Daewoo Kalos

Kalos de verlosser

Daewoo Kalos
AutoWeek 2002 week 38
AutoWeek 2002 week 38

Je leest het in AutoWeek 2002 week 38

Daewoo heeft een roerige en onzekere tijd achter de rug. Onder General Motors-vleugels lijkt de toekomst er weer rooskleurig uit te zien. De nieuwe Kalos moet daarbij een hoofdrol gaan spelen. Op naar Zürich voor een eerste rij-indruk van deze verse Koreaanse compact.

Alles goed en wel, maar reddende engel GM heeft niets met deze Kalos van doen gehad. De 5-deurs hatchback (een 3-deurs variant is 'in onderzoek') is nog gewoon door Daewoo op eigen kracht ontwikkeld.

Giugiaro's studio Italdesign tekende de koets en dat is goed gelukt. 'n Fris en jeugdig uiterlijk, heus van deze tijd met wat gezonde knipoogjes naar de concullega's. We zien een beetje Honda Jazz en Toyota Corolla (achterkant) en ook wat Hyundai Matrix in de neus. Dat mag. In elk geval is de Kalos (Grieks voor 'mooi') een compact die gezien mag worden. Lichtblauw, licht- en donkergroen, beige en rood, het staat hem allemaal.
De auto begint zijn carrière zaterdag 14 september in de Daewoo-showrooms. Er is een versie: de 1.4 benzine met 83 pk in drie uitrustingsvarianten. Is dat genoeg, zoveel paarden? Ja, maar je hebt ook niet veel over. U begrijpt dat inhalen op een helling in de Rijnvallei tijd kost voor de auto. Dergelijke acties moeten dus goed gepland worden, maar in het gezellige Nederlandse polderlandschap past Daewoos eigen achtkleps vierpitter vast goed. Minpuntje: de krachtbron voldoet qua uitlaatgassen 'nog maar' aan de Euro 3-norm.

Geen fijne bak helaas
De vijfbak valt tegen. Niet alleen zit de lange pook erg ver naar achteren, het ding vertoont ook heel veel ruimte en is veel te onnauwkeurig. Jammer, dit kost rijpret. Een automaat staat gepland voor februari 2003. Dan wordt de Kalos-lijn uitgebreid met een 1,2-litermotor (71 pk) en een 1,4-liter 16V (96 pk) en op die laatste is een automaat te bestellen. Die foute plaatsing van de pook is echt zonde want voor de rest zou de Kalos een prima rijpositie hebben geboden als… Als de middenconsole niet in onze rechterknie zou hebben zitten poeren en de bobbel van de elektrische raambediening rechts niet datzelfde deed bij onze bijrijder. Maar goed, wel een fraai uitzicht op een opvallende koepel met de klokkenwinkel, een goed zicht rondom en hendels en knoppen op logische en goed bereikbare plaatsen. Tegenvallend zijn de hendels aan de stuurkolom: ze voelen goedkoop en iel aan. Hetzelfde geldt voor de ruitenwissers voor en die ene achter. 'Ho, ho',zegt co-piloot Hugo, 'we hebben het wel over een auto van maar elfduizend euro.' En daar heeft hij natuurlijk ook weer een beetje gelijk in.

Iets meer kleur graag
Hoe is verder het binnenste van de nieuwe Daewoo? Hm, een beetje zo-zo. Aan de ene kant is de cockpit strak, logisch en modern, anderzijds is het wel weer heel erg grijs vanbinnen.
De stukjes carbon-look hier en daar (alleen op de Class) fleuren de boel een tikkeltje op, maar sprankelend wordt het nooit. Echter: gedoodverfde concurrent Getz van Hyundai doet het op dit punt nog minder. De Kalos is wel een comfortabele compact. De vering is soepel, bijna week (de auto helt behoorlijk in bochten) en hoewel de motor flink moet werken, blijft het rumoer aardig op de achtergrond. Ook als we flink aanzetten voor een tussensprint en tot 6200 toeren (dan knalt de begrenzer erin) doortrekken. Knap in deze klasse.
Voorstoelen geven weer hetzelfde mwah-gevoel als we hebben over de rest van het interieur. De rugleuning is voor de verandering eens hoog genoeg, maar de zittingen zijn aan de korte kant en de zijdelingse steun schiet tekort. Maar nogmaals, in de categorie waarin Kalos moet toeslaan, is het zeker niet slecht.

In de verte: onderstuur
De handzame afmetingen, het fijne stuurwieltje en de iets hogere zit, maken de Kalos tot een zeer handelbare auto. Als het wat harder gaat, blijft de auto veilig aanvoelen. Hij rijdt domweg goed, het ligt stabiel op het asfalt en pas als je flink je best doet, zoekt de Kalos in bochten de buitenkant van de weg op. Heel goedmoedig allemaal. Daewoo roemt de binnenruimte van de Kalos. Daar kunnen we ons voor een deel in vinden. Over de beenruimte van de voorpassagiers ('arme knieën') hadden we het al en ook de bagageruimte is met 175 liter onder de middelmaat. De Kalos scoort daarentegen op het onderdeel 'leefruimte achterin'. Hoofd- en beenruimte zijn daar oké, zeker voor een Aziatische compact. Uw verslaggever van 1,81 meter zit riant achter zichzelf. En tja, de meeste kinderen zijn toch kleiner.

Kijken, kijken en ook kopen?
'n Fris en jeugdig uiterlijk? Ja. Opvallend vernieuwend of onthullend? Dat niet. Daewoo zet met de Kalos een auto neer die goed 'smoelt' en da's belangrijk in deze klasse. Ook rijdt de compacte Koreaan goed (mooi meegenomen) en biedt 'ie een heel bruikbare achterbank. En dat alles voor een prettige prijs. Dus een schokkende nieuwkomer is het niet, maar de optelsom deugt. En dat mag hij binnenkort thuis in een AutoWeek-test tegen z'n gedoodverfde aartsrivaal Hyundai Getz bevestigen dan wel ontkennen.