Chrysler Crossfire Roadster 3.2i V6 (2004)

Het ruigere werk

Chrysler Crossfire Roadster 3,2 V6
Aan veel roadsters kleeft een dameskappersimago, maar dit is er eentje voor de liefhebbers van het ruigere werk. Met een dikke zespitter en achterwielaandrijving is de Chrysler Crossfire Roadster goed voor imposant gebrul en vette plakken smeulend rubber.

Het geluid, het karakter, de looks, da's wat roadsters zo bijzonder maakt. Op dat punt scoort de Chrysler  Crossfire Roadster bijzonder goed. Wat een  koppendraaier! Met zijn vette 19-inchwielen, stoere neus en opmerkelijke kont trek je gegarandeerd de aandacht. En z'n 3.2 V6 zet uiteraard een aardige keel op. De Crossfire Roadster is iets bijzonders. De grote grille en de hoekige
koplampen passen bij het Amerikaanse karakter van de Chrysler. Hoewel, de  auto ziet het levenslicht in het Duitse Osnabrück, bij specialist Karmann.
Onderhuids is het gewoon een oude Mercedes SLK 320. Maar de yanks zijn verantwoordelijk voor het uiterlijk. De motorkap van de Crossfire heeft door de
sleuven iets 'bootachtigs'. Maar ook om de kont kun je niet heen. Prachtig!
Maar voordat we onze handen niet meer thuis kunnen houden, herinneren
de dreigende, centraal geplaatste uitlaten ons eraan dat we handtastelijkheden
beter uit ons hoofd kunnen laten. Bij 100 km/h komt er een plankje naar
boven dat als spoiler dienstdoet. Voor spoilerfreaks monteerde Chrysler een
knop waarmee je hem altijd omhoog kunt laten staan. Niet doen!


Trage automaat

Er zit heel wat tijd tussen het moment van gas geven en het versnellen, maar dat
komt mede door de trage vijftrapsautoma at.Schakelen kun je ook met de pook
doen, de techniek neemt het wisselen van verzet over zodra dat nodig is. Chrysler
heeft het uitlaatsysteem van de 3.2 V6 zo getuned dat het geluid ingetogen maar
tegelijkertijd imponerend klinkt. De Chrysler komt met 218 pk eigenlijk 'n
aantal paardenkrachten te kort. Wie meer pit wil, moet sparen voor de SRT-6, die dezelfde motor heeft maar dan voorzien van een compressor die de boel oppept tot 330 pk. In een roadster hoor je lekker diep te zitten, lekker dicht bij de bodem en het asfalt. Dat heeft Chrysler goed begrepen. In de Crossfire zou het stuur wel wat hoger moeten. Bovendien hadden ze daar in Amerika best een wat aantrekkelijker rad mogen ontwerpen. Over de zetels in de Crossfire hebben we niks te klagen. De alu-achtige kunststof van het Chrysler-dashboard oogt goedkoop voor een auto die meer dan € 50.000 kost. Het lijkt ons erg krasgevoelig, dus zijn we  benieuwd hoe het eruitziet wanneer de auto er al 'n aardige tijd op heeft zitten.

Mooi schouwspel
Bij het openen en sluiten van de kap komt er tegenwoordig geen hand meer
aan te pas. Bijna nooit meer dan, want in de Crossfire Roadster moet je eerst de
kap ontgrendelen, dan pas gaat de elektronica aan de slag. Het blijft een mooi
schouwspel, zo'n elektrische kap die in de achterkant verdwijnt. In de  'bagageruimte' zit een bak waarin het opgevouwen dak een plekje vindt. Met de kap dicht kun je deze bak verwijderen door middel van schotten die zich laten wegklappen. Dan heb je weer een paar liters extra ruimte, maar vouw ze wel zorgvuldig terug. Een schot hoeft maar een millimeter verkeerd te zitten en de elektronica weigert dienst. Nergens wordt aangegeven waaróm, dus dat moet je ook maar weten! Even een beetje 'frutten' en voilà, de kap gaat open.

Signalement

Merk Chrysler
Model Crossfire Roadster 3.2i V6 Limited
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 55.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.199 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.058 mm / 1.766 mm / 1.315 mm
Wielbasis 2.400 mm
Massa leeg 1.395 kg
Laadvermogen 270 kg
Banden voor225/40ZR18Prijzen
Banden achter255/35ZR19Prijzen
Topsnelheid 242 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 s (fabrieksopgave: 6,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,6s
Brandstofverbruik 10,1 l/100km
CO2-uitstoot 243 g/km