BMW 750iL – 1989 – 536.188 KM – Klokje Rond

Dan maar verder als kunstobject

125 reacties

Video
AutoWeek 43 2023
AutoWeek 43 2023

Je leest het in AutoWeek 43 2023

Je auto te koop zetten, maar dan stiekem hopen dat er geen bod komt. Het is het verhaal van Feike Otto uit Friesland en zijn BMW 750iL uit 1989. De auto is inmiddels over het half miljoen heen! Bij Carrec zit bovenmodaal veel knowhow van BMW, dus we zijn benieuwd wat onze keurmeester gaat vinden. Maar dan krijgt het verhaal ineens een heel andere wending…

BMW-eigenaar Feike Otto van der Zee ontpopt zich als een zeer kleurrijke klant van Klokje Rond. Hij is beeldend kunstenaar, autoliefhebber, vrije geest, sociaal en gezellig en… hij heeft verlatingsangst, met name angst om definitief afscheid te nemen van zijn BMW 750iL. Dat staat in schril contrast met de gevoelens die onze keurmeester Joep Schuurman, ook een BMW-liefhebber, met ons deelt na de proefrit met de Duitse limousine met zeldzame V12 voorin. “Even serieus, wil je echt dat ik deze auto ga keuren? Dit is het verschrikkelijkste hok dat ik ooit in handen heb gehad!”, zegt hij onomwonden. Met dat verhaal komt Joep terug van de proefrit. Na goed onderling overleg gaat Joep gelukkig op zijn eigen, grondige wijze toch met de sedan aan de slag, maar het kostte wel wat overredingskracht. Hoogste tijd om uit te vinden: hoe heeft het zo ver kunnen komen?

750iL geruild voor een schilderij

De bestuurder en eigenaar van de 750iL, een verlengde 750 dus, kan het simpelweg niet over zijn hart verkrijgen zijn auto te verkopen, want “dat heb ik al een keer eerder gedaan, en toen had ik heel veel spijt”, aldus de Friese kunstenaar. Zijn auto-cv is behoorlijk indrukwekkend. Er staan namelijk niet één, maar zelfs twee BMW’s 750 op. Het exemplaar dat in deze Klokje Rond optreedt, is namelijk al een keer eerder zijn eigendom geweest. “Ik heb hem op een gegeven moment moeten verkopen, omdat ik op zwart zaad zat. Tja, de kunstwereld, hè. Daar had ik achteraf heel veel spijt van. Toen ik de kans kreeg om hem terug te kopen, heb ik dan ook geen moment geaarzeld”, aldus de Fries. Het probleem van de ontbrekende pegels was echter nog niet opgelost, dus ... hoe dan? “Ik heb toen een schilderij gemaakt en daarmee heb ik de auto teruggekocht, plus nog wat euro’s bijbetaald. Toen had ik hem terug.”

Carbage-rally’s met de V12-BMW

De staat waarin Feike de auto weer terugkocht, was nu niet wat je zegt ‘optimaal’, eerder sub-optimaal of misschien beter belabberd. “Die gasten waarvan ik hem heb teruggekocht, hadden er vooral mee gereden en geen onderhoud laten plegen. Ze hebben er ook een paar carbage-rally’s of runs mee gereden”, vertelt hij. Dat was in de periode van 2011 tot 2015. Vanaf 2015 was Feike Otto dus voor de tweede keer eigenaar en zat hij met een auto die minimaal toe was aan serieus onderhoud, maar eerder nog aan een volledige visuele en technische make-over. Je raadt het al: dat ging niet gebeuren. “Ik had daarvoor op dat moment niet de middelen. In de kunstwereld is het hollen of stilstaan en daarnaast had ik besloten om rechten te gaan studeren in Amsterdam. Dus de auto staat in Friesland, ik woon in Amsterdam en een paar keer per jaar start ik de motor en rij er even mee. Ik moet er dus eigenlijk gewoon van af, maar dat komt er niet echt van.”

Joep is duidelijk: naar de sloop met de 750

Nu snappen we waar het verdriet van Joep vandaan komt. Een auto die in 2015 al serieus aan een hoop onderhoud toe was, staat sindsdien stil in een schuur in Friesland, wordt één keer per jaar uitgelaten en nauwelijks even warm gereden. Dat is vragen om ellende én een lijst met mankementen. Die lijst loopt zo uit de klauwen dat Joep gedesillusioneerd niet de handdoek, maar wel de pen in de ring gooit. Hij stopt met noteren, rijdt de BMW van de brug af, levert de sleutels in en spreekt zijn oordeel uit: “Naar de sloop ermee.”

Feike Otto wil er een art car van maken

Zoals gezegd heeft Feike Otto de auto al eens te koop aangeboden. Gelukkig, zo vond hij, werd er niet op gereageerd. Nu onomstotelijk vaststaat dat de conditie van de directieauto bar en bar slecht is, moet Feike Otto razendsnel schakelen. Wat te doen? Het ding is nauwelijks nog veilig terug naar Friesland te sturen! Onder het motto ‘alleen ga je sneller, samen kom je verder’ besluit Feike een oproep te doen. “Ik loop al langer rond met het idee om van deze BMW een kunstproject te maken. Wat denk je van een BMW art car? Dan moet hij natuurlijk even worden opgefrist en dan ga ik er iets kunstzinnigs mee doen. Een gaaf beschilderde sedan van goede komaf uit de vorige eeuw, met een krachtbron die we tegenwoordig niet meer tegenkomen. Wie wil dit initiatief financieel ondersteunen, zodat we deze iconische auto onsterfelijk kunnen maken?”

Wat mankeert eraan?

De banden zijn heel erg oud

De motor komt niet ‘op stoom’

De bak schakelt twijfelachtig

De wisserbladen zijn slecht

Alle rubbers in het onderstel zijn verrot, verdroogd of versleten

Speling in voorwielophanging

Interieur ruikt niet fris

Onderstel is erg lawaaiig op nagenoeg elk wegdek

De schokdempers zijn versleten of lek

Er zit roest op de bodem van de carrosserie

De mening van Carrec Technocenter

“Toen de auto werd aangemeld, had ik al mijn bedenkingen. Deze auto heeft behoorlijk veel gecompliceerde techniek. Dat betekent dat je als eigenaar extra je best moet doen om dat allemaal in goede conditie te houden. Doe je dat niet, dan krijg je dat dubbel en dwars terug. Dan krijg je zoiets als dit, een auto die ik rechtstreeks naar het autodemontagebedrijf zou sturen, dus naar de sloop ermee. De pers in met dit ding. Een grote, dure auto aanschaffen is één ding, een BMW als deze rijden is een ander verhaal. Daar moet je in investeren om hem lekker en verantwoord en veilig op de weg te houden. Doe je dat niet, dan ben je zo’n auto ook niet waard. Een 750iL kost serieus geld. Heb je dat niet, dan moet je er niet aan beginnen!”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Bmw
Model 750iL
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 114.080

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 4.988 cc
Maximaal vermogen 220 kW / 299 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 102 l
Lengte / breedte / hoogte 5.024 mm / 1.845 mm / 1.400 mm
Wielbasis 2.947 mm
Massa leeg 1.860 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/60ZR15Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 s
Brandstofverbruik

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (125) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum