Chrysler Viper RT/10 (1995)
De Viper vervelt
De Viper RT/10 heeft sinds zijn debuut als concept car in 1989 en zijn komst eind 1991 heel wat teweeg gebracht in het sportwagen-segment. Chrysler toonde destijds moed door in die topklasse te stappen en de kleinste van de Grote Drie Amerikaanse autofabrikanten heeft inmiddels wel bewezen ook daadwerkelijk zo'n supersportwagen in serieproduktie te kunnen bouwen.
In 1993 werd de Viper wat gefatsoeneerd. Hij kreeg een zachte kap en elektrisch bediende zijraampjes. Even later kwam ook een hardtop beschikbaar. Onze Belgische collega Paul Frère vertelde eens dat hij tijdens een test zo'n dakpaneel heeft verloren... bij een snelheid van meer dan 250 km/h.
Inmiddels is Chrysler druk bezig met de ontwikkeling van de Coupé, die volgend jaar lente uitkomt. Die versie is in de windtunnel ontwikkeld en biedt vooral voor gebruik in de autosport een betere basis dan de roadster. Het is daarom ook niet zo verbazingwekkend, dat er geruchten circuleren dat 1996 het laatste jaar van de RT/10 zal zijn. In ieder geval heeft Chrysler de roadster voor het komende modeljaar nog eens flink onder handen genomen.
Allereerst zijn er drie nieuwe kleurenschema's voor de 1996-Viper ontworpen. Het meest opvallend is de rode auto met gele vijfspaaks velgen en gele Viper logo's: ofwel de Ferrari-look-alike. Veel meer in de lijn van de Vipers die we tot nu toe kennen zijn de twee andere kleurstellingen, zwart met zilveren strepen over de motorkap en glimmende aluminium velgen, of de wit met blauwe strepen en witte velgen. Met deze nieuwe kleurcombinaties komen alle andere kleuren aan het eind van 1995 te vervallen.
Het interieur van de Viper is afgestemd op de kleur van de carrosserie. Zo is de zwarte auto van binnen helemaal zwart en zijn het stuur, de pookknop en de handrem van de rode en witte auto bekleed met respectievelijk geel en blauw leer.
Naast schuifraampjes in de portieren zijn er nu ook hard tops in de carrosseriekleur beschikbaar.
De Viper is niet alleen verveld, maar hij is bovendien op dieet geweest. Het nieuwe model is 27 kg lichter dan vroeger. De gewichtsbeparing is bereikt door de toepassing van aluminium componenten in de wielophanging.
Mateloos opwindend
De Viper heeft een enorm sex-appeal. Zijn gemeen ogende snuit verraadt de brute kracht, die hij maar al te graag op de bestuurder en op het asfalt loslaat. Wanneer je je eenmaal achter het stuur hebt geworsteld (eruit komen is nóg lastiger), begint de opwinding pas echt. Bij het starten van de motor hoor je een geluid van de 8,0-liter V10-motor dat nog donkerder is dan vroeger. Dat komt omdat de uitlaten die door de dorpels lopen nu niet meer voor de achterwielen naar buiten komen, maar helemaal achteraan. Daardoor biedt het systeem minder weerstand; in de eerste plaats bedoeld om betere prestaties te behalen. Samen met kleine verfijningen aan de V10 resulteert dit in 15 pk extra.
De Viper is niet de snelste auto die we ooit hebben gereden, maar hij behoort met zijn vermogen van 415 pk en zijn maximum koppel van 661 Nm (ook hier een stijging; van 56 Nm) uiteraard wel tot de meest potente. En qua geluid tot de meest indrukwekkende, want als je het gaspedaal intrapt en met de zesversnellingsbak aan de slag gaat bezorgt enorme gegrom vanonder de motorkap en uit de uitlaten je gewoon kippevel van plezier.
Om de grotere aandrijfkrachten te kunnen verwerken zijn een robuuster differentieel en sterkere aandrijfassen toegepast. Daarnaast is het zwaartepunt lager komen te liggen en is de afstelling van de wielophanging veranderd, waardoor de auto in snelle bochten en op oneffen wegdekken nog stabieler aanvoelt dan vroeger. Met zijn superbrede Michelin Pilot MXX3-banden bijt de Viper zich vast in het asfalt, maar wie dacht dat hij zich lastig laat intomen heeft 't mis. Met remmen zo groot als de wielen van een kleine auto staat hij zo weer stil.
En comfort? Nee, daaraan zijn nog steeds geen concessies gedaan. De Viper is puur natuur. Of het moet airconditioning zijn, maar dat is meer functioneel dan comfortabel: daarmee kan de Viper-rijder het hoofd koel houden. Al zal zijn hart altijd sneller gaan kloppen achter het stuur van dit monster.
Signalement
Merk | Chrysler |
---|---|
Model | Viper RT/10 |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 100.517 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V10 |
Cilinderinhoud | 7.990 cc |
Maximaal vermogen | 268 kW / 415 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 600 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 83 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.448 mm / 1.975 mm / 1.117 mm |
Wielbasis | 2.444 mm |
Massa leeg | 1.620 kg |
Laadvermogen | 205 kg |
Banden | 335/35ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 266 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,5 s (fabrieksopgave: 4,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 20,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 482 g/km |