Dit zijn de beste vierseizoenenbanden in de maat 225/40 R18
Slechts vier banden uitstekend
- Dierk Möller en Henning Klipp
- FOTO'S AutoBild Sportscars
- Bandentest
Zijn vierseizoenenbanden een goed alternatief voor mensen die rijdynamiek hoog in het vaandel hebben staan? Deze bandentest geeft antwoord op die vraag. De bandenmaat in deze test is 225/40R18 en er doen elf merken mee.
De verkoopcijfers van vierseizoenenbanden vertonen al jaren een stijgende lijn. Deze allrounders vallen erg in de smaak bij zowel particuliere autobezitters als wagenparkbeheerders en autoverhuurbedrijven. De voordelen van deze ‘alleskunners’ liggen voor de hand: het is niet nodig om in de lente en in het najaar banden te wisselen en het geld dat je normaliter kwijt bent voor de aanschaf van een tweede set banden en de opslagkosten houd je in je zak. Dat klinkt top, helemaal omdat onze bandentests in het verleden hebben aangetoond dat veel vierseizoenenbanden zeer goed presteren in het dagelijks verkeer. Maar let op, voor liefhebbers van een sportieve rijstijl gelden andere normen bij het zoeken naar geschikte banden. Bij sportieve auto’s moeten rijdynamiek en het bijbehorende rijplezier altijd de hoogste prioriteit hebben. Deze vergelijking laat zien of dit mogelijk is met vierseizoenenbanden, waaraan aanzienlijk hogere eisen worden gesteld dan aan zomer- en winterbanden. In deze test en in de pdf die je als ingelogde gebruiker gratis kunt downloaden lees je hoe onze elf kandidaten het deden in de rijtests, onder zeer uiteenlopende temperaturen en weersomstandigheden.
Deze vierseizoenenbanden deden mee:
Pirelli Cinturato All Season SF 3
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
Bridgestone Turanza All Season 6
Falken EuroAll Season AS220 Pro
Double Coin DASP-Plus 4-Seasons
Ook op sneeuw getest
Omdat de vierseizoenentest een alleskunner moet zijn is er ook bij het rijden op sneeuw getest. Bijna alle kandidaten voltooiden de belangrijke tractie- en remtests op sneeuw zonder problemen, zelfs de goedkope Double Coin hield de koplopers bij. Op de testonderdelen rijgedrag en slalom scoren Michelin en Kleber hoog met een perfecte balans en een uitstekende zijwaartse grip. Op rubber van Pirelli en Goodyear rijdt de testauto eveneens snel en veilig. De zomerband die we eveneens hebben getest als referentieband, faalt jammerlijk op dit vlak. Er deden op alle testonderdelen zowel een zomerband als een winterband mee.
Pirelli Cinturato All Season SF 3
Na alle testonderdelen is de Pirelli Cinturato All Season SF 3 uitgeroepen tot winnaar van de vierseizoenenbandentest van AutoBild, editie voorjaar 2024. De Michelin CrossClimate 2 eindigde op de tweede plek, de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 staat op de laagste trede van het podium.
Lees voor alle testonderdelen en resultaten de pdf die je gratis kunt downloaden onderaan dit artikel. Daarvoor moet je wel een AutoWeek-account hebben,
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Goede vierseizoenenbanden zijn een heel acceptabel alternatief voor gebruik in de praktijk van alledag in ons land, zeker voor auto's tot de middenklasse. Ze bieden goede veiligheid in alle weersomstandigheden en doordat je geen tweede set banden en velgen nodig hebt, kun je veel geld besparen. Voor montage onder sportwagens gelden toch andere normen op het gebied van rijdynamiek. Na afloop van onze tests kunnen we slechts vier van de elf kandidaten het predicaat uitstekend geven. Met kleine compromissen op het gebied van dynamiek en veilige prestaties in winterse omstandigheden, zijn dit de enige banden die rijplezier onder alle weersomstandigheden garanderen.
Lees ook
Duur en gevaarlijk: verplichte uitleg bandenlabel massaal genegeerd
Bandenfabriek Apollo Enschede sluit volgend jaar, 500 banen weg
Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden
Dit zijn de beste sportieve banden van 2025
Zoek je allround banden voor je SUV? Ga niet voor al te extreem rubber
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.