Chrysler 300M 2.7i V6 LE (1999)

Dikke grijns

Chrysler 300M 2.7 LE
In het zakelijke segment met prijzen rond de ton biedt Chrysler met de 300M een interessant alternatief. Gedurende een weekje sturen met de 2.7 LE vroegen we ons af of die 300M goed genoeg is.

De 300M werd speciaal voor de Europese markt ontwikkeld als opvolger van de Vision. Als zakenwagen in de klasse rond de ton is de 300M opmerkelijk van snit. De ontwerpers hebben zich lekker laten gaan en iets heel smakelijks uit de hoge hoed getoverd. Spannende ogen, een ruige gril, geen echte bumpers, prachtige merklogos, een opmerkelijk gestrekt silhouet, een afgeknotte achterkant, ziedaar een eigenwijs Amerikaans gezicht met Italiaanse flair. Met zijn vijf meter lengte is de 300M een forse jongen, maar zijn uiterlijk roept meer associaties op met de oer-Britse kreet Sports-saloon. Van opzij heeft de grote Chrysler zelfs wel iets weg van een vierdeurs coupé.

Sporty

De 300M ziet er niet alleen atletisch uit, maar presteert ook nog eens op een sporty manier. Hij wordt aangedreven door V6-motoren met een inhoud van 2,7 of 3,5 liter. Wij reden de kleinste versie, nog altijd goed voor een bovengemiddelde 203 pk. Voor de 300M is dat gewoon genoeg; de ruim anderhalve ton wegende Chrysler snelt onder begeleiding van een sportieve, diepgetoonde roffel in net tien tellen naar de 100 en een top van 210 km/h is zeer toereikend. Eenmaal op constante snelheid is de motor weer de rust zelve. Toeren draaien is er dan niet meer bij, want de overbrengingen van de standaard viertraps-automaat zijn zo gekozen dat de motor bij 100 km/h slechts 2100 toeren draait. De rust in het interieur wordt dan alleen nog verstoord door het vrij prominente wind- en bandengeluid; da"s jammer. Overigens is de viertrapsautomaat voorzien van het AutoStick-systeem. Trek de pook vanuit D naar achteren en je kunt zelf bepalen wanneer de bak schakelt door de pook naar links of rechts te bewegen voor respectievelijk terug- of opschakelen. Een prettige bak die alleen in de AutoStick-stand ietsje vlotter zou mogen reageren. Door de bank genomen gaat de forse 300M spaarzaam om met de brandstof. Bij beschaafd gebruik op de Nederlandse wegen kom je wel aan de 1:10, maar ga je flink op het rechterpedaal leunen en/of zit je veel in de stad, dan gaat het richting 1:7.
Niet alleen de buitenkant van de 300M is mooi, maar ook het interieur is het aanzien waard. Prachtige, klassiek ogende wijzerplaten in combinatie met de smaakvolle leren bekleding van de LE geven je een rijk gevoel. Des te droeviger dat Chrysler kunsthout gebruikt dat er zo ontzettend nep uitziet.
Het duidelijk op comfort afgestemde onderstel maakt het leven aan boord aangenaam. Voor een vijf-meter-limo valt de beenruimte op de achterbank wat tegen, maar ondanks de sportieve daklijn is er flink wat hoofdruimte beschikbaar. De bestuurder en voorpassagier kunnen spelen met de in het dak geplaatste boordcomputer; niet de meest handige plek, maar prima passend bij de eigenwijze 300M.
De bestuurder voelt zich prettig in deze Chrysler. Motor en bak vormen een harmonieus span, de besturing is (zeker voor een Amerikaan) direct en communicatief, de voorwielaandrijving leidt niet tot excessief onderstuur en de reminstallatie is goed doseerbaar, al mochten de remmen nog wel iets krachtiger zijn. Het is wel jammer dat het stuur alleen maar in hoogte verstelbaar is; sommige bestuurders vonden het rad wat ver naar binnen steken en daar doe je nu dus niets aan.
We zijn knap verslingerd geraakt aan die 300M, maar toch gebied de eerlijkheid om een paar serieuze kanttekeningen te maken. Dat Chrysler de 300M zonder zij-airbags levert is tot daaraan toe, maar dat ze niet eens voorkomen op de optielijst is een schande. Ook missen we (zeker in deze klasse) triviale zaken als een regensensor en buitenspiegels met een dodehoekgedeelte. Dat zijn dingen die bij concerngenoot Mercedes al voor minder geld gemeengoed zijn. Krijg je tevens een auto die niet rammelt; een 300M doet dat wel op slechte weg en dat mag in deze klasse gewoon niet. En nu we dan toch even van het Amerikaanse Auburn Hills naar het Duitse Stuttgart kijken, voor hetzelfde geld heb je daar nog niet eens een veel kleinere C280 Elegance automaat. Ruilt straks beter in, zo"n Benz, maar de niet perfecte 300M tovert wel een dikke grijns op je gezicht en dat is ook wat waard.

Signalement

Merk Chrysler
Model 300M 2.7i V6 LE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 49.575

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.736 cc
Maximaal vermogen 149 kW / 203 pk bij 5.900 tpm
Maximaal koppel 256 Nm bij 4.900 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.999 mm / 1.920 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.870 mm
Massa leeg 1.540 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd 900 kg
Banden225/60VR16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,2s
Brandstofverbruik 10,5 l/100km
CO2-uitstoot 251 g/km