Daimler Double Six (1996)
Upper-upper class
In de top van de automobiele wereld is de spoeling heel dun. De zescilinderversies, waar je prima mee uit de voeten komt, worden het meest verkocht. Slechts de zeer gefortuneerde klanten kiezen voor het non-plus-ultra met een machtige twaalfcilinder krachtbron in de machinekamer. Voor deze test kozen we de Daimler Double Six, die tegenwoordig standaard met een verlengd koetswerk wordt geleverd.
Een topmodel hoort een machtige twaalfcilinder in de neus te hebben, uiteraard gekoppeld aan een automatische transmissie. Een beetje inhoud kan geen kwaad: Daimler maakt de zes liter vol. Aan power heeft hij geen gebrek: ruim 300 paardekrachten en dik 450 Nm wachten op commando's van de rechtervoet. De rond de twee ton wegende limousine is er watervlug mee. Een GTI heeft geen schijn van kans bij het sprintgeweld van 0 naar 100 km/h: net zeven tellen heeft deze zwaargewicht er voor nodig. Even versnellen van 80 naar 120 km/h is in vijf tellen gebeurd, uiteraard in het opperste comfort. Natuurlijk is de twaalfpitter niet meer fluisterstil tijdens dergelijke excercities. Zuinigheidsrecords zijn evenmin te verwachten: een beer van een motor in een zware limo staat garant voor ongeveer elke zes kilometer een litertje benzine. Het is niet anders. De verbruiksmeter liet ons, voluit accelererend vanuit stilstand, even een verbruik van 195 l/100 km zien; curieus genoeg bleek de boordcomputer over de totale testafstand een hoger verbruik te berekenen dan de werkelijkheid.
Hoe vergaat het de vakbekwame chauffeur in een dergelijke limo? Enorme afstanden worden er jaarlijks afgelegd en de commandopost moet dan ook uitgekiend zijn opgezet. Op het dashboard zijn enkele knopjes minder handig geplaatst, maar het geheel is wel overzichtelijk. De enkele wisser op de voorruit vinden we ronduit ontoereikend. De Daimler heeft uiteraard een vorstelijke standaarduitrusting. De bestuurdersstoel is bijvoorbeeld elektrisch instelbaar, evenals de stuurkolom, zodat een optimale rijpositie snel gevonden is. Traditioneel Brits vakmanschap voert de boventoon met de royale toepassing van wortelnotehout, leer en de schitterende hoogpolige lamswollen vloermatten. De kunststof bovenranden van de portierbekleding doen nog steeds misplaatst aan in een dergelijk voiture.
Ondanks de riante afmetingen van deze limo, kun je er haast mee sturen alsof het een GTI is. De aangedreven achterwielen worden tijdens de krachtsexplosies in het gareel gehouden door een tractiecontrolesysteem.
Gladstrijken
Het hoge gewicht van deze limo levert een positieve bijdrage aan het veercomfort, dat van een zeer hoog niveau is. Het onderstel strijkt alle hobbels voorbeeldig glad. Echte deinneigingen blijven daarbij gelukkig achterwege.
Remmen doet de Double Six, uiteraard geassisteerd door ABS, als de beste: de maximale remvertraging is haast misselijkmakend. Kan niet anders, want ook een paniekstop van 250 km/h naar stilstand moet goed aflopen.
Een woord van lof voor de prima schakelende automaat. Daimler heeft een viertraps versie met Sport- en Comfort-schakeling. Je merkt nauwelijks dat de bak van overbrenging wisselt: geen geschok, maar haast gevoelloos overschakelen.
De belangrijke man/vrouw op de achterbank stelt heel andere eisen aan de auto dan de koetsier. Een rustig werkklimaat met veel ruimte is een eerste vereiste voor de hardwerkende manager. De Brit is nauwelijks hoger dan een Porsche 911 en dat merk je achterin doordat je met je hoofd tegen het dak zit. De beenruimte is wel goed voor elkaar. De directeur kan zelf vanaf de achterbank de rechter voorstoel nog een eind naar voren zetten. In deze limousine is de achterbank volledig elektrisch verstelbaar, links en rechts gescheiden, en uitgerust met verwarming. Ook is de airco achterin separaat te regelen. Leeslampjes en werktafeltjes behoren uiteraard ook tot de standaarduitrusting van dit mobiele directiekantoor. Badend in weelde kun je het zo dagenlang op de achterbank uithouden, terwijl James heel Europa doorcrosst van de ene naar de andere vergadering. De zit van het superluxe meubilair is perfect en ook tijdens zo'n lange rit blijft het lichaam goed ondersteund. Een belangrijke eigenschap die een dergelijke automobiel zijn bestaansrecht geeft.
Signalement
Merk | Daimler |
---|---|
Model | Double Six |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 106.820 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V12 |
Cilinderinhoud | 5.993 cc |
Maximaal vermogen | 234 kW / 318 pk bij 5.350 tpm |
Maximaal koppel | 478 Nm bij 2.850 tpm |
Inhoud brandstoftank | 81 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.024 mm / 1.799 mm / 1.315 mm |
Wielbasis | 2.870 mm |
Massa leeg | 1.930 kg |
Laadvermogen | 465 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/60ZR16Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,4 s (fabrieksopgave: 7,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,0s |
Had je deze auto's al gezien?

Daimler Double Six 6.0 V12 CENTURY LWB ORIGINEEL NL AUTO, NAP, H/K, LEDER, ECC-AIRCO, STOELVERWARMING, ELEKTRISCH VERSTELBAAR STUURWIEL
- 1995
- 192.536 km

Daimler Double Six 6.0 V12 CENTURY *LWB*1ST OWNER*SPRUCE GREEN*UNIEK!
- 1996
- 173.546 km

Daimler Double Six 6.0 V12 LWB 312pk Origineel Nederlands met historie
- 1996
- 214.555 km