Chevrolet Nubira Station Wagon 1.8 Class (2005)
Meer voor minder
Meer voor minder, dat lijkt het credo bij Chevrolet. Onder de motorkap van de Nubira ligt een 1,8-litermotor die 122 paarden mobiliseert. In de praktijk pakt die motor, mede door de extra cc's, beter op bij lage toerentallen dan de 1,6-jes van de concurrenten.
De Nubira op de foto heeft een Vialle LPigasinstallatie; inclusief dit systeem kost hij niet meer dan zijn directe concurrenten. Gas is een schone brandstof die zich ten opzichte van diesel positief onderscheidt doordat er geen roet vrijkomt. Tijdens het rijden merk je er helemaal niets van. De motor start op benzine en schakelt korte tijd later onmerkbaar over op gas. Van de tankinhoud van 52 liter is 39 liter te gebruiken. Wij kwamen tot een gemiddeld gasverbruik van 1 op 9,1. Wie circa 15.000 kilometer per jaar rijdt, is jaarlijks rond de 750 euro goedkoper uit.
Fatsoenlijk
De neus van de nieuwe Nubira is er ten opzichte van zijn voorganger sterk op vooruit gegaan en de achterkant is strak van lijn. Ook nieuw zijn de forse portiergrepen. Op het uiterlijk hebben we geen negatieve reacties gehad en ook wij vinden de Koreaan er heel fatsoenlijk uitzien. Opvallend is de grote overhang achter, mede het gevolg van de korte wielbasis. Over het interieur zijn we gematigder van toon. Het grootste deel van het dashboard is gemaakt van een mooi ogende kunststof, maar verder overheerst lichtgrijs. De plasticachtige bekleding van de deurpanelen doet goedkoop aan. De aluminium accenten vrolijken de boel gelukkig nog iets op. De bediening roept geen vragen op; alles zit waar het hoort. De standaard radio/cd-speler van Blaupunkt is vanaf het stuur te bedienen.
Ondanks de korte wielbasis biedt de Nubira een aanvaardbare hoeveelheid beenruimte voor de achterpassagiers. Er zijn drie hoofdsteunen, drie rolgordels en zelfs 'n middenarmsteun met twee bekerhouders. Ook de bestuurder en de voorpassagier hebben de beschikking over een armsteun en die is op lange ritten altijd welkom. De bagageruimte heeft een inhoud van 400 liter. In ons geval ligt daar ook nog een reservewiel, omdat de oorspronkelijke ruimte daarvoor wordt ingenomen door de gastank. Er is echter een spuitbus aanwezig, zodat het wiel thuis kan blijven. Moet je natuurlijk niet een band aan flarden rijden!
Op het gebied van veiligheid mist de Nubira hoofdairbags en een remassistent. En ESP is niet leverbaar. Verder is de uitrusting in orde, met zaken als airconditioning een radio/cd-speler en elektrisch bedienbare ramen vóór en achter. Helaas ontbreekt cruise control.
Geen bochtentijger
De Nubira slaat op het onderdeel rijeigenschappen een minder goed figuur. De vering is week, de demping minder sterk en de besturing behoorlijk afstandelijk. De bediening van de versnellingsbak kon ons niet bekoren. Vooral de stap van twee naar drie gaat niet echt gladjes. De Koreaan mist scherpte en raffinement. Pak je een scherpe bocht ook maar een klein béétje snel, dan protesteert het onderstel meteen door te trakteren op onderstuur. In rechte lijn is hij prettig comfortabel en stabiel, maar zodra er bochten komen, heeft de Chevrolet het minder naar zijn zin. En de bestuurder automatisch ook.
Signalement
Merk | Chevrolet |
---|---|
Model | Nubira Station Wagon 1.8 Class |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.498 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.799 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 161 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.500 mm / 1.725 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.193 kg |
Laadvermogen | 502 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 500 kg |
Banden | 195/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,2 s / 7,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,8 s / 14,5 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 183 g/km |
Lees ook
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.