BMW 640d Cabriolet - Op de Rollenbank
Getunede dikke diesel In een 6-serie Cabriolet
42 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Misschien wel de helft van het aantal aanmeldingen voor Op de Rollenbank komt van BMW-eigenaren. Je moet dus van goeden huize komen om te worden uitgenodigd met zo’n auto. Een 6-serie cabriolet met een dikke diesel zagen we nog niet eerder langskomen, dus voor de draad met dat dikke ding.
Het zal geen verrassing zijn dat uitgerekend deze zescilinder diesel uit België komt voor de rollenbanktest. Een van de eerste vragen die we aan eigenaar Dirk van de Gehuchte stellen, is namelijk een typisch Nederlandse: wat betaal je per jaar voor zo’n auto? Het blijkt niet meer dan € 1.100 aan belasting te zijn. Als je hem in Nederland op je naam hebt, kost dat meer dan tweeduizend piek per jaar. Het duurt wel even voordat je dat terugverdient. “Ook in België wordt het dieselrijden moeilijker hoor”, zegt Dirk. “Ik kocht deze auto in een tijd dat je nog voor € 1,30 per liter kon tanken. Dat is nogal een verschil met de literprijzen van tegenwoordig.” En dat verklaart mede waarom deze tien jaar oude auto nog maar 126.000 kilometer op de teller heeft. “De eerste eigenaar had hem als derde auto in de familie”, vertelt Dirk. “Toen was het een mooiweerauto en liepen de kilometers niet erg op. De tweede eigenaar heeft hem flink gebruikt en nu is het voor mij ook weer een auto voor erbij.”
Tuning naar 395 pk
Dirk liet er geen gras over groeien en liet zijn BMW Stage 1 tunen. “Dat is meteen een flinke stap, want volgens opgave zou hij nu 395 pk en 726 Nm moeten leveren. Of dat erin zit? Ik weet in elk geval dat deze auto lange benen heeft. Menige Porsche-rijder heeft al op zijn kloten gekregen van deze oude man in zijn BMW-cabrio. Het is een beestachtige auto en voordat er klachten komen: het roetfilter en de EGR-klep zitten er nog gewoon in. Daarbij vind ik dit een van de mooiste BMW’s die er zijn. Vooral de lage lijn spreekt me erg aan.”
Astronomische waarden op de rollenbank
Het duurt niet lang voordat de ‘Sechser’ zijn benen strekt op de rollenbank. Daarbij gaat het al snel tot astronomische waarden, maar die blijven wel iets onder de cijfers die Dirk ons gaf. Die wist hij nota bene omdat hij al eerder op een rollenbank was met zijn auto. Is de tuning dan aan het degraderen? “Nee hoor”, zegt rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven. “Voor een krachtbron als deze is zo’n vermogen niet heel erg moeilijk. Je moet daarbij ook bedenken dat elke dyno net even anders is. Een paar pk verschil is wel gebruikelijk en mijn apparatuur staat zeker niet te optimistisch afgesteld. En de curve die hier tevoorschijn komt, is vrijwel gelijk aan die van de oude meting.”
Dirk is dan ook bepaald niet teleurgesteld. We hopen dat het hem lukt om zijn machtige machine nog een paar jaar in de vaart te houden. En mocht hij toch een slecht gevoel aan de meting hebben overgehouden, dan heeft Ghisbert nog wel wat zalvende woorden voor hem. “Ook al staan er een paar pk minder op papier, je kunt je met deze auto nog altijd goed van A naar B bewegen.”
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 640d Cabrio |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 107.000 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.993 cc |
Maximaal vermogen | 230 kW / 313 pk bij 4.400 tpm |
Maximaal koppel | 630 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.894 mm / 1.894 mm / 1.365 mm |
Wielbasis | 2.855 mm |
Massa leeg | 1.835 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 147 g/km |
Lezersreacties (42) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.