Daihatsu Applause 1.6 Tokyo (1996)
Meer voor minder
De Daihatsu Applause mag dan qua uiterlijk een echte sedan zijn, hij is met zijn grote achterklep toch echt een ruime vijfdeurs. Daihatsu verkocht in 1995 van de Applause 500 exemplaren. Door zo"n aantal is hij redelijk exclusief, maar dat is niet bepaald wat de importeur nastreeft. Met de Tokyo-versie moet de verkoop worden opgeschroefd, want de prijs van bijna 32 mille is maar liefst 2000 gulden lager dan je tot voor kort voor de duurste Applause moest neertellen.
De Japanners bieden voor dat bedrag een complete uitrusting aan met stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling, elektrisch bediende ramen voor en achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, hoofdsteunen achter, hoogteverstelling voor het stuur, lichtmetalen velgen, sportstoelen met alcantara bekleding, apart regelbare verwarming voor de achterpassagiers, waarschuwing brandend licht en wegrijblokkering.
ABS is duur
Er zullen vast weinig kopers kiezen voor ABS, want die optie is alleen leverbaar in combinatie met een elektronisch geregeld verwarmingssysteem en kost maar liefst f 5.300. Een airbag is niet leverbaar. Gezien zijn leeftijd en de aantallen die er van de Applause worden verkocht zal dat er ook niet meer inzitten.
In de Tokyo merk je dat je in een "aparte" versie van de Applause zit. De alcantara bekleding die bij deze versie hoort, is wel heel luxueus. Toen we voor "t eerst instapten, dachten we "Jeetje, wat zal dat niet kosten?". Niets extra dus. Behalve de stoelen zijn trouwens ook de portieren met dit suŠde-achtige, maar dure materiaal bekleed.
De stoelen van de Applause zijn heel behoorlijk. Ze hebben niet al te korte rugleuningen en bieden voldoende zijdelingse steun. De zitpositie is goed instelbaar.
De beenruimte achterin is goed, evenals de hoofdruimte. In de kofferruimte kan de Applause met 473 liter een flinke hoeveelheid bagage verstouwen. Daarbij is de sedanvorm geen nadeel, want de grote achterklep maakt inladen wel erg gemakkelijk. Door de achterbank neer te klappen kun je de bagagecapaciteit nog eens fors vergroten of lange voorwerpen meenemen.
De Daihatsu Applause is altijd al een wolf in schaapskleren geweest. Onder het wat onopvallende koetswerk van deze kleine middenklasser huist immers een 105 pk sterk blok. Dat topvermogen wordt overigens bij 6000 tpm bereikt. Het maximum koppel van 134 Nm is ook niet mis, maar dat wordt pas bij een hoge 4800 tpm bereikt - en dat gaat dus enigszins ten koste van de souplesse. Desalnietemin is hij goed voor 185 km/h en zoeft hij in 10,5 seconden naar de 100 km/h. Ook voor de tussensprint van 80-120 km/h zet hij aardige tijden neer: 12,1 s in "4" en 16,0 s in "5". Bij 100 km/h is de Applause met 68 dB aardig stil, maar daarna loopt het wel snel op. Bij 120 staat de wijzer al op 72,5 en dat is een flinke toename. Ondanks al dat vermogen is het verbruik niet onredelijk: 1 op 11,6.
De Applause geeft een betrouwbaar rijgevoel. Niet alleen in het stuur, maar ook als je hard de bocht door gaat. Hij gedraagt zich als een echte voorwielaandrijver als je hem te veel op zijn kop zit, maar hij laat je midden in een bocht niet "zwemmen". Het remsysteem met vier schijfremmen werkt goed. Hij heeft een korte remweg en blokkeert niet al te snel.
Conclusie
De Daihatsu Applause biedt voldoende binnenruimte, comfort, uitrustingsniveau en afwerking. Bovendien is het een goed uitgebalanceerde auto. Vering en demping zijn prima in orde en de uitstekende prestaties gaan gecombineerd met een redelijk zuinig brandstofverbruik. Wie valt voor de Applause kan het niet schelen dat hij of zij onopvallend rijdt, maar hecht meer waarde aan net dat beetje extra raffinement, zowel technisch als in het interieur. Bovendien krijgt hij er in deze Tokyo-uitvoering een rijke uitrusting voor een aardige prijs voor.
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Applause 16 Tokyo |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.519 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.589 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 134 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.310 mm / 1.660 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.470 mm |
Massa leeg | 1.000 kg |
Laadvermogen | 420 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,1 s / 16,0 s |