Cadillac ATS

Thuis op de autobahn

Cadillac ATS
Cadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATSCadillac ATS
AutoWeek 44 2012
AutoWeek 44 2012

Je leest het in AutoWeek 44 2012

Cadillac nam voor zijn nieuwe, compacte sedan de BMW 3 Serie als voorbeeld. En dat vind je duidelijk terug in zijn rijkwaliteiten. Met de ATS willen de Amerikanen hun vorige comeback zo snel mogelijk uit het geheugen wissen.

Een Cadillac gold in de vorige eeuw voor Amerikanen nog als de bekroning van een succesvolle carrière, maar in de afgelopen jaren zijn juist Mercedes, BMW en Audi in de VS uitgegroeid tot statussymbool. Alle 'premium 'modellen van de Amerikaanse automerken hebben last van de Duitse concurrentie.

Het is daarom niet verwonderlijk dat Cadillac bij de ontwikkeling van zijn nieuwe, compacte sedan de Duitse merken als voorbeeld nam. Ook na de mislukte comeback in Europa aan het begin van deze eeuw, nota bene onder leiding van het Nederlandse Kroymans, aast het merk op revanche.

Cadillac geeft zonder blikken of blozen aan dat bij de nieuwe ATS met name de BMW 3 Serie als voorbeeld werd genomen. ,,Want,'' zo verklaart Wolfgang Schubert, de Europese directeur van Cadillac, "als een auto zich kan meten met de Duitse merken, is hij over heel de wereld verkoopbaar. Iedereen weet dat de best rijdende auto's uit Duitsland komen.''

Cadillac betreedt met de ATS opnieuw een segment waarin het al eens actief was met de BLS. Dat was een sterk op de Saab 9-3 leunend model en had dus voorwielaandrijving. Een flop. Sinds het wegvallen van die auto was het goedkoopste model tot nu toe de CTS, die voor dik 70 mille in de prijslijst staat. Bij de ATS begint het feest rond de 50.000 euro.

De ATS is alleen al in zijn vormgeving zo origineel, dat hij zich makkelijk kan onderscheiden van de gevestigde orde bij de Europese premium sedans. Je moet er van houden, die extravagante vormgeving met veel chroom en hoekige vormen en scherpe lijnen, maar een Audi, BMW of Mercedes lijken ineens wel erg saai vergeleken met deze Amerikaan.

Binnenin gaat het er eveneens chique aan toe met een met hoogglans zwarte lak en matchromen accenten in het met leer beklede dashboard. In de knopjes op de middenconsole is de V-vorm herkenbaar, die ook de voor- en achterkant van deze Cadillac siert.

Head-up display

Zo'n beetje alle geavanceerde rijhulpjes waarover de Duitse concurrentie beschikt, heeft de ATS ook, inclusief een head-up display. Bijzonder is de manier waarop de bestuurder dankzij de radar gewaarschuwd wordt voor een andere auto of voetganger die gevaarlijk dicht de voor- of achterzijde nadert. In dat geval volgt een kleine trilling in de stoelzitting: alsof je in je dijbeen wordt geknepen.

In het interieur is het vooral het hightech infotainment dat de aandacht trekt. De basis daarvan wordt gevormd door een 8 inch groot scherm met een bureaublad vol icoontjes. Dit zogenaamde CUE-systeem (Cadillac User Experience) laat zich desnoods met een iPad vanaf de achterbank bedienen: de iPad neemt dan het bureaublad van CUE over. De intuïtieve bediening van het systeem doet eveneens denken aan Apple. Je kunt met je vinger vegen om bijvoorbeeld het volume harder te zetten. En zodra je met je hand ook maar in de buurt van het beeldscherm komt, floept het menu tevoorschijn; nog voordat je het scherm aanraakt. Maar helaas voor Cadillac: de nieuwe Golf kan dit kunstje ook.

Helaas blijkt CUE in de praktijk niet altijd zo gebruiksvriendelijk als het lijkt. Soms is het onduidelijk waar je precies op moet drukken: een knopje of een symbooltje. En de stem van de navigatie klinkt te kunstmatig en soms ronduit krakkemikkig.

De ATS is verder een mooi compact gebouwde, sportief ogende sedan met genoeg zitruimte voor vier volwassenen. Cadillac spreekt van vijf, maar de gigantische tunnel in de vloer bij de achterbank laat het eigenlijk niet toe dat een derde persoon tussenin gaat zitten. De kofferbak is slechts 381 liter groot: nauwelijks meer dan in een Golf. Bovendien is hij niet echt handig van vorm en de laadvloer blijkt niet helemaal vlak.

De persintroductie van de ATS vindt plaats tussen Frankfurt en Würzburg. In het hol van de leeuw, waar de Duitse premiummerken zegevieren. Hier maakt deze Cadillac duidelijk dat hij de Autobahn en zelfs de Nürburgring aan kan. Dit is één van de best rijdende Amerikanen ooit.

Verschil achterwiel- en vierwielaandrijving

De ATS heeft een stevig koetswerk en beweegt zich mede dankzij zijn compacte bouw – hij is 20 centimeter korter dan de Cadillac CTS – uitermate speels door de bochten. De mooie gewichtsverdeling, het relatief lage gewicht (1540 kg) en de achterwielaandrijving dragen eveneens bij aan het karakter van een echte rijdersauto.

Met zijn directe en precieze besturing, koersvaste karakter en voortreffelijke remmen begeeft hij zich inderdaad op het niveau van de Duitse concurrentie. Het niveau van de BMW 3-serie haalt hij echter niet. Het onderstel is daarvoor net iets te weinig verfijnd en de besturing zou dan nog communicatiever moeten zijn. De rijkwaliteiten komen eerder in de buurt van de Mercedes C-Klasse.

Opmerkelijk is het verschil in weggedrag tussen de versies met alleen achterwielaandrijving en die met 4x4. De laatste reageren wat stoteriger op oneffenheden en vertonen minder souplesse in het onderstel. Dat komt niet alleen door het extra gewicht van de 4x4-techniek, maar ook doordat Magnetic Ride Control alleen in de Rear Wheel Drive versies wordt geleverd. Dat razendsnel reagerende Magnetic Ride, Cadillacs versie van adaptieve demping, leidt duidelijk tot een betere wegligging en meer comfort.

Voorlopig is de ATS in Nederland uitsluitend leverbaar met een 276 pk sterke 2,0 liter turbo-benzinemotor. Het is een potente, levendige krachtbron, die over een breed toerenbereik de nodige gretigheid vertoont en dolgraag wil presteren. Hij maakt de ATS bliksemsnel. Er is keuze uit een handgeschakelde zesbak (standaard in combinatie met een limited-slip differentieel) of een zestraps automaat, die allebei naar behoren functioneren.

Het verbruik en de CO2-uitstoot van de ATS zijn aanzienlijk hoger dan bij de gevestigde orde. Het feit dat een schakelindicator ontbreekt, verraadt het al: de Amerikanen maken ze zich minder druk over deze cijfers dan de Europeanen. Niettemin kunnen we volgend jaar een zuiniger 2,0 liter biturbo-dieselversie van de ATS verwachten. Rond die tijd verschijnt er ook een ATS-V met 400 pk leverende V6-motor. Verder komt er nog een ATS coupé, maar een stationwagon zit voorlopig niet in de planning.

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.