Chrysler 300C AWD
Nóg meer kansen
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
De nieuwe Chrysler 300 kwam in de VS in maart op de markt en in het eerste kwartaal zijn er al bijna 25.000 van verkocht. Zelfs Chrysler-baas Dieter Zetsche was daarmee blij verrast. Hij zei ons in juni al dat de 300C zijn stoutste verwachtingen overtrof.
Het succes dankt Chrysler vooral aan het feit dat de 300C qua formaat, prestaties en uitrusting in de luxeklasse valt, maar dat hij een prijs heeft van een model uit het lagere segment. Hij kost in de States 23.595 dollar en concurreert daarmee met de Toyota Camry en de Honda Accord, twee toppers in de Amerikaanse lijst van bestverkochte auto's. Dat er bovendien een jonger publiek op de 300C afkomt, speelt Chrysler natuurlijk alleen maar in de kaart. Opvallend is daarnaast dat er op nieuwe 300C's veel inruil is van niet-Amerikanen. Kennelijk is men al weer vergeten dat de techniek voor de 300C grotendeels afkomstig is uit Duitsland.
Chrysler maakt immers gebruik van Merdeces-componenten, zoals de vijftraps automatische transmissie, onderdelen van de wielophanging, stuurinrichting, elektronica en stoelframes. Wie nog bedenkingen had over de inlijving van Chrysler door Daimler-Benz, zal toch eindelijk moeten toegeven dat de fusie ook zijn goede kanten heeft. Het succes van de 300C zou immers wel eens heel belangrijk kunnen zijn voor het welvaren van Chrysler in het algemeen.
Gekaapt
Ook voor de vierwielaandrijving zijn de Amerikanen op bezoek gegaan bij de magazijnen van Mercedes en kaapten daar het door Magna Steyr gefabriceerde 4Matic-systeem. Dat maakt gebruik van drie differentiëlen, waarbij de tussenbak met planetaire tandwielen is uitgerust. AWD werkt samen met ATC (All-time Traction Control) en ESP en het zorgt voor permanente aandrijving op alle vier wielen, waarbij de verdeling over de vóór- en achterwielen respectievelijk 38 en 62 procent is. De nadruk blijft dus op de achterwielen liggen. De versies met AWD hebben trouwens een gewijzigde voorwielophanging om met de aandrijfas en andere aanverwante componenten te kunnen samenwerken. Bovendien staan de AWD-modellen standaard op 18-inchwielen en hebben ze een grotere benzinetank van 72 l.
Op rails
Nu heeft de standaard 300C al goede rijeigenschappen, maar met AWD is zijn wegligging nog een stuk steviger en is de auto natuurlijk ook gemakkelijker controleerbaar onder slechte weersomstandigheden. De stabiliteit van de 300 Limited AWD die wij reden, is uitstekend en met wisselend wegdek heeft hij allerminst moeite: je merkt er niets van, of het moest je gehoor zijn, dat het veranderende geluid in de cockpit registreert. Niet dat het binnenin lawaaiig is, maar glad asfalt klinkt nu eenmaal anders dan bobbels of een hobbelkeienweg. En in de bochten ligt de Chrysler 300 als op rails. Wie zich echt heel erg vergist en te hard de bocht in gaat en óók nog het gaspedaal ingetrapt houdt, merkt dat de achterkant een klein beetje wil uitbreken. Maar in een tel is de 300 weer in het juiste spoor.
In Amerika kunnen kopers nu kiezen voor de 300C AWD en de 300 Touring AWD, terwijl AWD als optie beschikbaar is voor de 300C Limited in combinatie met de 3,5-liter V6 en de 5-traps automatische transmissie met AutoStick. In Nederland blijft de keuze beperkt tot de 300C Touring 3.5iV6 en 5.7i V8. Beide versies zullen dan net als de 2.7 ook met achterwielaandrijving worden geleverd. De Touring wordt rond eind oktober bij ons verwacht.