedereen in rijdt!
Ik zeg doe mij deze 2 allebei maar, graag wel in een lekker kleurtje zodat ze nog meer opvallen. 100x liever deze 2 dan zo'n saai grijs burgermans premium ding waar iedereen in rijdt!
Volkomen mee eens.
Gooi eens een Peugeot configuratie open met de 508 en dan bijvoorbeeld een 3 serie of een a4. Je hebt veel meer leer kleuren en leer soorten om uit te kiezen en dan hebben we het nog niet over de individueel line en exclusive line. Bij de Duitse drie gaat het om keuze mogelijkheden, zo kun je een auto samenstellen precies zoals jij wilt. Dat is een reden waarom ik shop bij de Duitse 3. Maar ook bij de Duitse 3 heb je de keuze om te kiezen voor extra leer verwerking in het interieur. Daarnaast kun je kleuren combineren.
Zo zie je maar weer hoe verschillend er tegen deze wazige term wordt aangekeken door sommigen.
Dus een stukkie gestaalde perfectie van Infiniti is geen Premium?
Vreemd.
Daarnaast straalt een kale 116d of A160 niks meer uit dan de DS4, behalve "ik wil wel, maar kan niet". Al moet ik zeggen dat de Q30 zoals deze in de video te zien is toch wel een mooie indruk achter laat. Premium rijden is leuk als je de luxe wilt van een klasse hoger in een compacte carroserie, en daar dus ook het (lease-)budget voor hebt. Anders ben je beter af met een beter uitgerust niet-premium merk, daar krijg je altijd meer waar voor je geld. Dan maar geen ster/0000/propellor/L op de kap
Uber Premium?
Ultra Premium?
Platina Premium?
Premium 2.0? 3.0?
Pramium?
Promium?
"Als straks iedereen een premium range heeft, wat dan?"
Dan niets. Er is al een luxury segment, en zolang ook de basismodellen gebouwd blijven worden gaat het door. Dat geldt uiteraard niet alleen voor auto's maar voor zo ongeveer alle producten.
Dan krijg je de Individual/Exclusive/Designo lijn van respectievelijk BMW, Audi en Mercedes-Benz. Die merken hebben de laatste jaren immers de lat voor hun instapmodellen steeds lager gelegd, en bieden daarom juist weer wat exclusieve aankleedmogelijkheden voor de modellen om zich toch weer met hun volumemodellen te kunnen onderscheiden van de massa.
Mocht dat dan weer niet genoeg bieden, dan zijn er natuurlijk nog Rolls-Royce, Bentley en Maybach. Zo blijf je toch bezig.
@DS thp: Ik help het je hopen, meer keuze zou ik leuk vinden. Maar vooralsnog is het onderscheid tussen de DS modellen en hun Citroen broertjes een flink stuk kleiner dan dat wat Audi biedt t.o.v. Volkswagen, wanneer je een Polo of Golf tegenover de A1 of A3 zet. Jammer.
En zo is het!
Over 4 jaar ligt het (Premium) gepeupel kwijlend voor de DS-Store.
Wat een wansmaak moet de tegenwoordige mens toch hebben.
Die Q30 met die ezele motor van 109pk.
Een Ford Fiësta maakt nog gehakt van die kleun.
Premium is dat Q30 niet, en die DS4 al helemaal niet.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.