Daarom is de Lexus LBX premium en de Toyota Yaris Cross niet

Lexus LBX naast Toyota Yaris Cross

De LBX is de meest compacte premium die Lexus ooit maakte. Maar hoeveel premium kun je in zo’n kleine cross-over proppen? Een vergelijking met de onlangs ververste Yaris Cross van hetzelfde concern was een logische stap. Waar maakt de Lexus het verschil?

Je gaat met onze gele Lexus LBX bepaald niet onopgemerkt door het verkeer. Dat geeft op zichzelf niet, want hij mag beslist worden gezien. Toch staat die uitbundige expressie enigszins haaks op het ingetogen karakter van het merk. Heel veel luxe, prachtige materialen, een puike afwerking en technisch hoogstaand: het zit allemaal in het dna van Lexus, het premiummerk van het machtige Toyota. Dus ook de benjamin van Lexus moet hier aan voldoen, ondanks de beperkte binnenmaten, de bescheiden wielbasis en de vrij geringe motorinhoud. Opvallend is het vrij kleine prijsverschil van de Lexus LBX met de nieuwe Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Launch Edition. €42.395 voor de Toyota tegen € 45.623 voor de Lexus. Jazeker, de topuitvoering van de huidige Yaris Cross zou zelfs duurder dan onze Lexus LBX duurtester kunnen zijn wanneer onze LBX niet het ruim €5.000 euro kostende Advanced-pakket zou hebben.

Demping van LBX veel verfijnder

Nu hebben we de LBX al een tijdje over de vloer en tot nu toe weet hij ons te bekoren. Zeker, hij is compact en het interieur is zelfs een tikkie krap, zeker achterin. Maar het onderstel is een fraai staaltje van Japans vernuft. Een beperkte wielbasis (de LBX heeft 2,58 meter tussen de twee assen, de Yaris 2,56 meter) is simpelweg niet te verhullen. Drempels en oneffenheden stellen veercomfort en demping danig op de proef, zeker vergeleken met langere auto's. Dan is het zaak om rustig aan te doen. Maar de LBX verwerkt de hobbels merkbaar zachter en soepeler dan zijn concerngenoot. De Yaris is al met al wat directer en ruwer. De LBX presteert op dit vlak net iets beter.

Toyota Yaris Cross net aangepast

De Yaris Cross is recentelijk bijgepunt. Het belangrijkste nieuws voor de B-segment cross-over is een nieuwe, sterkere hybride aandrijflijn. De Hybrid 130 levert iets meer pk's (132) en wat extra koppel ten opzichte van de oude Hybrid 115, die 116 pk levert. Als je instapt valt direct de nieuwe digitale cockpit in het oog. Dat omvat onder meer een volwassener multimedia-systeem met 12,3-inch scherm, oftewel het Toyota Smart Connect multimediasysteem dat grotere Toyota's al langer hebben. Als bestuurder profiteer je van een eenvoudiger bediening. Je moet even tijd investeren in de vele instelmogelijkheden van het systeem, maar daarna werkt het prettig.

LBX als een welnesscenter

De Yaris Cross is een heerlijke kruip-door-sluip-door auto. Daarbij helpt natuurlijk die iets hogere zitpositie waarvoor zoveel mensen vallen tegenwoordig. De afwerking van het interieur is meer dan keurig voor elkaar. Dit is heus kwaliteit. Maar word je er vrolijk van? Nou, dat valt toch een klein beetje tegen, zeker als je net uit de Lexus komt. Kruip je achter het stuur van een Yaris Cross, dan neem je plaats in een moderne compact van degelijke makelij. Stap je in de Lexus, dan waan je je in een gastvrij welnesscenter dat met smaak en finesse is vormgegeven. Lexus geeft je tot op detailniveau het gevoel dat je iets bijzonders rijdt. Dus ja, onze LBX, hoe compact ook, is premium. Dat voel en zie je meteen.

Technisch komen LBX en Yaris Cross overeen

Voor wie het had gemist: technisch komen de LBX en de Yaris Cross goeddeels overeen. In feite is er sprake van identieke techniek. Maar er zijn toch enkele significante verschillen. Zoals de al genoemde wielbasis, maar ook motorisch gaan de Lexus en de Toyota enigszins hun eigen weg. Dat zit hem vooral in de beleving van de inspanningen van de driepitter. Daar deelt de Lexus een serieuze tik uit. Waar de Lexus-krachtbron ergens op de achtergrond tevreden bromt, maar je evengoed vlot laat versnellen, brult de Yaris Cross het uit zodra je het gaspedaal intrapt. Zeker als de motor nog niet volledig op bedrijfstemperatuur is, is de herrie te veel van het goede. Niet alleen in vergelijking met de Lexus, maar ook vergeleken met andere concurrenten is de motor te rumoerig. Daar kun je op afknappen.

Motor goed hoorbaar

Die herrie is opmerkelijk, omdat Toyota juist claimt dat er veel aandacht is besteed aan isolatie om geluid en ook trillingen te verminderen. Wat betreft trillingen zijn er geen klachten. Er is onder meer een dynamische demper toegevoegd aan een van de motorsteunen. Maar het motorgeluid bij optrekken kan en moet stiller. Toyota schiet zichzelf wellich in de voet doordat het gebruik van dikker glas in de voorruit en in de zijruiten. Zodat de motor nog het enige is dat je hoort.

Achter in de Lexus LBX.

Voor- of vierwielaandrijving

De LBX is verkrijgbaar als voor- en vierwielaandrijver. Onze Passionate Yellow Lexus is een voorwielaandrijver in de uitvoering Elegant. Die zit boven de basisuitvoering. Voor de Elegant moet je € 4.500 extra afgerekenen ten opzichte van de € 35.995 kostende basisversie. Om ons een idee te kunnen geven van wat Lexus nog meer aan veiligheids- en comfortverhogende systemen biedt, heeft de gele LBX het complete Advanced Pack meegekregen waarmee we voor € 5.128 onder andere een head-up display, een rijbaanassistent, een parkeerassistent en Front Cross Traffic Alert tot onze beschikking hebben.

Verder aan boord zijn onder meer verwarmbare voorstoelen, een automatisch dimmende binnenspiegel, automatisch inklapbare buitenspiegels en climatecontrol in twee zones. Verder houdt een camera in de gaten of de bestuurder vermoeidheidsverschijnselen vertoont, een waarschuwingssysteem voor de dode hoek, een precrash-systeem met noodremfunctie en parkeersensoren voor en achter en dat ook weer met een automatische remfunctie.

Yaris Cross kan ook heel compleet zijn

Kortom, we komen niets tekort, maar dat geldt nog meer voor de Yaris Cross in deze uitvoering. Dat is simpelweg de vetste Yaris Cross die je kunt krijgen. Toyota levert de Launch Edition in Urban Khaki in bi-tone uitvoering en met 18-inch donkergrijze/gepolijste vijfspaaks lichtmetalen velgen. Die geven de ondeugende Yaris Cross een vrij stoere uitstraling. In het interieur zijn de stiksels in de bekleding en de sierlijsten op het dashboard en de portieren afgestemd op de groene carrosseriekleur. Naast dat lauwe groen van deze Urban Khaki is de topuitvoering ook nog leverbaar in Platinum Pearl White en Silver Metallic, parelmoer wit dus en zilvergrijs. Dat alles voor de prijs van € 42.395, terwijl onze Lexus LBX Elegant uitkomt op € 45.623

Resumé: de Toyota Yaris Cross is minder geraffineerd, minder stil, maar ondanks zijn iets kleinere wielbasis wel ruimer in de kofferbak en op de achterbank. De Lexus LBX weet ondanks zijn krapte op de achterbank toch te overtuigen als vrij exclusieve, compacte cross-over, met een voelbare meerwaarde. Als dan onder de streep de prijzen relatief dicht bij elkaar zitten, dan houden wij het bij onze duurtester.

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

PRIVATE LEASE Lexus LBX

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum