Chevrolet Aveo 1.2 16V L (2008)
Koreamerikaan
Chevrolet maakt onderdeel uit van General Motors en daar moeten ze echt op de financiën letten. Dat is een van de redenen waarom de 'nieuwe' Aveo hatchback geen compleet verse auto is, maar eerder een grondige update van de oude Kalos. Aan de buitenkant vallen vooral de enorme dubbele grille, de dikkere bumpers en lichtunits op, binnen in is het gemoderniseerde dashboard de grootste noviteit. Het ziet er allemaal een stuk moderner uit, maar de technische basis bleef vrijwel gelijk. Dat dashboard oogt trouwens wel fraai: het is duidelijk als één geheel ontworpen en heeft moderne knoppen, die goed aanvoelen. De overige materialen zien er keurig uit, maar voelen wél hard aan. Ook jammer dat we nog steeds met zo'n groot, lomp stuurwiel in onze knuisten zitten.
De transmissie is van een steviger soort met goed te onderscheiden schakelgangen, maar het geheel werkt bovenal lekker stil. Dat kunnen we helaas niet zeggen van het onderstel van de Aveo. De harmonie tussen voor en achteras is weliswaar prima en het veergedrag is gedegen, maar er dringt jammer genoeg erg veel geluid door in het interieur. Vooral de wielkasten laten veel klanken door. Op ver sleten asfalt en oneffenheden valt dit vooral op, maar ook op constante kruissnelheid is de Chevrolet erg luidruchtig. Dat is spijtig, want het haalt een hoop rijcomfort weg.
Zitpositie
Dat geldt ook voor de zitpositie in de Aveo. Om het beestje maar bij de naam te noemen: wij zitten niet bepaald lekker in de kleine Koreaan. Het ongemak wordt vooral ver oorzaakt door de breed uitlopende middentunnel, die onze rechterknie klem zet tussen het stuurwiel en de middenconsole. Omdat dit stuur slechts beperkt te verstellen is (blijkbaar is een enkelvoudig verstelbare stuurkolom dé manier voor fabrikanten om geld te besparen), ga je na een tijdje op zoek naar andere zitposities en dat kan nooit de bedoeling zijn. De stoelen zijn lekker, maar om goed bij de pedalen te kunnen, zit je veel te dicht op het stuur.
Wel uitnodigend is het motortje in de uitgesproken neus. De 1.200 cc metende machine is nieuw voor de Aveo en presteert voor zo'n compact blok heel behoorlijk. In tegenstelling tot de vorige 1,2-liter telt deze variant zestien kleppen, waarbij het ver mogen met 13 pk steeg. Vooral in de lagere versnellingen legt hij voldoende pit aan de dag en klimt hij gemakkelijk in toeren, waarmee deze combinatie erg geschikt is voor stadsgebruik. Wie vaker op de snelweg vertoeft, doet er slim aan om te kiezen voor de
16 pk sterkere 1,4-liter. Onder de 4.000 toeren laat de souplesse van de lichtste variant namelijk te wensen over en op de snelweg speelt dat de auto parten. Wie in vijf wil inhalen of optrekken van 80 naar 120 km/h, mag daar gerust een halve minuut voor uittrekken.
Bij budgetmodellen wordt nogal eens beknibbeld op uitrusting, maar de Aveo heeft zelfs in de karigste verschijning al stuurbekrachtiging, elektrische ramen en centrale portiervergrendeling aan boord. Voor een afstandsbediening voor de centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare spiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en zijairbags vóór moet echter worden bijbetaald.
Signalement
Merk | Chevrolet |
---|---|
Model | Aveo 1.2 16V L |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.208 cc |
Maximaal vermogen | 62 kW / 84 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 114 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.920 mm / 1.680 mm / 1.505 mm |
Wielbasis | 2.480 mm |
Massa leeg | 1.005 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 400 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,8 s (fabrieksopgave: 12,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,3 s / 12,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,2 s / 26,2 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 130 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.