Chrysler 300C SRT8
Tijgherrrrr!
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Hij weegt bijna 1800 kg, heeft 425 pk aan boord en ziet er eigenlijk niet eens zo gemeen uit. Maar bijterig is hij wel degelijk! De 300C SRT8 is Chryslers nieuwe tijger. De Chrysler Group gebruikt al langer namen van dieren waarvoor de mens respect heeft. Neem de Ram, waarvan de kop het Dodge-logo vormt en sinds kort wordt gecombineerd met de slogan 'Grab life by the horns'. Of neem de Viper, die geen uitleg nodig heeft. Of de Copperhead, een spectaculaire concept car voor een kleine Viper. Sinds kort heeft Chrysler nu ook een tijger in huis, al gebruiken de Amerikanen die aanduiding niet, maar vonden wij hem toch wel toepasselijk. De Chrysler 300 is in Amerika een regelrechte hit. In de eerste plaats omdat de vormgeving heel veel mensen aanspreekt. En vooral ook omdat de rijkwaliteiten, uitrusting en motorisering dik in orde zijn. De beschikbaarheid van de Hemi V8 in de 300C is een regelrechte pré: niet minder dan 43 procent van alle verkochte 300 heeft er een.
Ook in Europa valt de stoer gestyleerde Chrysler op. Wij kunnen hier zijn vormgeving best wel waarderen, al past hij met zijn formaat en prijs vanaf zo'n 50.000 euro niet bepaald in het populaire segment. Voor velen blijft het dan ook bij het werpen van begerige blikken in de trant van 'dát zou mij wel wat lijken'.
Hij weegt bijna 1800 kg, heeft 425 pk aan boord en ziet er eigenlijk niet eens zo gemeen uit. Maar bijterig is hij wel degelijk! De 300C SRT8 is Chryslers nieuwe tijger. De Chrysler Group gebruikt al langer namen van dieren waarvoor de mens respect heeft. Neem de Ram, waarvan de kop het Dodge-logo vormt en sinds kort wordt gecombineerd met de slogan 'Grab life by the horns'. Of neem de Viper, die geen uitleg nodig heeft. Of de Copperhead, een spectaculaire concept car voor een kleine Viper. Sinds kort heeft Chrysler nu ook een tijger in huis, al gebruiken de Amerikanen die aanduiding niet, maar vonden wij hem toch wel toepasselijk. De Chrysler 300 is in Amerika een regelrechte hit. In de eerste plaats omdat de vormgeving heel veel mensen aanspreekt. En vooral ook omdat de rijkwaliteiten, uitrusting en motorisering dik in orde zijn. De beschikbaarheid van de Hemi V8 in de 300C is een regelrechte pré: niet minder dan 43 procent van alle verkochte 300 heeft er een. Ook in Europa valt de stoer gestyleerde Chrysler op. Wij kunnen hier zijn vormgeving best wel waarderen, al past hij met zijn formaat en prijs vanaf zo'n 50.000 euro niet bepaald in het populaire segment. Voor velen blijft het dan ook bij het werpen van begerige blikken in de trant van 'dát zou mij wel wat lijken'.
Snelste Chrysler V8
Liefhebbers zullen nog begeriger kijken naar de 300C SRT8, een nog snellere versie van de toch al niet slome 300C. Misschien weet u 't al: SRT staat voor Street & Racing Technology en het getal geeft het aantal cilinders aan. SRT is de performance-divisie binnen de Chrysler Group, zeg maar de Amerikaanse evenknie van AMG, al heeft die laatste een veel langere historie en een enorme staat van dienst. Maar in de korte tijd van zijn bestaan heeft het SRT-team zich niet onbetuigd gelaten. Naar aanleiding van het succes van de Viper SRT10 werd SRT in 2002 in het leven geroepen als een combinatie van alles wat zich bij Chrysler met 'performance' bezig hield: Motorsports engineering, Viper development en Mopar Performance Parts engineering.
Op zich is de 300C met zijn 340 pk sterke 5,7-liter Hemi V8 al een snelle versie, maar SRT had daar andere ideeën over. Het blok werd versterkt en opgeboord tot 6,1-liter. En hij kreeg een nieuwe, sterkere krukas en drijfstangen. Andere koppen en inlaatspruitstukken zorgen voor een betere beademing. Dergelijke maatregelen zorgen voor een hogere compressieverhouding en een hoger toerenbereik. Het resultaat is 425 pk, 85 pk meer dan van de 5,7-liter Hemi, terwijl het maximum koppel met 44 Nm is toegenomen tot 569 Nm. Daarmee is de SRT8-motor de snelste V8 die ooit door Chrysler is gebouwd: sneller dus dan de legendarische Street Hemi uit 1966.
De 300C SRT8 is verder uitgerust met tal van zaken die specifiek zijn voor de door SRT getunede versies. Zo hebben de stabilisatorstangen vóór en achter een grotere diameter en zijn de veren aangepast. De SRT8 heeft Bilstein schokdempers, Brembo remmen met vier zuigers per cilinder en hij staat op speciale 20-inch aluminium wielen met Goodyear F1 Supercarbanden.
Aan de buitenkant herken je de SRT8 aan de dieper vallende bumperspoilers, vóór met luchtinlaten voor extra koeling van de remmen. Verder is de met een verchroomde rand omlijste grille in de carrosseriekleur uitgevoerd, net als de buitenspiegels en de deurhendels. Achterop de kofferklep zorgt een spoiler voor meer neerwaartse druk en zien we een SRT-badge.
Ochtendwandeling
Genoeg met de theorie. De SRT8 wil gereden worden. Graag zelfs, hij ziet er misschien niet helemaal naar uit, maar hij staat in de startblokken om er als een snelle kat vandoor te gaan. Met de Hemi V8-prestaties nog vers in het geheugen hebben we hoge verwachtingen van de nieuwste SRT-versie. We gaan op pad naar downtown Detroit, waar de snelste 300 niet zó opvalt dat de mensen opzij springen als ze hem horen aankomen. Jawel, hij heeft echt zo'n fraaie V8-roffel en heus, als je op het gaspedaal trapt, gromt hij vervaarlijk. Maar dát geluid zijn ze in Motown kennelijk nog niet vergeten. Als we vlot met het verkeer meegaan naar het stadion van de Detroit Tigers voor de fotosessie gedraagt de grote Chrysler zich absoluut geciviliseerd. Laat zich gewillig door de straten sturen en gehoorzaamt netjes als je Woodward Avenue wilt opdraaien. Hij verwerkt de stomende putdeksels en slechte stukken in de weg gelaten en in de luxueus uitgeruste cockpit merk je er dan ook niet zo veel van. De SRT8 gedraagt zich als een tijger in de steppen die aan zijn ochtendwandeling bezig is, voelt ook niet aan als een auto van 1900 kg.
We parkeren de Chrysler op de stoep, wat in Amerika zonder een vergunning in 20-voud te hebben aangevraagd, niet algemeen gangbaar is. Een politieman rijdt langzaam voorbij, ziet de fotograaf en laat ons met rust. Even later begrijpt diezelfde agent kennelijk ook waarom we steeds maar rondjes langs de tijgers rijden. Als het poseren klaar is, snellen we weg om buiten zijn gezichtsveld gas te geven. Dan sprinten we als een gek vooruit, de bocht om en de freeway op. Naar een verlaten plek waar we de opgepepte Hemi V8 eens even lekker aan het werk kunnen zetten. Vanaf bijna 5000 tpm is de V8 op zijn best. Dan breekt zijn enorme kracht los. Schakelen hoeft niet, maar kan wel: de SRT8 wordt immers alleen maar geleverd met de door Mercedes ontwikkelde sequentiële vijftraps automaat. Die doet zijn werk zonder omhaal. Tijdens het accelereren schakelt hij niet al te snel, maar laat de motor mooi op toeren doortrekken. Hij doet er trouwens maar 5 tellen over om van stilstand naar 100 km/h te sprinten!
Op een kronkelende weg door het bos laat de grote sedan zijn ware aard zien. Via zijn fors bemeten stuurwiel volgt hij commando's behoorlijk rap op, al is ie niet razend snel, hij is wel precies. Gelukkig is zijn EPS zodanig afgesteld dat er speelruimte overblijft. Je kunt echt nog wel zijn kont een beetje omgooien. Het is eigenlijk verbazingwekkend, zo gemakkelijk en stevig de vijf meter lange sedan zich op snelheid voegt naar de niet geringe wensen van zijn bestuurder. En dan denken we echt niet alleen aan het motorvermogen, maar juist ook aan het onderstel, waarmee de SRT zich kwalificeert als een raszuiver 'performance' model.
Koopje
De 300SRT8 heeft zoals je mag verwachten van een topmodel een rijke standaarduitrusting. De met leer beklede stoelen hebben suéde zitvlakken en middenstukken in de rugleuningen en extra dikke zijkanten voor een stevige zit. Chrysler heeft het binnenin nogal saai gehouden. Goed, de rugleuningen van de verwarmbare voorstoelen zijn geborduurd met het SRT-logo en het instrumentenpaneel is uitgebreid met temperatuurmeters en een kilometerteller die tot 180 mijl per uur (290 km/h) gaat. In Amerika zal de naald nooit zover komen, want de snelheid is wettelijk begrensd op 155 mph, ofwel 250 km/h.Of dat straks ook bij ons het geval zal zijn, is nog niet bekend. We moeten trouwens nog geruime tijd op de SRT8 wachten. Hij komt pas in het voorjaar van 2006 naar Europa en daarom is er nog geen prijsindicatie, al denken wij zelf dat hij ergens in de 80.000 euro gaat kosten.
Maar in Amerika is de SRT8 met 39.995 dollar een geweldige aanbieding. Dat is 7000 dollar meer dan de 300C Hemi, die ook daarmee ook al spotgoedkoop is in vergelijking met concurrenten als de Cadillac STS V8 ($ 47.000) of de BMW 545i ($ 55.000). De SRT8 zal zich niet helemaal kunnen meten met zijn concurrent uit eigen familie, de Mercedes E 55 AMG. Hij legt 't dan af qua prestaties en imago, maar het verschil van naar we aannemen zo'n 50.000 euro maakt dat allemaal ruimschoots goed. Want de Chrysler 300C is gewoon een fantastisch scheurijzer. En hij mag dan niet zo'n rank lijf hebben als een tijger, net zo behendig is ie wel.