Dit zijn de beste winterbanden voor je vierwielaangedreven SUV
Getest in de maat 245/45 R18
- Dierk Möller
- FOTO'S AutoBild Allrad
- Bandentest
Goede winterbanden maken van een vierwielaangedreven auto een veilige metgezel op ijs en sneeuw, maar welke banden zijn hiervoor het meest geschikt?
Een SUV of andere auto met vierwielaandrijving is onder echt winterse omstandigheden net zozeer aangewezen op winterbanden als auto’s met enkel voor- of achterwielaandrijving, ook al vertrouwen veel eigenaren blind op de 4x4-techniek. Het kiezen van de juiste winterbanden is zodoende ook bij dit soort modellen belangrijk. We hebben een zomerband mee getest op alle testonderdelen van deze winterbandentest voor vierwielaangedreven auto’s.
Natuurlijk is de tractie over het algemeen veel beter in een auto met vierwielaandrijving, omdat alle vier de wielen worden aangedreven. Dit is vooral handig bij het wegrijden en accelereren op gladde wegen. Maar tractie is niet alles: de zomerbanden bereiken snel hun grenzen in winterse omstandigheden, vooral bij het remmen en het nemen van bochten. Zelfs 4WD-techniek kan hier niet helpen. Bovendien is de wetgeving met betrekking tot winterbanden in diverse Europese landen, die winterbanden voorschrijven bij ijzel of sneeuw op de weg, ook van toepassing op auto’s met 4x4-aandrijving. Wel iets om rekening mee te houden als je op wintersport gaat. Niet alleen om een boete te voorkomen, maar vooral voor je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers. De eisen die aan winterbanden worden gesteld, zijn bijzonder hoog: ze moeten niet alleen goed presteren in winterse omstandigheden, maar ook op nat wegdek en op droge wegen. Ook mogen ze het brandstofverbruik niet te veel verhogen. Niet elke band slaagt erin om wat dat betreft de juiste balans in te vinden, zoals onze test laat zien. In dit artikel en in bijgevoegde pdf kun je zien welke van de twaalf geteste winterbanden het beste presteren op sneeuw en ijs en tegelijkertijd de grootste veiligheidsreserves bieden op droog en nat wegdek.
Deze winterbanden deden mee aan de test
Bridgestone Blizzak 6 Enliten
Continental WinterContact TS 870 P
Falken Eurowinter HS02 Pro
Giti GitiWinter W2
Goodyear UltraGrip Performance 3
Hankook Winter i*cept evo3
Imperial ICE-Plus S210
Kumho WinterCraft WP52
Maxxis Premitra Snow WP6
Michelin Pilot Alpin 5
Pirelli P Zero Winter
Vredestein Wintrac Pro
Zo deden de winterbanden het bij de tests op sneeuw
De band van het traditionele Franse merk Michelin domineert duidelijk het sneeuwklassement: de Pilot Alpin 5 eindigt op de eerste plaats in alle testdisciplines. Alleen al de remtest laat zien hoe belangrijk het is om winterbanden ook te monteren op auto's met vierwielaandrijving als je een maximale veiligheid wilt op sneeuw en ijs. Toegegeven, dat gebeurt in ons land niet vaak. Terwijl de Michelin na 20,5 meter tot stilstand komt, heeft de eveneens geteste zomerband bijna 34 meter meer nodig; dat zijn meerdere extra autolengtes. Bij de tests van het rijgedrag laat de zomerband, die is afgestemd op zomerse temperaturen, het helemaal afweten. Met deze banden glijdt onze test-Cupra hulpeloos over de baan. In het testrapport vat een van onze redacteuren het als volgt samen: “Net zo geschikt voor winterse omstandigheden als een zwembroek”, wat betekent dat zelfs de minst presterende winterband die we hebben getest, de lowbudgetband van Imperial, onder dat soort omstandigheden veel beter is dan de zomerband. De banden van de duurdere premiummerken Continental, Goodyear, Bridgestone en Vredestein bieden daarentegen goede veiligheidsreserves.
Natuurlijk zijn de winterbanden niet alleen op een besneeuwde ondergrond getest. Ze mochten ook laten zien wat hun kwaliteiten zijn op nat en droog wegdek. Op nat wegdek zijn aquaplanning en bochtaquaplanning belangrijke testonderdelen.
Alle prestaties op de verschillende testonderdelen lees je af in de bijgevoegde pdf, die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden. Heb je daar geen zin in en ben je alleen geïnteresseerd in de einduitslag, bekijk dan onderstaande ranking.
Dit is de einduitslag: de Michelin Pilot Alpin 5 is de winnaar
- Michelin Pilot Alpin 5
- Continental WinterContact TS 870 P
- Goodyear UltraGrip Performance 3
- Bridgestone Blizzak 6 Enliten
- Hankook i*cept evo 3
- Vredestein Wintrac Pro
- Kumho WinterCraft WP52
- Giti GitiWinter W2
- Pirelli P Zero Winter
- Falken Eurowinter HS02 Pro
- Maxxis Premitra Snow WP6
- Imperial ICE-Plus S210
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lees ook
Duur en gevaarlijk: verplichte uitleg bandenlabel massaal genegeerd
Bandenfabriek Apollo Enschede sluit volgend jaar, 500 banen weg
Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden
Dit zijn de beste sportieve banden van 2025
Zoek je allround banden voor je SUV? Ga niet voor al te extreem rubber
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.