Dit zijn de beste sportieve banden van 2025
245/35 R19
- Dierk Möller
- Bandentest
Voor de ontwikkeling van goede 19-inch banden zijn expertise en geavanceerde technologie vereist. Het zomerrubber van de gevestigde namen Continental, Pirelli, Michelin en Goodyear gaat in deze test de strijd aan met goedkope Chinese producten die wel als sportieve banden op de markt zijn gekomen. Wie biedt het beste totaalpakket?
Tegenwoordig zijn 19-inch zomerbanden en wielen niet langer uiterst zeldzaam, zoals tien tot vijftien jaar geleden het geval was. Deze maat is momenteel de standaard voor veel autofabrikanten, vooral bij sportieve modellen. Slechts enkele sportieve modellen komen nog met 18 inch of kleinere wielen uit de fabriek en stalen wielen worden ook steeds zeldzamer. Vooral de maat 235/35 R19 is inmiddels bij vrijwel elke fabrikant gangbaar.
245 breed
In deze test hebben we de nieuwste zomerbanden in de maat 245/35 R19 onder de loep genomen. Deze maat hebben we gemonteerd onder een Audi TT, die helaas met pensioen is gestuurd. Als banden goed scoren in de maat 245, dan moet hij dat ook kunnen in de maat 235 en andere afmetingen.
Gebruikelijke namen en Double Coin en Triangle
In het deelnemersveld komen we uiteraard de gebruikelijke namen tegen: Continental, Goodyear en Pirelli zijn bijvoorbeeld van de partij met hun nieuwste troefkaarten, de SportContact 7, Eagle F1 Asymmetric 6 en P Zero PZ4. Michelin neemt deel met de beproefde Pilot Sport 4S. Firestone en Vredestein vertegenwoordigen het middenveld, terwijl Double Coin en Triangle als Chinese budgetmerken deelnemen.
Chinese banden vallen door de mand bij remmetingen
We hebben het over banden met heel uiteenlopende prijzen, van gemiddeld €75 tot €275 per band. Maar betekent een hoge prijs ook de beste grip op nat en droog wegdek? Of kunnen de goedkope banden de grote namen bijbenen? Nee! Ook bij deze bandentest gaan ze vooral op de remmetingen nat. De Continental SportContact 7 brengt de testauto het snelst tot stilstand en heeft daarvoor 35,5 meter nodig met een beginsnelheid van 100 km/h. Maar Pirelli zit er vlak achter, alleen Michelin heeft bijna twee meter meer nodig. Vredestein laat een nog acceptabele 38,7 meter noteren, de goedkope Chinese banden eindigen op dit testonderdeel als hekkensluiter. Bij het remmen op nat is het al net zo. De Triangle heeft meer dan tien meter extra remweg in vergelijking met de Continentals nodig, de testwinnaar van dit onderdeel. De 69,7 meter die Double Coin laat noteren, kan leiden tot gevaarlijke situaties.
In de PDF die aan dit artikel gekoppeld is vind je de prestaties op alle testonderdelen. De eindranking van de deelnemende banden is:
2.Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Vier banden presteren voorbeeldig
Voor onze tests geldt altijd: alleen een band met een optimale grip en een veilig rijgedrag in bochten kan testwinnaar worden. Op droog en nat wegdek gaat Continental op kop bij deze sportbandentest. Michelin en Pirelli komen dicht in de buurt, maar deze banden doen het simpelweg minder goed als het gaat om aquaplaning in bochten. De SportContact 7 van Continental, de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, de Pirelli P Zero PZ4 en de Michelin Pilot Sport 4S krijgen bij deze test het predicaat ‘voorbeeldig’. De twee goedkope Chinese banden kun je beter links laten liggen. Vooral de Double Coin is bijna gevaarlijk te noemen, hij slaagde niet voor de hogesnelheidstest en liet een bijna 30 meter (!) langere remweg op nat wegdek noteren. Dat zegt genoeg.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lees ook
Audi TT RS Iconic Edition - laatste test met bijzondere versie van het icoon
Audi TTS komt als krachtigere Competition Plus
Audi beprijst TT RS
Duur en gevaarlijk: verplichte uitleg bandenlabel massaal genegeerd
Bandenfabriek Apollo Enschede sluit volgend jaar, 500 banen weg
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.