Dubbeltest: Audi A3 Limousine vs. BMW 220 Gran Coupe - Verschil van inzicht

Echte sedan of soort van coupé?

BMW 220 Gran Coupe
AutoWeek 18 2025
AutoWeek 18 2025

Je leest het in AutoWeek 18 2025

Een hatchback is in Nederland de standaard in het C-segment. Elders in de wereld verkopen sedans in dit segment prima, maar  bij ons zijn ze kansloos. Tenzij je er een Limousine van maakt, zoals Audi. Of, nog exotischer, een vierdeurs coupe zoals BMW met de nieuwe 2-serie Gran Coupe tracht.

Het lijkt bijna wel een principekwestie voor ons West-Europeanen: in het C-segment moet het gewoon een hatchback zijn. Niet moeilijk doen met een separate kofferbak, maar gewoon een grote opening en een praktische bagageruimte. In veel landen verkoopt een sedan best goed, maar bij ons is dat soort modellen vaak kansloos. Een Opel Astra of Ford Focus zie je hier vrijwel nooit als vierdeurs met kont.

Bij de premiummerken heeft het concept iets meer kans van slagen. De vorige generatie A3 verkocht als sedan, pardon: Limousine, opvallend goed. Mercedes en BMW gooien het over een andere boeg. Mercedes heeft wel een A-klasse sedan in het gamma gehad, maar een vierdeurs C-segmenter is bij het merk met de ster meestal de CLA, een vierdeurs coupé. BMW heeft nog nooit een traditionele sedan geleverd in dit segment, maar probeert het sinds een paar jaar met de 2-serie Gran Coupe. In principe is het een directe concurrent voor de CLA, maar die krijgt binnenkort een geheel nieuwe opvolger en zo komen we toch bij Audi uit. Overigens beweert BMW dat ook de 2-serie Gran Coupe 'all new' is. Maar in feite gaat het hier om een ingrijpende facelift van de vorige editie, zoals het eerder deed bij de 1-serie.

Audi A3 Limousine - BMW 2-serie Gran Coupe

Sedan of vierdeurs coupe is beide niet handig

Doe de achterklep van de 2-serie Gran Coupe open en je vraagt je oprecht af waarom mensen dit zouden verkiezen boven een 1-serie. De opening is klein en de hoogte van de bagageruimte beperkt, dus met grotere spullen kom je al snel klem te zitten. Je moet zo’n model echt kiezen omdat je het mooi vindt, al vragen we ons af hoe je dan tot die conclusie bent gekomen. De passagiers op de achterbank zullen je de keuze in ieder geval niet in dank afnemen. Instappen wordt door de kleine portieren al snel een exercitie in lenigheid en eenmaal aangekomen op de zitting voelt het als een dwangbuis.

Helemaal voorin zien we dezelfde wijzigingen die we eerder zagen bij de 1-serie. Dat betekent dat vrijwel alle fysieke knoppen zijn wegbezuinigd, inclusief de fijne iDrive-controller. In plaats daarvan regel je nu bijna alles via een redelijk bescheiden aanraakscherm. Het werkt, maar op dit vlak zet BMW de laatste jaren echt stappen achteruit. Er zit heel erg veel in en hoewel je in principe een aantal snelkoppelingen kunt toevoegen, mag dat alleen als je je aanmeldt met je BMW ID.

Audi A3 Limousine

Audi A3

BMW 220 Gran Coupe

BMW 2-serie Gran Coupe

Betalen met je data is al kwalijk als de dienst erachter ‘gratis’ is, maar dat is deze 2-serie allerminst. Het idee is ronduit discutabel, want je mag van een auto verwachten dat deze alle functionaliteit aanbiedt zonder dat je als berijder daarvoor data moet aanleveren. En als we dan toch aan het klagen zijn, het schermpje met de verschillende modi is ook een beetje verwarrend. Sport begrijpen we wel, maar wat modi als ‘Expressive’ en ‘Silent’ te maken hebben met autorijden is ons een raadsel. Daarbij zit er een adaptief onderstel onder de testauto, maar hoe je dat zou moeten aanpassen, is niet helemaal duidelijk. Kortom: het is leuk voor de show, maar ergonomisch kunnen we enkele verbeterpunten aanwijzen.

Nu is de Audi A3 evenmin foutloos, maar op ergonomisch vlak is die auto veel gemakkelijker te doorgronden. Meer fysieke toetsen, minder kermis op het digitale instrumentarium en een infotainmentsysteem dat wat minder lagen heeft. Bovendien heb je meer interieurruimte. Zelfs voorin al. Waar langere bestuurders in de 2-serie de A-stijl bijna raken, komt dat in de A3 in de verste verte niet voor. Op de achterbank biedt de A3 zeker niet de ruimte die wij associëren met een Limousine, maar je kunt er als gemiddelde Nederlander heel redelijk zitten. In de kofferruimte past 425 liter, 65 liter meer dan in de BMW. De toegang is bovendien wat groter dus al met al wint de Audi het als het op praktische inzetbaarheid aankomt.

Audi gaat voor vier cilinders, BMW voor drie

Ook bij de aandrijflijnen hebben beide merken het op een andere manier aangepakt, hoewel het allebei 1,5-liter mild hybrids zijn. Bij Audi gaat het om de bekende 1,5-liter TFSI viercilinder met cilinderuitschakeling en mild-hybrid techniek. Dat laatste betekent dat de startmotor niet alleen de 1.5 start, maar hem ook een klein beetje helpt met aandrijven. Het gaat weliswaar om slechts 12 pk, maar zeker in de stad bij lage toeren is dat een prettige helpende hand.

Op constant tempo blijven de middelste twee cilinders buiten bedrijf om brandstof te besparen en zodra je het gas loslaat, ontkoppelt de S-Tronic automaat met dubbele koppeling en slaat de motor af. Het effect merk je aan de pomp, de WLTP-waarde blijkt in de praktijk meer dan haalbaar en als je niet te gek doet zit zelfs een verbruik van 1 op 20 er nog wel in. Onderweg gedraagt de TFSI zich bovendien keurig. Je hoort hem alleen als je echt vol op het orgel gaat en dat doe je vrijwel nooit, want dankzij 250 Nm tussen 1.500 en 3.000 toeren per minuut zit het beste van de motor onderin. De A3 is er prima mee bedeeld, al zijn de prestaties zeker niet zinderend. De S-Tronic doet zijn werk lekker vlot en in alle rust.

Audi A3 Limousine

Audi A3

BMW 220 Gran Coupe

BMW 2-serie Gran Coupe

In principe lijkt de BMW-aandrijflijn vrij veel op die van Audi en toch zijn er enkele verschillen. Om te beginnen merk je dat er een cilinder minder op en neer stuitert. Dat resulteert in wat andere vibraties en een ander geluid dan bij Audi. Het enorme schudden dat de 1.5 voorheen deed, is nu gelukkig verdwenen. Bij vol gas hoor je de driepitter echter nog wel behoorlijk nadrukkelijk werken. Dat hoeft uiteraard geen nadeel te zijn. Net als bij Audi kan ook hier de startmotor de 1.5 ondersteunen. Dat gebeurt echter met wat meer daadkracht en dus is het maximale vermogen in de BMW meer dan de verbrandingsmotor alleen zou kunnen bieden.

In totaal staat er 170 pk en 280 Nm ter beschikking, terwijl de 1.5 piekt bij 156 pk en 240 Nm. Het maakt de BMW op de stopwatch iets sneller, al gaat het om een verschil in de marge. Opvallend is wel dat de verbruiksmeter in de BMW op de snelweg soms naar amper geloofwaardige waardes van 1 op 25 of nog zuiniger terugvalt. In de praktijk is het helaas niet zo’n feest. Met 1 op 19,1 komt het benzineverbruik keurig rond de WLTP-belofte uit en is de 2-serie niet eens heel veel onzuiniger dan de A3. De bak houdt de toeren net als in de Audi graag laag en schakelt in de regel ongemerkt, op dit vlak zitten de twee heel dicht bijelkaar.

BMW 220 Gran Coupe sportiever dan Audi A3 Limousine

Een groter verschil vind je in het onderstel, waarbij de BMW uitgesproken sportief voor de dag komt. Misschien wel iets te uitgesproken, want hoewel de dempers solide aanvoelen, schud je op slecht wegdek nog net niet uit je sportstoel. Op papier is het onderstel adaptief, maar in de praktijk kun je er zelf niets aan instellen en onder alle omstandigheden voelt het allemaal erg stevig aan. Dat heeft ook zo zijn voordelen, want op glad wegdek is de wegligging van de BMW van een zeer hoog niveau. De besturing werkt met lekker veel tegendruk en de achterzijde voelt op een prettige manier wendbaar zonder listig of nerveus te worden. Je kunt echt enorm tekeergaan met de 2-serie, zonder dat het een moment eng is en omdat het chassis lekker met je communiceert, geeft dat ook echt rijplezier. Natuurlijk: een traditionele BMW met achterwielaandrijving voelt nog prettiger, maar je voelt je zeker niet tekortgedaan.

Audi monteert onder de A3 S-Line eveneens een sportonderstel, maar in de praktijk is dat veel minder sportief. Zoals vaker bij het merk werkt alles met veel bekrachtiging, waardoor er een barrière staat tussen jezelf en de techniek. De besturing is ook minder direct en het onderstel wat veiliger afgesteld, waardoor er simpelweg niet zoveel lol te beleven valt aan harder de bocht omgaan. Dat betekent echter niet dat de A3 slecht rijdt, integendeel. Er is veel meer comfort, meer dan voldoende reserve en als geheel voelt het allemaal al snel vertrouwd.

Audi A3 Limousine

Audi A3

BMW 220 Gran Coupe

BMW 2-serie Gran Coupe

Audi en BMW grossieren in opties

Uiteraard krijg je dat sportonderstel niet gratis, want Audi is een echt premiummerk. Wil je het een beetje luxe hebben, dan moet je flink wat aanvinken op de optielijst. Zo loopt de toch al stevige vanafprijs van €48.490 al snel op naar €53.997. Dat is weliswaar iets minder prijzig dan de BMW, maar je mist dan wel behoorlijk wat uitrusting. Ten opzichte van de BMW moet je het bijvoorbeeld stellen zonder head-up display, elektrische stoelverstelling, adaptieve schokdempers en stoel- en stuurverwarming. Verder zijn niet alle actieve rijhulpsystemen aanwezig, een dodehoeksensor moet je bijvoorbeeld ontberen.

Dan voelt die €55.100 voor de BMW opeens best redelijk, al is dat vooral heel relatief. Je krijgt er wel een compleet uitgeruste auto voor terug en BMW is op het vlak van actieve rijhulpsystemen merkbaar verder. In files kan dat een heel prettige bijkomstigheid zijn. Tenzij je natuurlijk liever zelf rijdt, maar dat is weer zo’n principekwestie.

BMW 220 Gran Coupe

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

BMW heeft zich echt weer helemaal gericht op het stuurplezier en op sommige momenten verbaas je je echt over wat er met voorwielaandrijving allemaal mogelijk is. Maar op heel veel andere momenten voelt de 2-serie Gran Coupe te veel als een compromis. Praktisch is het model niet en of je daar een mooie auto voor terugkrijgt, hangt nadrukkelijk van je smaak af. Daarbij is het ergonomisch bij BMW al langer niet meer zo goed als het was. De Audi verdient minder stijlpunten en voelt op veel fronten conservatiever. Meet je het echter na, dan laat de A3 weinig steken vallen en steekt zo de BMW voorbij.

PRIVATE LEASE Audi A3

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.