Citroën C3 1.4 HDI 16V Ligne Ambiance (2003)
Wolfje in schaapskleren
Hoe dan ook, de Franse vriend spurt er rap vandoor en houdt die trekkracht redelijk lang vast. Pas rond de 4.000 toeren zakt het vermogen in. Schakel rond die tijd over en het feest begint van voren af aan. Tot zover het goede nieuws. Er is ook een schaduwzijde. Zo valt de motor zo goed als dood als de naald van de toerenteller onder die magische 2.000 komt. In de praktijk is dat een ronduit irritante eigenschap, omdat je soms gewoon niet wegkomt als je dat wilt of als dat vanuit verkeerstechnisch oogpunt noodzakelijk is. Daarnaast kenmerkt het geluid van de 1.4 HDI zich niet als een echte PSA-HDI. Die zijn in de regel stiller. Maar wat absolute prestaties betreft, doet de nieuwe zestienklepper het goed. Op de snelweg loopt de digitale snelheidsmeter gemakkelijk door naar 180 km/h. Prestaties die je hem op basis van zijn uiterlijk niet zou toedichten.
Bijterige remmetjes
Achter het stuur van de C3 komen herinneringen aan de Visa naar boven. Dat gevoel komt door de zachte stoelen en de soepele vering. Het merk met de Double Chevron is en blijft comfortabel. Dankzij een dikke stabilisatorstang voor én achter helt de C3 gelukkig niet al te veel over tijdens snel bochtenwerk. De dosering van de remmen vraagt veel gewenning. De lichtste aanraking van het stoppedaal doen de vier klauwen tot overmatig veel actie overgaan. Met als resultaat dat je de eerste paar keer veel te hard remt. Ga dus nooit te dicht achter een C3 hangen!
Niet zo solide
Tijdens eerdere rij-indukken maakten we al eens melding van rammeltjes in de voortrein. Ze zijn er helaas nog steeds. Bij sommige oneffenheden maken de veerpoten een geluid alsof ze niet goed gemonteerd zijn. Samen met rammeltjes vanuit het interieur komt de kleine Citroën daardoor niet zo solide over. Kijk bijvoorbeeld naar de console die rond de pook zit. Bij het inschakelen van de twee (én vier én achteruit) komt die in zijn geheel mee naar achteren. Dat komt nogal knullig over. Meer minpuntjes zijn er in de vorm van lastig bereikbare hendels voor de verstelling van de rugleuning, een cruise control die pas vanaf 60 km/h werkt en de meters voor brandstof en motortemperatuur. Die zijn niet afleesbaar als het zonnetje erop staat. In zijn klasse moet de C3 HDI 16V het opnemen tegen de Polo en Ibiza 1.9 TDI (beide 100 pk), de Yaris D4-D, de Clio 1.5 dCi en de 206 HDI. Stuk voor stuk auto's die prima prestaties leveren en waarvan er een aantal fiks goedkoper is de dan de C3, die met deze motor alleen als Ambiance voor de somma van € 20.460 in de prijslijst staat. Geen koopje dus.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C3 1.4 HDi 16V Ligne Ambiance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.400 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.398 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 92 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.850 mm / 1.670 mm / 1.520 mm |
Wielbasis | 2.460 mm |
Massa leeg | 1.047 kg |
Laadvermogen | 492 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.176 kg / 573 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,2 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 9,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 14,0 s |
Brandstofverbruik | 4,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 112 g/km |
PRIVATE LEASE Citroën C3
