BMW 850 CSi (1995)

Pijlsnelle superbom uit Beieren

BMW 850 CSi
BMW's 8-serie is uitgegroeid van één naar drie modellen. Naast de originele 850i, die nu 850Ci heet, zijn er ook een tammere 8-cilinder 840Ci en een beestachtige super-850, de BMW 850CSi.

Sinds mei 1990 maakt de 850i deel uit van het BMW-programma. De grote twaalfcilinder coupé kwam op de markt als een paradepaardje met het accent meer op comfort dan op sportiviteit. De 850i werd 850Ci en kreeg een broertje met achtcilinder motor, de 840Ci. Boven de 850Ci vinden we de CSi met het accent meer op sportiviteit. Zo bedient BMW zowel de op comfort gestelde klanten als de naar sportiviteit verlangende kopers.
De BMW 850i was imposant, maar op de een of andere manier miste hij toch een stukje uitstraling. Met de 850CSi is dat heel anders: hij staat erbij alsof hij iedere uitdaging aandurft. Zijn silhouet is door subtiele veranderingen vol geworden. Hij straalt een enorme portie kracht en lef uit. Alleen al die neus, die sterke verwantschap vertoont met die van de legendarische M1. Een paar extra gaten en een wijd opengesperde bek onder de voorbumper geven de CSi iets gretigs. Een speciaal M-onderstel verlaagt de auto enkele centimeters en de grote 17 inch velgen met brede sloffen vullen de dikke wielkasten royaal. Ook de achterkant ziet er heel indrukwekkend uit met vier joekels van uitlaatpijpen en een speciale luchtgeleider onder de bumper. De verfijnde vormen maken de CSi zo ontzettend mooi: al die subtiele krommingen in het plaatwerk zijn een lust voor het oog.
Die machtige uitstraling moet natuurlijk worden ondersteund door superieure techniek. Vandaar dat de V12 uit de 850Ci op bezoek mocht bij BMW's Motorsport-afdeling. De technici van deze club kregen behoorlijk de vrije hand en leverden een nog mooier brok techniek af. De inhoud is vergroot tot 5,6 liter, hetgeen, samen met nog enkele andere aanpassingen, zorgt voor een vermogensstijging van 300 naar maar liefst 380 pk. Ook het koppel profiteert mee met een stijging van 450 naar 550 Nm. Nog indrukwekkender is het verloop: tussen 2000 en 6000 toeren is altijd minimaal 450 Nm beschikbaar, het maximum van de originele motor. Met een sprint naar 100 km/h in 6 seconden en een (afgeregelde) top van 250 km/h behoort de 850CSi, ondanks zijn forse afmetingen en hoge gewicht, tot de snelste knapen van de klas. Toch is de 850CSi beslist geen sportwagen; daarvoor is hij te flink uit de kluiten gewassen.

Overweldigend
De enorme machinekamer wordt niet alleen opgesierd door deze prachtige V12, maar ook nog door diverse geavanceerde elektronische systemen. Zo heeft de 850CSi een tractiecontrolesysteem (ASC+T), dat het motorkoppel terugregelt als een wiel mocht doorslaan. Met één druk op het knopje van de EML, naast de pook van de zesversnellingsbak, reageert de prachtig diepbruin klinkende V12 ineens heel anders op het gaspedaal. Het verloopt allemaal wat 'soepeler'. Hierdoor kan de bestuurder de vermogensinzet nog nauwkeuriger doseren. Ideaal bij start-stop-verkeer. Dan past het immers niet om steeds met (bijna) spinnende wielen weg te trekken omdat je per ongeluk het gaspedaal iets te diep intrapt. Want met zoveel vermogen onder je rechtervoet is het verschil tussen snel en heel snel optrekken slechts een fractie van een millimeter! Een ander voordeel is dat het brandstofverbruik iets meer binnen de perken blijft. Maar als je een 850CSi kunt betalen, kan dat nooit een hoofdrol spelen. Een speciale constructie (AHK) zorgt voor een plezieriger bochtgedrag doordat de achterwielen een klein beetje meesturen.
Natuurlijk vinden we in deze duurste BMW alle denkbare luxe. Dit topmodel heeft standaard een met prachtig leer bekleed interieur. Omdat de achterbank toch geen beenruimte biedt, is die neerklapbaar om extra bagage te kunnen vervoeren. Een onverwacht praktisch detail in een ruim drie ton kostende super-GT. Het dashboard is anders dan van de andere BMW's 850 en wordt gekenmerkt door instrumenten met rode wijzers en andere wijzerplaten.
Uiteraard zijn sportstoelen in een BMW 850 standaard. Bovendien zijn deze stoelen ook nog voorzien van een ge‹ntegreerd veiligheidsgordelsysteem. Alle onderdelen zitten verwerkt in de stoel: gordel, automatisch verstelbaar schouderpunt, gordelslot en gordelspanner. Met het oog op de veiligheid bezit een 850 verder nog standaard airbags voor de bestuurder en de voorpassagier.
De BMW 850CSi is een auto van superlatieven. Een GT die gewoon alles in huis heeft: rijke uitrusting, sportieve prestaties, fenomenaal weggedrag. Daarnaast zijn er ook nog wat details die wijzen op aandacht voor het milieu, zoals zo laag mogelijk verbruik, bijna volledige recyclebaarheid. Hypocriet? Nou nee. Er zijn immers altijd mensen die dit soort auto's blijven kopen. Dus waarom zou je daar als fabriek niet aan verdienen. Als je dan echter meteen kan zorgen dat het milieu minder de dupe is dan bij een andere sportwagen, doe je het dan verkeerd?

Signalement

Merk Bmw
Model 850 CSi
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 144.302

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 5.576 cc
Maximaal vermogen 280 kW / 380 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 550 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 4.780 mm / 1.855 mm / 1.330 mm
Wielbasis 2.684 mm
Massa leeg 1.865 kg
Laadvermogen 435 kg
Banden235/45ZR17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,0 s (fabrieksopgave: 6,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 18,0 l/100km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum