Citroën C3
Allemansvriend
- Stéphan Vermeulen
- Eerste rijtest
De mensen van Citroën zijn de eersten die bij de presentatie in Chantilly, 45 kilometer ten noorden van Parijs, toegeven dat er geen sprake is van een gereïncarneerde Eend. Het model komt tussen de Saxo en de Xsara en je kunt al helemaal niet spreken van een uitgeklede, minimalistische auto. Waarom zijn we dan toch met de 2CV6 naar Frankrijk gereden? Kijk naar de beelden op de volgende pagina's en u begrijpt waarom. Citroën heeft duidelijk naar het ronde koetsje van de Eend gekeken en daarmee een stukje van het roemrijke verleden in de C3 gestopt.
Nieuw platform
De C3 staat op een nieuw platform binnen het PSA-concern dat we in de toekomst vaker zullen tegenkomen. De hoge carrosserie komt dankzij het korte neusje en de dikke spatbordverbreders lekker gedrongen over. We hebben eigenlijk niemand horen zeggen dat hij het uiterlijk niet mooi vindt. De C3 ziet er uit als een goede sul, een allemansvriend. De ronde vormen keren terug in het interieur. Verder komen we niet veel tierelantijntjes tegen behalve de chromen handgrepen en de metaalkleurige ventilatie-uitstroomopeningen. Ziet er leuk uit, maar Citroën speelt duidelijk op zeker. Het dashboard is opgetrokken uit donker en licht kunststof, dat laatste is wel erg licht. Qua afwerking haalt de C3 nog niet het niveau van de Volkswagen Polo, om meteen maar een van de grootste concurrenten te noemen. Tijdens de rondjes die we maakten was menigmaal een kraakje te horen. Verder sluiten niet alle delen van het dashboard even mooi op elkaar aan. Wellicht dat we met voorserie-auto's op pad waren en dat de auto's die bij dealers arriveren een betere afwerking hebben.
Hard geveerd
Al na tien kilometer krijgen we sterk de indruk dat Citroën zich duidelijk op de Duitse markt geconcentreerd heeft. De C3 stuurt strak en helt nauwelijks over. Hij laat zich goed in bochten zetten, de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werpt zijn vruchten af. Bij het wegrijden voelt het zeer bekrachtigd aan, maar bij hogere snelheden neemt het gevoel in de besturing toe. Dan rijdt hij net zo leuk als hij eruit ziet. Op korte oneffenheden voelt het onderstel van de C3 echter een tikkeltje aan de harde kant. Het onderstel komt dan wat bonkerig over en dat is wel laatste wat je verwacht van een Citroën. Maar we nemen het voor lief, de C3 heeft een uitstekend rijgedrag.
Citroën levert de C3 met drie bekende benzinemotoren. Het gamma begint met de 1.1 (60 pk), de 1.4 met 75 pk vormt de gulden middenweg en de 1.6 16V is het topmodel met 110 pk. De dieselrijders kunnen kiezen voor een 1.4 HDi met 70 of 92 pk. De laatste beschikt over vier kleppen per cilinder en wordt in de loop van dit jaar leverbaar. Wij hebben de 1.6 16V, de 1.4 met automaat en de 70 pk sterke HDi gereden. Stuk voor stuk stille motoren. Verwacht van die 1.6 16V overigens geen GTI-achtige prestaties. Hij voelt soepel aan en blijft ook bij hoge toerentallen zeer stil. Dat maakt hem zeer comfortabel, zeker in combinatie met de Exclusive-uitrusting. De versie die wij reden was ook nog eens uitgerust met de optie leren bekleding. Wat een verwennerij, zeker als je bedenkt dat we nog terug moesten in de Eend met de veredelde tuinstoelen! De meeste belangstelling zal ongetwijfeld uitgaan naar de versie met 1.4 benzinemotor. Deze levert 75 pk en de C3 kan daarmee redelijk uit de voeten. Wij reden de 1.4 met een automatische transmissie, een prettig ding. De adaptieve versnellingsbak past zich keurig aan, aan de rijstijl van de bestuurder. Soms blijft hij zelfs te lang in een lagere versnelling rijden. Maar gelukkig kun je het pookje van de sequentiële bak ook zelf ter hand nemen.
Twee dieselversies
De 70 pk sterke HDi is uitgerust met een krachtbron die sinds kort ook in de Peugeot 206 en 307 te bestellen valt. Hij komt ook in de nieuwe Fiësta, maar krijgt dan de toevoeging TDCi. Deze achtklepsversie levert 70 pk en een koppel van 150 Nm. Het is een fraai lopend dieseltje. Met een acceleratietijd van 0 naar 100 kilometer in 15,4 seconden is het natuurlijk geen hardloper, als de wijzer op de band boven de digitale snelheidsaanduiding de 2500 toeren gepasseerd is, begint hij pas goed te trekken. Dieselaars, die vlottere prestaties wensen kunnen beter wachten op de 92 pk sterke 1.4 HDi 16V. Da's een fors vermogen voor een 1,4-liter diesel.
Laadbak met compartimenten
Aan comfort geen gebrek in de C3. Alle versies zijn bijvoorbeeld voorzien van een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Je zit ook in dit model weer hoog, iets dat je in steeds meer 'kleine' auto's merkt. Met de ruimte in het interieur biedt hij auto's als de Polo, de Corsa, maar bijvoorbeeld ook de Honda Jazz uitstekend partij. Het voelt allemaal volwassen aan. Achterin zouden we alleen wat meer ruimte voor de knieën wensen. Verder zit de C3 vol praktische zaken, de laadruimte is bijvoorbeeld voorzien van een systeem waarmee je compartimenten kunt maken, handig bij het vervoer van kleine spullen. Citroën noemt dit moduboard en levert het standaard vanaf de Ligne Prestige-uitvoering. Er staan nog drie uitrustingen op het programma, Ligne Séduction, Ligne Ambiance en Exclusive. Vanaf de Ligne Prestige krijg je bijvoorbeeld de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ramen vóór en cruise control. Airco komen we tegen bij de Ligne Ambiance, maar niet in combinatie met de 1.1i-motor.
Positieve indruk
Met een positieve indruk van de C3 stappen we weer in de 2CV6. Citroën heeft een leuke auto neergezet met veel potentieel. Over de aansprekende carrosserie niets dan lof. Hij bezit dynamische rijkwaliteiten, hoewel de echte citrofiel hem wellicht te hard geveerd vindt. Qua afwerking kan hij nog niet aan de Duitse concurrentie tippen, maar verder zijn we ervan overtuigd dat de 3.400 exemplaren die dit jaar naar Nederland komen snel een baasje zullen vinden. Zeker gezien de reële prijzen die beginnen bij 12.620 euro. Het lijkt stevig voor een basisversie, maar qua binnenruimte en gebruiksgemak is 'ie het zeker waard. In april staat hij bij de dealers. Moeten we de 2CV6 dan vergeten? Nou dat niet, maar zo'n minimalistische auto zal er van Citroën niet meer komen. Wat wel in de pijplijn zit, is een model onder de C3, dat de Saxo opvolgt. Te denken valt aan de naam C1 en het wordt samen met Toyota ontwikkeld.
PRIVATE LEASE Citroën C3
