Test: BMW X4 Xdrive 30d (2014)
Overbodige logica
Er zijn van die modellen waarover iedereen meteen een mening heeft. Voorbeeld? De BMW X6. Een auto die twee ogenschijnlijk onverenigbare carrosserie-vormen, een SUV en een Coupé, in één model samen prakt. En het resultaat maakt de tongen in ieder geval los.
Vooral omdat het model rationeel bezien compleet overbodig lijkt. Maar wat iedereen er ook van vindt, met meer dan een kwart miljoen verkopen is het voor BMW in ieder geval een succes. Een succes dat ze het liefst een segment lager willen herhalen met deze X4. Alleen ligt die wat moeilijker op het netvlies dan z'n grote voorbeeld. De auto is zo'n twintig centimeter korter, tien centimeter smaller en slechts zeven centimeter minder hoog. Het resultaat is dat de X4 vanuit sommige hoeken, met name achter, een beetje smal oogt. En dan is het plaatje ook nog eens sterk afhankelijk van de wielkeuze.
Geen natuurlijke schoonheid dus, maar dat wil niet zeggen dat de X4 een teleurstelling is. Stap in en je ziet een dashboard dat nagenoeg identiek is aan dat van de X3. En dat is een compliment. Bovendien blijk je niet eens zo gek veel praktisch nut in te leveren voor die aflopende coupelijn. Op de achterbank zitten volwassenen tot 1.80 m prima en in de kofferbak gaat weliswaar 50 liter minder dan de X3, maar dan blijft er nog altijd 500 liter over.
Guilty pleasure
Maar het grootste pluspunt van BMW's nieuwe SUV is de manier waarop-ie rijdt. Comfortabel en voornaam zolang het rechtuit gaat en opvallend dynamisch als er een bocht opdoemt. Enige minpuntje is de besturing. Die is adaptief, wat betekent dat de X4 directer en lichter stuurt op lage snelheid en naarmate de snelheidsmeter hoger klimt zwaarder en indirecter gaat werken. In theorie moet je zo het beste van twee werelden hebben, in de praktijk werkt het echter wat verwarrend. Vooral in de stad is er te vaak verandering in de mate van assistentie, wat onnatuurlijk aanvoelt.
Gelukkig maakt de 30d motor heel veel goed. Niet meer verantwoord in deze tijd wellicht, maar de 258 pk sterke 3,0-liter zes-in-lijn is een guilty pleasure. Heerlijk soepel, enorm krachtig en gekoppeld aan de achttraps ZF-automaat zo vanzelfsprekend dat je je al snel afvraagt waarom niet iedere auto deze aandrijflijn heeft.
Het antwoord daarop volgt in de vorm van het prijskaartje, dat met deze motor minimaal € 74.000 vermeldt en in het geval van onze testauto zelfs iets meer dan een ton. Maar zelfs met een modale viercilinder diesel moet er al op een haar na 60 mille worden overgeboekt naar BMW. Dat is fors, en zo'n € 3.500 meer dan een vergelijkbare, en praktischere, X3. Die € 3.500 is dus eigenlijk pure winst voor BMW en met de verkoopcijfers van de X6 in het achterhoofd is deze auto misschien helemaal niet overbodig. Het is eigenlijk pure logica.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Nee, de wereld zal niet radicaal veranderen met de komst van de X4. En met dikke zescilinder diesel wordt het helemaal een moeilijke auto om te verkopen. Zeker, het is een enorm fijne auto, maar dat mag ook wel voor een ton. En BMW heeft in de prijslijst zat andere fijne auto’s die niet minder praktisch zijn en wel minder kosten. Aan de andere kant: met de X6 is het ze ook gelukt.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | X4 xDrive30d |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 82.254 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.993 cc |
Maximaal vermogen | 190 kW / 258 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 560 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 67 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.671 mm / 1.881 mm / 1.624 mm |
Wielbasis | 2.810 mm |
Massa leeg | 1.795 kg |
Laadvermogen | 615 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.400 kg / 750 kg |
Banden | 225/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 234 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s (fabrieksopgave: 5,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,9s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km) |
CO2-uitstoot | 156 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW X4 xDrive20i Centennial High Executive | Navigatie Pro | Bi-Xenon | Leder | Climate Control | Cruise Control | Parkeersensoren voor en achter | Voorstoelen Verwarmd | Elektr. Achterklep | Entertainmentsysteem achter | Keyless | Lichtmetalen Velgen |
- 2017
- 127.447 km

BMW X4 XDrive20i High Executive xLine M-Sport Edition /Dak/Leer/Camera/HUD
- 2017
- 138.834 km

BMW X4 XDrive35i High Executive Pano/Memory/HuD/Camera
- 2014
- 146.954 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.