Chevrolet TrailBlazer LTZ (2002)
Padenblazer
Is het u nooit opgevallen dat acht van de tien 4X4's trekkend door het leven gaan? Chevrolet anticipeert op die behoefte door de TrailBlazer van huis uit een (afneembare) trekhaak mee te geven. Daar mag maar liefst 2608 kg aan hangen. De TrailBlazer is geen opvolger van de Blazer, die staat nog steeds in de prijslijst. Naar Amerikaanse begrippen is de Trailblazer een midsized SUV, naar Nederlandse maatstaven een bakbeest. Want met zijn lengte van 4,89 m is het een indrukwekkende verschijning. Niet alleen vanwege zijn omvang, maar te meer om zijn tikje extravagante styling. Met zijn agressief ogende neus en wigvormige carrosserie is het een auto die stáát. Leuk detail is de wigvorm die terugkomt in de brede spatbordranden. De Chevy is één brok masochisme.
Goed, het dashboard mag niet uit het allermooiste materiaal zijn opgetrokken, het interieur straalt toch een zekere klasse en warmte uit. Vanaf het stuur bedien je de airco, de stereo, de boordcomputer en een menu om allerlei persoonlijke instellingen op te slaan. Onhandig is de bediening van de ruitenwissers (gelukkig wel met regensensor). Dat gaat met de schakelaar links aan de stuurkolom waarmee je richtingaanwijzers, grootlicht en cruise control inschakelt. Een extra schakelaar rechts van het stuur zou handiger zijn geweest.
Stoelen?
Het meubilair ziet er op het eerste oog goed uit, maar de voorstoelen verdienen die naam niet. Zitting en rugleuning zijn vlak en bieden nauwelijks zijdelingse steun. Dat, en een sterk overhellende koets, maakt iedere bocht een kwelling. Je schrap zettend tegen portier en middenconsole houd je jezelf rechtop bij het nemen van een afslag. Heel jammer, temeer omdat de TrailBlazer verder een indrukwekkend comfortabele auto is.
Laten we eens een blik onder de motorhuif werpen. Daar ligt een potente en nieuw ontwikkelde 4,2-liter zescilinder lijnmotor. Uit dit royale slagvolume tovert de TrailBlazer 273 pk en mede dankzij de hulp van variabele kleptiming is het koppel, met een maximum van 343 Nm, over een breed toerengebied voorhanden. Waarden waar een V8 zich niet voor zou hoeven schamen. De meer dan twee ton wegende Yank gaat van zijn plek als een Yankees-speler op weg naar een home run. Binnen tien tellen naar honderd en 200 km/h aantikken op de teller is een makkie. En dan hebben we het nog niet eens over die heerlijk trillingarme en fluisterstille loop, typerend voor een zes in lijn. Dit smeuïge en krachtige motorkarakter draagt in hoge mate bij aan het comfort in de Chevrolet. Het spreekt voor zich dat daar een royale brandstofconsumptie tegenover staat. Toch is een waarde van 1 op 7,3 niet excessief, als je daarbij prestaties, gewicht en lucht-weerstand in ogenschouw neemt.
Rijden met de TrailBlazer is vooral een kwestie van wennen. Verknocht als we zijn aan directe besturing en communicatieve onderstellen is zo'n Amerikaan als deze een volslagen andere belevenis. Maar zoals gezegd: 't went. Naar mate de kilometers vorderen, raak je zowaar een beetje gehecht aan dit weggedrag. Op matig asfalt en hobbelige klinkers filtert het onderstel veel weg en zelfs zandpaden met diepe kuilen zijn ongehoord snel te rijden. Heftig nadeinen is er niet bij; de veerbewegingen van de TrailBlazer worden effectief gedempt door Bilstein schokdempers. Minstens zo opvallend tijdens stevig doorrijden op slechte paden is de totale afwezigheid van rammels.
De TrailBlazer beschikt over het elektronisch geregelde Autotrac-systeem. Dat houdt in dat je met de schakelaar in de stand A4WD in principe met achterwielaandrijving rijdt, maar wanneer het systeem slip detecteert gaat er ook vermogen naar de voorwielen. Zet je 'm in 4Hi, dan heb je constant vierwielaandrijving, met geblokkeerd middendifferentieel en de stand 4LO gebruik je slechts onder extreme omstandigheden, vanwege de strek verlaagde overbrengingsverhouding. Daarmee staat hij zijn mannetje in zwaar terrein, zij het dat de TrailBlazer door zijn beperkte bodemvrijheid regelmatig de ondergrond kust.
Wie een 4x4 wil rijden en daarbij een zebra op het asfalt en een tijger in de tank als allerwildste ervaringen meemaakt, heeft in de TrailBlazer een goede reis-genoot. En als het moet weet hij ook nog eens goed raad met een zware kar of ruig terrein.
Signalement
Merk | Chevrolet |
---|---|
Model | TrailBlazer LTZ |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 57.650 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 4.157 cc |
Maximaal vermogen | 201 kW / 273 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 373 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.893 mm / 1.905 mm / 1.826 mm |
Wielbasis | 2.869 mm |
Massa leeg | 2.053 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Banden | 215/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s (fabrieksopgave: 9,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,4s |
Brandstofverbruik | 13,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 310 g/km |