Chevrolet Captiva 2.0 VCDI 150pk Executive (2008)

Vriendelijk karakter

Chevrolet Captiva
Wie kijkt naar een auto met een maatje groter dan een sedan of een stationwagon en wie bovendien gesteld is op vierwielaandrijving heeft keus genoeg. Ook bij Chevrolet, dat daarvoor de Captiva in de aanbieding heeft.

De Captiva geeft zijn SUV-karakter meteen prijs door zijn stoere neus, in carrosseriekleur gespoten bodembeschermplaten en kunststof wielkastbescherming. Dankzij fraaie welvingen in de motorkap en een elegant gelijnde zijkant oogt hij niet lomp, maar eigentijds en uitgebalanceerd.

Serieuze krachtbron
De Captiva is beschikbaar met een 2,4-liter benzinemotor of met de 2,0-liter commonrail-diesel. De Chevy heeft met de VCDi-zestienklepper met 150 pk en een trekkracht van 310 Nm in ieder geval een serieuze krachtbron onder de kap. De zelfontbrander laat zich niet alleen bij de start en het accelereren, maar ook op kruissnelheid duidelijk horen. Dat werkt op langere ritten een beetje vermoeiend. Wat extra isolatie van de cockpit zou dan ook geen overbodige luxe zijn geweest.
In ieder geval presteert de diesel goed, al heeft hij bij lage toeren wat moeite om op gang te komen, waarbij het wagengewicht van 1.810 kg natuurlijk een rol speelt. Vanaf zo'n 2.000 tpm is de diesel soepel en krachtig genoeg om de Captiva in 11,9 seconden vanaf stilstand naar 100 km/h te jagen. Zonder te schakelen, want de 2,0-liter VCDi werkt in onze testauto samen met een automatische vijftrapstransmissie. Die automaat is niet flitsend en verfijnd, maar voldoet verder goed. Het brandstofverbruik valt ronduit tegen. Dat komt uit op 1 op 9,7 en dat is voor een diesel niet bepaald zuinig.
Chevrolet levert in de Captiva een conventioneel 4WD-systeem, waarbij de aangedreven voorwielen assistentie krijgen van de achterwielen door middel van een drukgroep en een natte platenkoppeling. Uiteraard is de duurste Captiva uitgerust met ABS met remassistent, traction control, ESP, Descent Control System en cruisecontrol. Met een knop op de middenconsole activeer je de winterstand, het Grip Control System.
Het rijden met de Captiva valt absoluut niet tegen. Zelfs bij windkracht 10 was de Chevy nog stabiel. Demping en vering zijn prima voor elkaar en het rijcomfort is daarmee in overeenstemming. In snel gereden bochten helt hij maar een beetje. De grens kondigt zich aan met een vriendelijk onderstuur, dat zich snel laat corrigeren met een beetje gas-los.
Eveneens in orde is de besturing, die niet direct is en evenmin vaag. Minder zijn we te spreken over de remweg, die met 46 meter erg lang is.


Flinke bagageruimte
De derde zitrij in de Captiva kost wat beenruimte op de tweede rij, al is het daar niet echt krap. De bank achterin is in twee delen en hij is gemakkelijk te bereiken door in één beweging de leuning van rij twee om te klappen. Helemaal achterin is het eigenlijk alleen maar geschikt voor kinderen. Dan blijft er niet veel bagageruimte meer over. Als de derde zitrij helemaal wordt platgevouwen, ontstaat een flinke bagageruimte. Bij de Chevrolet gaat de afdekking niet mee naar voren als je de leuning van de tweede zitrij verstelt.
Tot slot nog even de uitrusting. De Captiva Executive is op dat vlak standaard royaal bedeeld, met leren bekleding, elektrische stoelverstelling voor, stoelverwarming, een parkeersensor en dakrails.

Video

Signalement

Merk Chevrolet
Model Captiva 2.0 VCDI 150pk Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 56.835

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.635 mm / 1.850 mm / 1.720 mm
Wielbasis 2.705 mm
Massa leeg 1.835 kg
Laadvermogen 670 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden235/55R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 12,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,5s
Brandstofverbruik 8,7 l/100km
CO2-uitstoot 233 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.