Cadillac CTS 2.8 Sport Luxury (2006)
Excentriek
De koets van de CTS is best conventioneel van opzet. Het zijn de scherpe vouwen en de geprononceerde voor- en achterkant die het gezicht van de CTS bepalen. En het moet gezegd: je trekt veel bekijks met de Cadillac. Voor de zakelijke markt, waarvoor auto's als deze bestemd zijn, ontbreekt 't Cadillac aan een dieselmotor en ook een LPG-systeem is vooralsnog niet leverbaar.
We zijn niet onder de indruk van de kunststofsoorten in het interieur van de Cadillac. Qua vormgeving is het dashboard wél origineel. De middenconsole is licht naar de bestuurder gedraaid en steekt uit het dashboard. De bedieningsschermen voor stereo, navigatie en klimaatbeheersing zijn prettig hoog geplaatst. Audio- en navigatie zijn eenvoudig te bedienen. Rechts op het stuur bevindt zich een handige draaiknop om het geluidsvolume te regelen. Alle knoppen op het stuur zijn bovendien verlicht, wat de bediening ervan tijdens ritten in het duister vergemakkelijkt.
Hoge toerentallen
De V6 met een inhoud van 2,8 liter moet het hebben van hoge toerentallen. Zo levert de V6 zijn maximumvermogen (215 pk) bij 7.000 tpm. Waarin hij niet altijd uitblinkt, is verfijning. Trap je de zespitter op zijn staart, dan klinkt hij weinig beschaafd.
Maar in het middentoerengebied en op constante snelheden is het zachte gezoem van de zescilinder wel mooi. De motor is gekoppeld aan een vijftrapsautomaat, die snel opschakelt, daarbij optimaal gebruikmakend van het motorkoppel. Via twee drukknoppen zijn een winterprogramma en een sportprogramma te activeren. Het wisselen van verzet verloopt zijdezacht. Kruipen doet 'ie nauwelijks. Dat heeft echter ook een klein nadeeltje: tijdens inparkeren ga je snel nét even te hard voor- of achteruit. Typisch: de pook is van N naar D te zetten zonder de rem in te trappen.
De voorwielophanging heeft aan de onder- en bovenkant aluminium geleidingsarmen, in combinatie met een stabilisatorstang en McPhersons. Achter zien we een stijf subframe met daarin opgenomen het differentieel en de aandrijfassen, plus vijf draagarmen per wiel. De motor en transmissie zijn ver naar achteren geplaatst voor een bijna ideale gewichtsverdeling. De besturing voelt rond het midden echter wat wollig aan, maar dat staat los van de kwaliteit van het onderstel. Vibraties uit de aandrijflijn en de wielen zijn goed geïsoleerd. Het is dan ook een fijne auto om mee onderweg te zijn.
Uitstekend zitten
Zitten doe je als bestuurder in deze auto uitstekend. De verstelmogelijkheden van de stoelen zijn zeer uitgebreid, maar het stuur is alleen kantelbaar. Prettig zijn de grote buitenspiegels en het Bose-geluidssysteem met acht luidsprekers. De bestuurdersstoel zet zich na het uitzetten van het contact in de laagste en verste stand, om het uitstappen makkelijk te maken. Op de achterbank is voldoende beenruimte, maar de hoofdruimte schiet tekort.
De Cadillac die we van de importeur meekregen, is het meest luxe model uit de serie, de Sport Luxury. Geheel naar Amerikaanse gewoonte zit zo'n auto dan tot de nok toe vol met extra's. Als enige optie is er een navigatiesysteem ingeschroefd.
Dat doet tevens dienst als tv-ontvanger. Een achtvoudig verstelbare bestuurdersstoel met geheugen voor twee standen en leren bekleding zijn eveneens standaard.
Signalement
Merk | Cadillac |
---|---|
Model | CTS 2.8 Sport Luxury |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 54.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.792 cc |
Maximaal vermogen | 158 kW / 215 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 262 Nm bij 3.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.828 mm / 1.795 mm / 1.441 mm |
Wielbasis | 2.880 mm |
Massa leeg | 1.683 kg |
Laadvermogen | 477 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.815 kg / 454 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,0s |
Brandstofverbruik | 11,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 278 g/km |