Daihatsu Terios 4WD 1.3i SXE (2001)
Terreinkoektrommeltje
Om daarbij nog beter voor de dag te komen kreeg de Terios eind 2000 een verbeterde motor en wat kleine in- en uitwendige aanpassingen, zoals heldere koplampen en achterlichten.
Bovendien is er een stoerdere voorbumper en ruige "Jeep Grand Cherokee" grille gemonteerd. De Terios blijft een eigenwijs karretje met wonderlijke tegenstellingen: zo smal en toch zo stoer. We geven wél onmiddellijk toe dat de op onze testauto gemonteerde grote 16-inch velgen en pushbar plus sidebars hem goed staan. De ruimte in de Terios verbaast wel. Met wat passen en meten gaan er zelfs vier volwassenen in. Al is de zijdelingse steun van de stoelen "nul-komma-nul", het zitcomfort is beslist heel behoorlijk. Wel breekt de smalle carrosserie hier op. Twee volwassenen kaaskoppen naast elkaar zitten gezellig tegen elkaar aan en zijn samen ingeblikt tussen de portieren. De bestuurder kan vanaf maatje 45 zijn schoen niet eens tussen koppeling en plaatwerk wegzetten. Je zit wel lekker hoog, dus het overzicht is prima. Start de Terios, pomp met het gaspedaal en... heng-heng. Het 86 pk sterke vierpittertje doet de carrosserie iets wiegen. Hé: in de Terios ligt de motor in langsrichting. In het nieuwe modeljaar heeft de 1,3-liter variabele klep-timing gekregen, naast de vier kleppen per cilinder en de twee bovenliggende nokkenassen. Die variabele kleptiming is trouwens wel effectief: de motor wordt soepeler. In de tussenacceleratie van 80-120 km/h in vijf pakt hij dik 8 s op de oude motor. Samen met een 0-100-sprint in 13,8 s maakt dat de Terios een pittig rakkertje. Daihatsu geeft ook op dat hij zuiniger zou zijn, maar het testverbruik is met 1 op 10,3 vrijwel gelijk aan de vorige. Kijk: dat vinden we dus aan de hoge kant voor zo"n klein karretje. Verder laat de viercilinder zestienklepper goed horen dat er gewerkt moet worden. Komt natuurlijk ook door de korte bakoverbrengingen. Bij 120 km/h draait hij al meer dan 4.250 tpm. Maar ja, dat moet wel als je een beetje wil klimmen met een 1,3-liter motor in een ruim 1000 kg zware auto. Daihatsu vertrouwt hem ook een aanhanger van 1.350 kg toe. Het stuurgevoel valt niet tegen. Wel heeft de hoge en smalle Terios enkele onvermijdelijke probleempjes: wat wiebelig bij sterke zijwind en overhellen. Door de enigszins soepel vering is het comfort ook acceptabel, maar omdat alle wielen dicht bij elkaar staan, hobbelt hij in alle richtingen. Maar goed, het is allemaal heel aanvaardbaar en dat geldt eveneens voor de wegligging. Geen bochtenridder, maar met continu vier aangedreven wielen stuurt hij neutraal het hoekje om. In het terrein kan een sper tussen voor- en achteras worden ingeschakeld. Toch kunnen we ons niet voorstellen dat Terios-rijders heftig de blubber in gaan of de Mont Blanc beklimmen. Een nat zandpad, een stuk strand of een drassig kampeerterrein: dat kan.og even over de remmen: prima, maar waar is het ABS?
Krenterig
Daihatsu is een beetje krenterig: hoedenplank, ABS en lichtmetalen velgen zijn extra. Het stuur zit muurvast verankerd op zijn plaats en ook de stoelzitting is in hoogte onbeweegbaar. Centrale vergrendeling gaat via direct contact met de carrosserie, niet op afstand. Zijairbags? Waarschijnlijk geen plaats voor! Wat wel? Onhandig te bedienen elektrische ramen vóór en geheel des SUV"s: verstelbare leuningen van de achterstoelen.
Zo"n Terios is te smal om lekker te kunnen zitten: een vijfdeurs Peugeot 206 1.4 XT is bijna altijd handiger en goedkoper. Toch: moet het altijd Sauerkraut mit Bockwurst zijn of mag een keer zondigen met Saké ook? Laten we wel wezen, zo"n Terios: geinig om te zien, handzaam in de stad, voldoende ruimte, acceptabel comfort en staat ook nog zijn mannetje bij zwaardere werkzaamheden. Dat zo"n top-Terios zo"n 41 mille (e 18.600) kost, zal de liefhebbers niet deren. Een Terios koop je vooral met je gevoel en dan tellen "verstandige" opties niet. Bij de keuze van een Terios zouden wij de DX vergeten: geen zilveren bumpers en zijpanelen, geen hoofdsteunen achterin, geen centrale vergrendeling, geen klokje, geen toerenteller, geen dakrailing en geen elektrische ramen vóór. De SXE is zijn f 2.000 (e 907) waard. Toch is de Terios SXE op de foto"s nog extra aangekleed: airconditioning, lichtmetalen velgen met 215/60 R16 banden, dakspoiler in kleur, pushbar RVS laag, sidebars RVS, mistlampen en hoedenplank. Met al die begeerlijke opties kost het kleintje bijna 50 mille (e 22.690)...
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Terios 4WD 1.3i SXE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 19.499 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 86 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 120 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 46 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.845 mm / 1.555 mm / 1.715 mm |
Wielbasis | 2.420 mm |
Massa leeg | 1.030 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 400 kg |
Banden | 205/70SR15Prijzen |
Topsnelheid | 145 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,8 s (fabrieksopgave: 16,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,6 s / 19,0 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.