Chevrolet Orlando

Functionele kubus

Chevrolet Orlando
Chevrolet trapt in 2011 af met z'n eerste Europese midi-MPV, de Orlando, vernoemd naar één van de grootste steden in de Amerikaanse staat Florida. Onder de huid van de zevenzitter, die trekjes heeft van een SUV, gaat vooral een functionele auto schuil. Bij de introductie zijn drie motoren leverbaar: één benzine- en twee dieselversies.

Wie de nieuwe Chevrolet Orlando slechts een vluchtige blik gunt, zou 'm zomaar voor een SUV kunnen aanzien. De Orlando ziet er namelijk vooral stoer en bonkig uit. Dat begint al met de voorzijde waarin een grote, dubbele grille, met een extra large Chevrolet-logo daar pontificaal middenin, een prominente plaats inneemt. Over de schepper van de Orlando zal niet snel een misverstand ontstaan. Krachtige welvingen kenmerken zowel de motorkap als de wielkasten. Het instap­model heeft 16-inch stalen wielen, en die zijn echt te klein om de forse wielkasten te vullen. De Chevy staat dan wat ielig op de pootjes. De wieldoppen geven bovendien een goedkope indruk. Chevrolet levert ook 17- of zelfs 18-inch lichtmetalen wielen, en die staan de Orlando uiteraard een stuk beter. En profil valt verder de scherpe, geleidelijk oplopende taillelijn van de auto op. De daklijn daalt naar achteren toe heel geleidelijk. Verder hangt de buik van de auto opmerkelijk laag boven het asfalt, wat nog eens wordt benadrukt door de diep doorgetrokken lip van de voorbumper. De hoekige achterkant met de grote achterlichtclusters past goed bij de rest van het ontwerp, oogt robuust en solide, maar ziet er tevens wat anoniem uit. Die kont van de Orlando zou bijvoorbeeld ook zomaar van de Nissan-tekentafels kunnen komen.

Dankzij al deze designelementen heeft de Orlando niet het elegantste fysiek gekregen, maar ziet hij er wel heel vierkant, stoer en best imposant uit, en hij heeft trekjes van een SUV. Maar met dat voertuig­type heeft hij niets te maken. Chevrolet heeft met deze auto namelijk een heuse MPV in het midi-segment neergezet. Met zeven zitplaatsen. Hoewel niet nieuw in deze klasse is de configuratie met de zeven plekken zeer bruikbaar. Op de achterste twee stoelen zit je zoals verwacht niet riant. Deze plaatsen zijn eigenlijk alleen geschikt voor volwassenen van bescheiden afmetingen en kinderen. En zelfs voor hen kan de rit het beste niet te lang duren in verband met de niet al te comfortabele zitpositie die ze moeten innemen. Een rij naar voren, op de in delen neerklapbare achterbank, gaat het veel beter. Je ervaart op de tweede zitrij voldoende been- en hoofdruimte. De mate van bewegingsvrijheid die de Chevrolet hier biedt, is uitermate concurrerend. Je ervaart mede veel ruimte doordat de Orlando een zogenaamde theateropstelling heeft, waarbij de achterbank vier centimeter hoger is gemonteerd dan de voorstoelen. Je hebt op de achterbank dus veel zicht rondom. Met vijf inzittenden heb je 485 liter bagageruimte tot je beschikking, en door ook de achterbank neer te laten, krijg je daar nog eens 856 liter bij. Met alle banken en stoelen overeind, resteert er een schamele 89 liter.

Onopvallend

Een MPV, die toch vooral bedoeld is om een heel gezin te plezieren, moet beschikken over veel opbergmogelijkheden. De Orlando heeft tal van opbergvakken in diverse maten. Naast alle bekerhouders, munten­bakjes en kaartenvakken verdient één ­opbergmogelijkheid een aparte vermelding, en dat is een verborgen vak achter het front van het audiosysteem. Waardevolle spullen als een telefoon of een mp3-speler kun je hier onopvallend opbergen. Het dashboard is van typische Chevrolet-snit en met z'n min of meer symmetrische lay-out is het geïnspireerd op dat van de Corvette. De hoog oplopende midden­console loopt naadloos over in de tunnelconsole. Bedieningsorganen zijn aan­genaam hoog in het dashboard aangebracht zodat je er eenvoudig bij kunt. Het materiaal­ waaruit het dashboard is opgetrokken, is een verademing. Niet langer is het van broodtrommelplastic zoals we dat zowel van de Koreaanse als Amerikaanse tak van het merk gewend waren, maar het is gemaakt van aangenamer materiaal. Nog niet van premium-niveau, maar de weg naar boven is ingezet. Om de uitstraling ervan te verhogen, heeft Chevrolet het front van het dashboard voorzien van elementen met een pianolakafwerking.

Vooralsnog staan er drie motoren op het palet van de Chevrolet Orlando; een 1,8-liter zestienklepper van 142 pk en twee varianten van een 2,0-liter commonrail-diesel: één die 130 pk levert, en eentje met een vermogen van 163 pk. Het zou goed kunnen dat de Orlando in een later stadium ook met de vooruitstrevende hybride aandrijflijn van de Volt leverbaar wordt. De Orlando is gebaseerd op het platform van de Chevrolet Cruze en de Opel Astra en dat is ook de basis waarop Opels Ampera en Chevrolets Volt staan. Moederbedrijf van beide merken, GM, plant in de toekomst meer hybride varianten, en op het wensenlijstje prijkt vast een zeker ook een ruimtewagen als de Orlando. Maar terug naar de realiteit van vandaag. De benzinemotor van de Orlando heeft een vijfversnellingsbak, de diesels heeft Chevrolet gekoppeld aan een zesbak. Voor de sterkste zelfontbrander is bovendien een zestrapsautomaat beschikbaar. De 1,8-liter maakt van de Orlando geen geweldenaar. Een top van 185 km/h moet haalbaar zijn, en de sprint van 0 naar 100 km/h neemt 11,6 seconden in beslag. De diesels doen het beter in de Chevrolet, maar ook daarmee wordt de MPV geen ­rappe sprinter. Wij rijden met de sterkste variant van de 2,0-literdiesel. Die doet er exact 10 tellen over om vanuit stilstand de 100 km/h te bereiken. Voldoende, maar sprankelen doet de Orlando niet met deze motor. Veel maakt Chevrolet goed met de geluidsisolatie, want die is dik voor elkaar. Je hoort de oliestoker maar nauwelijks z'n werk doen, waardoor de rust aan boord ­onder alle omstandigheden weldadig is.

Goede mix

Over het onderstel zijn we ook te spreken. Dat is zoals gezegd in de basis afkomstig van de Cruze en de Opel Astra en zal veel Europese automobilisten zeker aanspreken. Oneffen­heden in het asfalt worden ­adequaat gefilterd, terwijl de Orlando ­tegelijkertijd op strak asfalt geen zompig geveerde auto is. Het onderstel geeft een goede mix tussen comfort en ­relatieve ­dynamiek. De besturing kan ­minder ­bekoren. Deze doet enigszins wollig en ­afstandelijk aan.

Bij de introductie van de Orlando op de Nederlandse markt biedt Chevrolet keus uit vier uitrustingsniveaus: LS, LT, LTZ en LTZ+. Deze aanduidingen zijn hier nieuw voor Chevrolet, maar worden wereldwijd al wel door het merk gebruikt. Vanaf het instapmodel heeft de Orlando zes airbags en ESP standaard. Voor de luxere versies heeft Chevrolet zaken als grotere wielen, parkeersensoren, stuurbediening voor de radio, cruisecontrol en 'n automatisch dimmende binnenspiegel op het programma.

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.