Cadillac ATS Coupé
Gemengde gevoelens
- Niek Schenk
- Eerste rijtest
Echt handig is het niet: Cadillac komt als aanvulling op zijn ATS sedan met een coupé, terwijl er in Europa vooral vraag is naar stationwagons. Maar daar houden ze in Amerika weer niet van en Cadillac zou wel gek zijn om te investeren in zo'n stationwagon, gezien de minimale verkoopaantallen aan deze kant van de oceaan.
Is de ATS hier als sedan al een zeer zeldzame verschijning, de nieuwe, ruim € 1.500 duurdere coupé krijgt het zo mogelijk nog lastiger. Hij moet het opnemen tegen de coupés op basis van de Audi A5 en BMW 4-serie. Ga er maar aan staan. De nieuwe Caddy lijkt vooral aantrekkelijk voor mensen die op zoek zijn naar exclusiviteit. Want eerlijk is eerlijk, hier staat een bijzondere auto. Zijn markante design is geïnspireerd op de mysterieuze Stealth-straaljagers van de Amerikaanse luchtmacht, die onzichtbaar zijn voor de radar. In tegenstelling tot die vliegtuigen zal het de Cadillac niet lukken onopgemerkt te blijven, want het is een aandachttrekker vanjewelste. Wie goed kijkt, ziet dat de ATS Coupé is voorzien van een nieuw merklogo en een iets gewijzigde grille. Een ander opmerkelijk detail in de neus zijn de verticale richtingaanwijzers. De daklijn ligt lager dan bij de sedan, bovendien is de ATS Coupé een kleine 2 cm langer dan de vierdeurs. Standaard zijn de speciaal voor deze auto ontworpen 18-inch aluminium wielen en de dubbele uitlaatpijpen. Het interieur oogt eigentijds en straalt kwaliteit uit. Leren bekleding met decoratieve stiksels, aluminium, koolstofvezel, hout: alles wat je in een klasse-auto verwacht, zit er in. Dat geldt ook voor het uitgebreide infotainment, inclusief een systeem om draadloos, via een elektromagnetisch veld, je smartphone op te laden. Eind dit jaar komen in Europa de eerste covers voor smartphones op de markt, waarmee dit inductieve laadsysteem te gebruiken is.
Lastig achterin te komenAan de gebruiksvriendelijkheid van het interieur valt nog veel te verbeteren, zo blijkt. Zo zijn de twee zitplaatsen achterin lastig bereikbaar. Niet alleen door de smalle instap, maar ook doordat de gordel van de voorstoel de toegang blokkeert. Wie eenmaal achterin zit, heeft de kin op de borst: de hoofdruimte is erg krap en de beenruimte houdt ook niet over. In de kofferbak gaat het er net zo teleurstellend aan toe. Deze is met 295 liter inhoud ronduit klein. Bovendien is hij onhandig, want niet rechthoekig van vorm en met een allesbehalve vlakke vloer. Eenmaal op weg, laat de ATS Coupé zich van zijn beste kant zien. Vergeet de zwabberende wegligging van Amerikanen uit het verleden: deze auto kan zich meten met de top van de Duitse merken. Cadillac nam bij de ontwikkeling van de ATS de BMW 3-serie als uitgangspunt en dat is duidelijk te merken. Een laag zwaartepunt, een prima gewichtsverdeling en heerlijk stijve carrosserie leiden tot een voorbeeldig weggedrag. Het onderstel getuigt van moderne techniek, met McPherson-voorwielophanging en onafhankelijke multilink-achterwielophanging. Daarmee laat de 1.602 kg zware Cadillac zich graag met hoge snelheid door bochten sturen en neigt hij nauwelijks tot rolbewegingen. Als hij in het grensgebied komt, blijkt hij bovendien relatief eenvoudig te corrigeren. Alleen op nat en glad wegdek ben je met de optionele vierwielaandrijving beter uit. Onder die omstandigheden verliest de achterwielaandrijver door de flinke motorkracht algauw de grip op de weg en dat voelt niet prettig. Verder valt op dat de besturing van dit GM-product heerlijk direct is en goed communiceert met de bestuurder. En met de krachtige Brembo-remmen zet je deze Cadillac in een mum van tijd stil. Tot zover het goede nieuws, want er is één punt waarop het onderstel echt teleurstelt en dat is het veercomfort. Op één of andere manier verwacht je van een Amerikaan toch altijd nog een goedmoedig veerkarakter, maar met deze Cadillac kom je van een koude kermis thuis. Het gaat er simpelweg te hard aan toe, harder zelfs dan bij de Duitse concurrenten in zijn segment. In de pogingen om hem een uiterst sportief weggedrag te bezorgen, zijn de Amerikanen blijkbaar een stap te ver gegaan. Ook het in verstelbare sportonderstel verandert daar niks aan. Dat onderstel, met wat Cadillac zo mooi Magnetic Ride Control noemt, is overigens niet leverbaar in combinatie met vierwielaandrijving. De ATS is de kleinste coupé die Cadillac ooit heeft gemaakt, en ook zijn motor is bescheiden. Onder de kap ligt namelijk een 2,0-liter turbobenzinemotor. Die zat al in de ATS sedan, maar heeft kortgeleden een modificatie ondergaan waardoor hij nu 14 procent meer koppel levert. De specificaties van deze krachtbron zijn indrukwekkend: een vermogen van 276 pk en een koppel van 400 Nm. Toch wordt die belofte van heel veel motorkracht in de praktijk niet helemaal waargemaakt. De ATS Coupé is best snel, maar je hoort en voelt dat het de viercilinder niet gemakkelijk afgaat topprestaties te leveren. Ook het karakter van de zestrapsautomaat speelt hierbij een rol. Die veroorzaakt onrust, door te traag te reageren op de kickdown, en soms nerveus te zoeken naar de ideale versnelling. Niet voor niets is deze auto in de VS ook verkrijgbaar met een 3,6-liter V6 en – geloof het of niet – een handbak. Maar met die grotere motor is het brandstofverbruik natuurlijk nog ongunstiger en dat maakt hem in Europa volstrekt onverkoopbaar. Volgens fabrieksopgave rijdt deze ATS met vierpitter al gemiddeld 1 op 12, terwijl het in de praktijk gauw richting de 1 op 9 gaat. De prijzen van de Cadillac ATS Coupé beginnen bij € 53.961 voor de versies met achterwielaandrijving en bij € 64.765 voor de vierwielaangedreven versies en een extra rijke uitrusting. Met zulke prijzen zal de Amerikaan ook in Nederland een zeer exclusieve verschijning blijven. Even dure, vergelijkbare coupés van BMW en Audi zijn weliswaar minder krachtig, maar daarvan zijn ook goedkopere instapversies verkrijgbaar. Bovendien zijn die doorgaans zuiniger én waardevaster.
Lees ook
Cadillac ATS-V
Jan-Kees zijn eerste auto was een Ford Escort XR3, het antwoord op de Golf GTI
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Test: Opel Grandland 1.6 Turbo Plug-in Hybrid - Is deeltijdstekkeren een goed idee?
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.