Dubbeltest: Audi A3 Sportback vs. BMW 1-serie
Tussen nieuw en vernieuwd
138 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
“Helemaal nieuw”, roept BMW over de 1-serie. Daarover kun je twisten, maar de kleinste BMW is wel rigoureuzer aangepakt dan de juist mild gefacelifte Audi A3 die hij op zijn pad treft.
Heeft de nieuwe 1-serie ook een nieuwe code?
‘E46’, ‘E60’ of ‘E38’: BMW-liefhebbers onderscheiden modellen graag met behulp van de codenamen die BMW zelf ook gebruikt. Logisch, want zo’n code geeft behalve een modelserie ook meteen een generatie aan. BMW stelt dat de nieuwe 1-serie echt een nieuwe generatie is en voegt de daad bij het woord door hem intern ‘F70’ in plaats van ‘F40’ (sinds 2019) te noemen. Toch is dat niet geheel terecht. Volgens BMW zijn weliswaar vrijwel alle carrosseriedelen ‘nieuw’, maar de basisstructuur is intact gebleven en bij dak, ruiten, portieren en zelfs achterklep kunnen we zelfs met het geoefende blote oog geen verschillen ontdekken. Wel zijn de achterschermen anders, onder meer om ruimte te bieden aan nieuw gevormde achterlichten. Dat is een ingreep die bij facelifts zelden wordt toegepast. Samen met een compleet nieuwe neus en een metamorfose van het interieur – waarover later meer – gaat het daarmee om best ingrijpend nieuws, maar wat ons betreft niet om een compleet nieuwe generatie.
De Audi A3 is duidelijk een facelift toch?
Zeker, maar daar beweert ook niemand wat anders. De in 2020 gepresenteerde vierde generatie van de A3 is in het kielzog van platformgenoten Golf, Leon en Octavia technisch en optisch bijgepunt. Optisch bestaat dat vooral uit nieuwe logo’s, een andere voorbumper en een nieuwe indeling van de lichtunits, technisch manifesteert het nieuws zich vooral in de compleet nieuwe aandrijflijn van de plug-in hybride 40 TFSIe-variant.
Is deze A3 die PHEV?
Nee, wij rijden met de stekkerloze 35 TFSI, die net als voorheen is voorzien van een mild-hybride 1.5 TSI. Een DSG-automaat is net als bij alle andere versies van de A3 standaard en het totale vermogen komt uit op 150 pk. Goed vergelijkbaar met de 120 van BMW, die zijn ‘i’ verloor en er een elektrohulp bij kreeg die bijna te krachtig is voor de kwalificatie ‘mild-hybride’. Volgens BMW is de 48V-hybridehulp goed voor 14 pk en 40 Nm, bovenop de 156 pk en 240 Nm die het benzineblok levert. Evengoed is het totale vermogen net wat lager dan bij de ‘oude’ 120i, die trouwens ook een 2,0-liter viercilinder had in plaats van de huidige driecilinder. Een hoop geschuif en geknutsel, maar de CO2-uitstoot gaat ervan omlaag en daar gaat het om. Door de elektrohulp is de nieuwe 120 in Nederland maar drie euro duurder dan de veel minder krachtige 116, die daarmee totaal kansloos lijkt.
Waarom zou je bij de 1-serie nog voor een 116 kiezen?
Er is één reden om die 122 pk sterke basisversie te verkiezen boven de 120 en dat is zijn bagageruimte. Bij die stevige elektro-ondersteuning hoort een stevige accu en die verkleint het laadruim van 380 naar 300 liter. Daarmee is hij ineens ook gevoelig minder ruim dan de A3, die als mild-hybride wel gewoon 380 liter biedt en bovendien profiteert van een handige, in hoogte verstelbare laadvloer. Op de achterbank is het verschil tussen de twee minder groot, maar vindt een volwassene evengoed een fijnere plek in de A3 dan in de 1-serie. De Audi is dus de overtuigende winnaar als het om ruimte gaat, al ben je wel echt in het verkeerde segment aan het shoppen als dát voor deze bedragen van doorslaggevend belang is.
Wat merk je van de mild hybride ondersteuning?
De stevige elektro-ondersteuning van de BMW is onderweg goed merkbaar en levert een voor een driecilinder opmerkelijk ontspannen motorkarakter op. De 1.5, die hier uiteraard de voorwielen aandrijft, is van nature verfijnd en hoeft in deze configuratie en in de relatief lichte 1-serie gevoelsmatig nooit hard te werken om aan goede prestaties te komen. Hij opereert dus vaak ontspannen laag in toeren en doet in die zin zelfs wat denken aan de grote zescilinders van weleer, zij het dan zonder het geluid dat daarbij hoort. De zeventraps automaat met dubbele koppeling doet zijn werk snel en soepel, al heeft de auto wel opvallend veel tijd nodig om uit de startblokken te komen. Dat kan vervelend zijn, bijvoorbeeld bij het oprijden van een drukke turborotonde. De 0,9 kWh grote aandrijfbatterij moet ook weer worden gevuld en doet dat duidelijk merkbaar als de voet van het gas gaat en de BMW forser dan normaal begint te vertragen. Op zich prima, maar helaas laat dat afremmen zich niet zo goed doseren als bij een goede EV. Het recupereren lijkt óf aan, óf uit te staan en dat levert al snel een wat schokkerige en oncomfortabele vertraging op.
Hoe rijdt de 'nieuwe' 1-serie?
Het woord ‘oncomfortabel’ is op meer onderdelen van de rijervaring van toepassing. In het persbericht rept BMW over andere schokdempers, een stijvere carrosserie en een stijvere bevestiging van de voorste stabilisatorstang, allemaal voor meer rijdynamiek. Het nadeel is echter ook voelbaar: met name de achterkant is oncomfortabel hard. Klinkerwegen en andere oneffen ondergronden brengen onprettig veel beweging in de koets en omdat het vooral de achteras is die het ongerief doorgeeft, voelt de auto daarbij niet goed in balans. De andere kant van de medaille is er weliswaar ook – de 1-serie is lekker scherp en lichtvoetig – maar dit is ons echt wat te veel van het goede. Dat ‘ons’ exemplaar op een M Sport-onderstel (adaptief ,maar niet instelbaar) en 19-inch wielen staat, helpt ongetwijfeld ook niet.
En de Audi A3?
Soortgelijke klachten hadden we eerder ook over sportonderstellen van Audi, maar het exemplaar onder de geteste A3 S edition geeft daar geen aanleiding toe. Een stevige afstemming van vering en demping geeft ook hier een sportief gevoel, maar dan wel gecombineerd met voldoende comfort. De besturing van de A3 is minder direct dan die van de 1-serie, maar opvallend genoeg wel wat zwaarder. De Audi neigt wat eerder naar onderstuur dan de BMW en is vrij veilig afgesteld, maar bevalt als totaalpakket toch een stuk beter. De 150 pk TSI kennen we uit tal van andere modellen en doet ook hier naar tevredenheid zijn werk, maar valt positief noch negatief op. Het is gewoon prima, met als kanttekening dat de motor zich aardig laat horen als er veel van hem wordt gevraagd én dat de DSG-bak soms wat lomp terugschakelt als dat ‘veel vragen’ wat te plotseling gebeurt. Van de elektrische ondersteuning merk je hier alleen iets als de auto tijdens het uitrollen bijna stilstaat en de motor al voor dat stilstaan wordt uitgeschakeld. Opvallend: met uitgeschakeld start-stopsysteem gebeurt dit ook en start de motor dus weer op zodra de auto volledig tot stilstand is gekomen.
In de video gaan we op alle facetten van de auto's in en wil je de hele tekst erbij inclusief metingen en scores op de AutoWeek-scorekaart, log dan in. Je kunt dan gratis de pdf van de vergelijkende test uit het magazine downloaden!
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (138) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.