Dit zijn de beste zomerbanden in de maat 205/55 R16
13 banden bij grote bandentest 'levensgevaarlijk'
- Dierk Möller, Henning Klipp
- FOTO'S AutoBild
- Bandentest
April komt eraan en dat betekent dat die winterbanden onder je auto er echt onder vandaan moeten. Ben je toe aan nieuwe zomerbanden: we hebben een nieuwe lichting zomerbanden in de maat 205/55 R16 getest, waarbij we begonnen met 55 banden, om na een schifting met 20 banden door te gaan. Van de 35 afvallers waren er zelfs 13 levensgevaarlijk volgens de bandentesters. De drie beste presteerders zijn de Michelin Primacy 4, de Continental PremiumContact en de Bridgestone Turanza 6.
Iedereen die nieuwe banden wenst voor zijn of haar auto en via Google zoekt naar ‘zomerbanden in de maat 205/55 R16’, krijgt een enorm aantal hits en aanbiedingen te zien. Ook in de bandenvergelijker van AutoWeek. Deze bandenmaat is immers al jarenlang een absolute bestseller, omdat veel compacte middenklasser hier mee zijn uitgerust. Modellen als de Volkswagen Golf, Opel Astra, Peugeot 308 of de Toyota Corolla. Zelfs mensen die verstand hebben van autobanden, kunnen het overzicht verliezen door het overweldigende aanbod.
Enorme verschillen noodstop met 100 km/h
Onze grote zomerbandentest scheidt het kaf van het koren in een eerste veiligheidscheck. Op speciale asfaltstroken in het ATP-testcentrum in het Duitse Papenburg (net over de grens met Groningen) brengen we de veiligheidsmarges in kaart, aan de hand van de remafstanden op droog en nat wegdek. De enorme verschillen die daarbij aan het licht komen zijn ronduit schokkend: tussen de beste en de slechtst remmende banden zit bij een gesimuleerde noodstop met een beginsnelheid van 100 km/h op droog wegdek een verschil van iets minder dan twee autolengtes. Op nat wegdek, bij een beginsnelheid van 80 km/h, loopt het verschil zelfs op tot meer dan 16 meter! Bij een noodstop aan het einde van een file zou dit een aanrijding met meer dan 50 km/h betekenen op de voorligger.
Dertien zomerbanden zelfs gediskwalificeerd
Banden die luisteren naar namen als Ceat SecuraDrive, Fortuna Ecoplus of Lassa Driveways behoorden tot de dertien banden die na het onderdeel noodstop bij 100 km/h op droog wegdek en 80 km/h op nat wegdek zelfs werden gediskwalificeerd. In de pdf uit ons magazine die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden zie je welke met rood aangegeven banden er nog meer als zeer gevaarlijk zijn getest. De met oranje aangeduide banden zijn niet als dusdanig gekwalificeerd, bijvoorbeeld Semperit Speed-Life 3, Goodride ZuperEco Z-10 en Apollo Aspire 4G, al mochten ze niet mee doen op de verdere testonderdelen.
Rijgedrag, remmen, aquaplanning, geluid maar ook kosten en levensduur
De verdere testonderdelen bestaan onder andere uit het rijgedrag, de zijwaartse grip en het remmen op een nat wegdek, alsmede aquaplanning en aquaplanning in bochten. Op droog wegdek moesten de overgebleven 20 banden hun prestaties laten zien bij de onderdelen remmen, geluid en rijgedrag. Met goed presteren alleen waren de overgebleven zomerbanden er nog niet uit. Ook kosten en levensduur zijn meegenomen in de puntentelling.
Michelin Primacy 4, de testwinnaar.
Top tien beste zomerbanden 205/55 R16:
- Michelin Primacy 4+ 91 V
- Continental PremiumContact 7 91 V
- Bridgestone Turanza 6 94 V
- Goodyear EfficientGrip Perform. 2 91 V
- Kumho Ecsta HS52 91 V
- Firestone Roadhawk 91 V
- Falken Ziex ZE310 Ecorun 91 V
- Hankook Ventus Prime 4 91 V
- Toyo Proxes Comfort 94 V
- Dunlop Sport BluResponse 91 V
Kijk op banden.autoweek.nl wat de banden kosten.
Lees voor alle resultaten de pdf uit het magazine die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden bij dit artikel.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
We adviseren je met klem om de producten van de dertien merken die niet zijn geslaagd voor de voorronde links te laten liggen. Indrukwekkende prestaties op afzonderlijke onderdelen maken van een autoband nog geen testwinnaar. De zeer dynamische Vredestein Ultrac bijvoorbeeld zakt door het ijs in het kostenhoofdstuk. De echte topbanden daarentegen maken indruk met evenwichtige prestaties over de hele linie. Michelin, Continental en Bridgestone slagen met vlag en wimpel.
Lees ook
Duur en gevaarlijk: verplichte uitleg bandenlabel massaal genegeerd
Bandenfabriek Apollo Enschede sluit volgend jaar, 500 banen weg
Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden
Dit zijn de beste sportieve banden van 2025
Zoek je allround banden voor je SUV? Ga niet voor al te extreem rubber
Lezersreacties (59) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.