Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Cadillac CTS en BLS Wagon

DMW

Cadillac CTS en BLS Wagon
Cadillac CTS en BLS WagonCadillac CTS en BLS WagonCadillac CTS en BLS WagonCadillac CTS en BLS WagonCadillac CTS en BLS WagonCadillac CTS en BLS WagonCadillac CTS en BLS Wagon
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
7 december 2007 om 09:04
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 45
AutoWeek 45

Je leest het in AutoWeek 45

Al sinds de millenniumwissel probeert Cadillac voet op Europese bodem te krijgen. Tot nu toe is dat geen daverend succes gebleken, ondanks de speciaal voor ons ontworpen BLS. Waar menigeen de moed had opgegeven, doet Cadillac opnieuw een poging tot inburgering. Ditmaal met een BLS Wagon, en veel verrassender, een nieuwe CTS die ronduit verbazingwekkend goed blijkt.

Met de twee grootste modellen voerde Cadillac altijd een aparte politiek. De CTS werd tussen het D- en het E-segment in gepositioneerd (zeg maar tussen de 3- en de 5-serie van BMW), terwijl de STS net iets te groot is voor de 5, maar kleiner dan de 7-serie. Eigenlijk net als Volvo, dat met de S40 en S60 net tussen twee klassen in valt. Of het slim is, willen we in het midden laten, maar in daverende verkoopresultaten uitte dat zich in elk geval niet. Om ons voor vandaag even op de CTS te concentreren; die werd vooral gezien als een alternatief voor de 5-serie en de Mercedes-Benz E-Klasse, maar kon daar op het gebied van kwaliteitsbeleving en rijplezier niet aan tippen, een tekortkoming die door een fors prijsverschil en meer exclusiviteit nooit echt overbrugd kon worden. Maar Detroit geeft niet op, en nodigt ons uit om in de Portugese badplaats Cascais kennis te komen maken met de volledig nieuwe CTS.

Aan het uiterlijk kan het niet liggen, moeten ze bij Cadillac hebben gedacht, want de nieuwe CTS is aan de buitenkant vooral een doorontwikkeling van het vorige model. En die consistentie siert de Amerikanen, want menig ander merk zou in deze situatie allang op een ontwerptechnisch dwaalspoor zijn geraakt. Cadillac heeft zeven jaar geleden een heel eigen stijl ingezet en houdt daar consequent aan vast; ook de nieuwe CTS is getekend met vlijmscherpe, Stealth-achtige lijnen en wordt op de vier hoeken gekenmerkt door grote, verticale lichtunits. De nieuwe generatie heeft een aanzienlijk grotere grille en vijf centimeter meer spoorbreedte, waardoor hij nog een stuk gespierder en imposanter oogt dan zijn voorganger. Nog grotere winst is behaald aan de binnenkant. Daar verwachtten we opnieuw te worden ontvangen op de vertrouwde Amerikaanse wijze, met veel kitscherige glimmertjes, weinig samenhang en veel hard, goedkoop plastic. Wat een verademing! Cadillac lijkt eindelijk te hebben begrepen hoe belangrijk de kwaliteitsbeleving vanbinnen is in dit segment. Buitengewoon kritisch waren ze bij de materiaalkeuzes en bij de assemblage is veel handwerk ingezet. Ook de panelen op het dashboard zijn met de hand overtrokken en de stiksels zijn echt. De middenconsole komt in zijn geheel van één enkele toeleverancier, waardoor de knoppen en schakelaars heel mooi en precies passen en aanvoelen.

Sprong vooruit

De stoelen zijn traditiegetrouw fors uitgevoerd, om aan het gemiddelde Amerikaanse postuur voldoende ruimte te bieden, maar ook een doorsnee-Europeaan zit erg goed op deze fauteuils. Erg goed is bovendien het stuurwiel; anders dan we gewend zijn bij Cadillac heeft de CTS een lekker compact, sportief stuurwiel. Wij rijden met de Sport Luxury uitvoering, waarvan het interieur is opgesierd met carbonfiber-look strips. Daaronder, in de deurpanelen en bij het voeteneinde glanst in het donker een streep zachte verlichting. Cadillac heeft het dashboard zo laag mogelijk gehouden, waarvoor het universele display gedeeltelijk verzonken kan worden (waarbij de kaart van de navigatie verdwijnt, maar de belangrijkste functies zichtbaar blijven) en de displays van de gescheiden airco naar de zijkanten van de middenconsole zijn verhuisd.

En toch, de grootste verrassing moet nog komen. Om precies te zijn zodra we rijden, want op dat gebied is de grootste voorwaartse sprong gemaakt. We rijden met de nieuwe V6, een direct ingespoten 3,6-liter machine die met 311 pk voorlopig (tot de komst van de CTS-V met zo'n 550 pk) de sterkste is in de CTS. Deze motorisering is ook leverbaar met vierwielaandrijving, maar wij rijden de achterwielaandrijver. Speciaal voor Europa is het onderstel wat straffer afgesteld en dat is bepaald geen verspilde moeite geweest. De CTS voelt ongekend goed aan, sportief zonder nerveus te worden. En ook de besturing is bijzonder communicatief; lekker zwaar en erg scherp. Enig puntje van kritiek is de automaat, die net iets trager reageert dan ons lief is. Bovendien is hij niet vanaf het stuur te bedienen; met de hand schakelen doe je via de pook, die net iets te ver naar achteren zit.

Diesel en coupé

In het spectrum van de luxe zakensedans schurkt deze auto erg dicht tegen de BMW 5-serie aan, maar dan wel voor een prijs die daar flink onder ligt. Het product staat, nu de naam nog naar het beoogde niveau brengen. Het modellengamma zit in elk geval mee. Is de keus nu nog beperkt, in 2009 wordt die uitgebreid met de voor deze klasse zo belangrijke dieselmotor. Om precies te zijn een 2,9-liter V6 met 250 pk en 550 Nm. Daarnaast zit er ook een stationwagon in de koker en, spectaculairder, een woordvoerder van Cadillac Europe verzekerde ons tijdens de introductie van een CTS coupé, die we in de sfeer van de Audi A5 moeten plaatsen.

Een stuk dichterbij het heden staat de BLS Wagon, waar we in Portugal ook nog even in konden rijden. We kennen de BLS natuurlijk al als een keurige, maar in weinig dingen uitblinkende auto en daar voegt de Wagon – het zal u niet verbazen – nog een stuk extra gebruiksgemak aan toe. Omdat ook in deze klasse, vooral in Nederland, combi's erg belangrijk zijn, zal deze variant ongetwijfeld wat extra verkopen voor de BLS opleveren. Bovendien is ook de motor die wij reden nieuw; de bekende 150 pk diesel wordt aangevuld met deze 180 pk variant. Een welkome aanvulling voor wie net wat meer power wil, maar we vinden hem niet echt verfijnd. Hij voelt wat rauw aan, en het diesel-gespijker is vrij nadrukkelijk aanwezig. In het najaar van 2008 wordt de BLS ook leverbaar met vierwielaandrijving en met een E85-motor, die naast benzine ook bio-ethanol lust. Het zal de compacte Caddy in zijn nadagen niet naar de verkooptop lanceren, maar de nieuwe CTS is wat ons betreft de beste Cadillac ooit, en een volwaardig speler in de klasse van luxe zakenauto's. Een meesterzet, die het niveau van BMW aardig benadert. De Detroit Motoren Werke, zeg maar.

  • Houd me op de hoogte over de Cadillac CTS
Cadillac CTS Cadillac BLS

Uitgelicht aanbod

    Cadillac CTS 3.6 V6 AWD Sport Luxury Automaat,Xenon,Leder,Navi

    Cadillac CTS 3.6 V6 AWD Sport Luxury Automaat,Xenon,Leder,Navi

    • 2008
    • 171.672 km

    € 6.950

    Cadillac CTS 3.2 V6 Sport Luxury | Nwe Distr.| YOUNGTIMER

    Cadillac CTS 3.2 V6 Sport Luxury | Nwe Distr.| YOUNGTIMER

    • 2005
    • 152.481 km

    € 5.900

    Cadillac CTS 2.0 Premium AWD 276PK Automaat / Elektrisch Schuif-/Kanteldak / Navigatie / Head-Up Display / Cruise Control / Climate Control / Lederen Bekleding / Bose Audio / Stoelverwarming / Stuurverwarming / Achterbank Verwarmd / Airco Separaat Achter

    Cadillac CTS 2.0 Premium AWD 276PK Automaat / Elektrisch Schuif-/Kanteldak / Navigatie / Head-Up Display / Cruise Control / Climate Control / Lederen Bekleding / Bose Audio / Stoelverwarming / Stuurverwarming / Achterbank Verwarmd / Airco Separaat Achter

    • 2015
    • 60.428 km

    € 26.935

Meer Cadillac CTS occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Cadillac CTS specificaties
  • Cadillac CTS occasions
  • Cadillac CTS video's
Advies en informatie
  • Cadillac CTS tests
  • Cadillac CTS gebruikersreviews
  • Cadillac CTS index
PREMIUM
Cadillac BLS Wagon - Volkswagen Passat Variant

Cadillac BLS Wagon - Volkswagen Passat Variant

De Cadillac BLS flopte als premium middenklasser, en is als occasion ook niet erg in trek....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Cadillac CTS 3.6 Elegance (2006)

    Cadillac CTS 3.6 Elegance (2006)

    9
    • 29 april 2020
  • Gebruikersreview
    Cadillac BLS Wagon 2.0T 175pk Elegance (2008)

    Cadillac BLS Wagon 2.0T 175pk Elegance...

    3
    • 18 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Cadillac BLS 2.0T 175pk Business (2006)

    Cadillac BLS 2.0T 175pk Business (2006)

    • 29 april 2016
  • Gebruikersreview
    Cadillac CTS 3.6 Sport Luxury (2006)

    Cadillac CTS 3.6 Sport Luxury (2006)

    16
    • 13 augustus 2015
  • Gebruikersreview
    Cadillac CTS-V Wagon (2012)

    Cadillac CTS-V Wagon (2012)

    4
    • 29 januari 2014
  • Gebruikersreview
    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    5
    • 1 december 2013
  • Gebruikersreview
    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    Cadillac BLS 1.9D 150pk Elegance (2006)

    6
    • 26 februari 2010
meer reviews
Op de rollenbank - Cadillac CTS

Op de rollenbank - Cadillac CTS

38

Deze week hebben we weer een lekker eigenwijze gast op de rollenbank. Een heuse Cadillac CTS...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

    16
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 13 november 2020
  • Nieuws
    Afgestoft: Cadillac BLS

    Afgestoft: Cadillac BLS

    48
    • 23 juli 2017
  • Eerste rijtest
    Cadillac CTS-V

    Cadillac CTS-V

    54
    • 13 november 2016
  • Nieuws
    In het wild: Cadillac CTS Wagon (2011)

    In het wild: Cadillac CTS Wagon (2011)

    37
    • 5 november 2016
  • Zo voelt 0-100 in 3 seconden

    Zo voelt 0-100 in 3 seconden

    73
    • 14 oktober 2016
  • PREMIUM
    Cadillac CTS-V

    Cadillac CTS-V

    • 11 oktober 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Cadillac Celestiq concept: aanval op EQS en i7

    Cadillac Celestiq concept: aanval op EQS...

    44
    • 22 juli 2022
  • Nieuws
    Elektrische toplimo Cadillac Celestiq laat interieur zien

    Elektrische toplimo Cadillac Celestiq laat...

    4
    • 14 juli 2022
  • Nieuws
    ‘GM wil terug naar Europa met Hummer EV en Cadillac’

    ‘GM wil terug naar Europa met Hummer EV...

    25
    • 17 juni 2022
  • Autosport
    Cadillac Project GTP: hybride hypercar voor Le Mans

    Cadillac Project GTP: hybride hypercar...

    15
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Cadillac Celestiq wordt elektrische rivaal EQS

    Cadillac Celestiq wordt elektrische rivaal...

    3
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Cadillac Fleetwood Brougham (1982) - In het Wild

    Cadillac Fleetwood Brougham (1982) - In...

    18
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Cadillac Escalade-V: nu met specs

    Cadillac Escalade-V: nu met specs

    21
    • 12 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden