Citroën C3 1.4 HDI 16V Ligne Ambiance (2003)

Wolfje in schaapskleren

Citroën C3 HDI 16V SE Luxe
'Leuk' en 'vriendelijk' zijn woorden die je te binnen schieten als je de C3 tegenkomt. Niemand verwacht dat deze sympathieke compacte diesel je bij een sprintje het nakijken geeft. Maar we hebben het niet over zomaar een diesel. Dit is de Citroën C3 HDI 16V.
der de motorkap van de C3 HDI 16V huist een dieselmotor die PSA in nauwe samenwerking met Ford ontwikkelde. Ford gebruikt 'm, net als Citroën overigens, in een tammere achtklepsversie. Deze zestienklepsvariant levert 90 pk en een koppel van 200 Nm. Waarden die Volkswagen tot voor kort uit een 1,9-litermotor perste. Toch is de 1.4 uit de C3 gevoelsmatig vlotter dan die VAG-dieselaar. Vanaf circa 2.000 krukasomwentelingen komt het volledige koppel vrij en dat merk je. Een vermogensexplosie die we eerder als typisch Ford dan typisch Citroën zouden aanmerken. De TDCi van Ford kenmerkt zich door deze eigenschap.
Hoe dan ook, de Franse vriend spurt er rap vandoor en houdt die trekkracht redelijk lang vast. Pas rond de 4.000 toeren zakt het vermogen in. Schakel rond die tijd over en het feest begint van voren af aan. Tot zover het goede nieuws. Er is ook een schaduwzijde. Zo valt de motor zo goed als dood als de naald van de toerenteller onder die magische 2.000 komt. In de praktijk is dat een ronduit irritante eigenschap, omdat je soms gewoon niet wegkomt als je dat wilt of als dat vanuit verkeerstechnisch oogpunt noodzakelijk is. Daarnaast kenmerkt het geluid van de 1.4 HDI zich niet als een echte PSA-HDI. Die zijn in de regel stiller. Maar wat absolute prestaties betreft, doet de nieuwe zestienklepper het goed. Op de snelweg loopt de digitale snelheidsmeter gemakkelijk door naar 180 km/h. Prestaties die je hem op basis van zijn uiterlijk niet zou toedichten.

Bijterige remmetjes
Achter het stuur van de C3 komen herinneringen aan de Visa naar boven. Dat gevoel komt door de zachte stoelen en de soepele vering. Het merk met de Double Chevron is en blijft comfortabel. Dankzij een dikke stabilisatorstang voor én achter helt de C3 gelukkig niet al te veel over tijdens snel bochtenwerk. De dosering van de remmen vraagt veel gewenning. De lichtste aanraking van het stoppedaal doen de vier klauwen tot overmatig veel actie overgaan. Met als resultaat dat je de eerste paar keer veel te hard remt. Ga dus nooit te dicht achter een C3 hangen!


Niet zo solide
Tijdens eerdere rij-indukken maakten we al eens melding van rammeltjes in de voortrein. Ze zijn er helaas nog steeds. Bij sommige oneffenheden maken de veerpoten een geluid alsof ze niet goed gemonteerd zijn. Samen met rammeltjes vanuit het interieur komt de kleine Citroën daardoor niet zo solide over. Kijk bijvoorbeeld naar de console die rond de pook zit. Bij het inschakelen van de twee (én vier én achteruit) komt die in zijn geheel mee naar achteren. Dat komt nogal knullig over. Meer minpuntjes zijn er in de vorm van lastig bereikbare hendels voor de verstelling van de rugleuning, een cruise control die pas vanaf 60 km/h werkt en de meters voor brandstof en motortemperatuur. Die zijn niet afleesbaar als het zonnetje erop staat. In zijn klasse moet de C3 HDI 16V het opnemen tegen de Polo en Ibiza 1.9 TDI (beide 100 pk), de Yaris D4-D, de Clio 1.5 dCi en de 206 HDI. Stuk voor stuk auto's die prima prestaties leveren en waarvan er een aantal fiks goedkoper is de dan de C3, die met deze motor alleen als Ambiance voor de somma van € 20.460 in de prijslijst staat. Geen koopje dus.

Signalement

Merk Citroen
Model C3 1.4 HDi 16V Ligne Ambiance
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.400

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.398 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 92 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.850 mm / 1.670 mm / 1.520 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 1.047 kg
Laadvermogen 492 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.176 kg / 573 kg
Banden185/60R15Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 11,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,6 s / 9,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,0 s / 14,0 s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 112 g/km

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum