BMW 6-serie Cabriolet

Sechs-appeal

BMW 6-serie Cabrio
AutoWeek 7 2011
AutoWeek 7 2011

Je leest het in AutoWeek 7 2011

Gelukkig maar dat BMW vasthoudt aan de stoffen kap als overdekking van de grootste cabriolet, de eerste carrosserievariant die er van de nieuwe 6-serie is. Het staat ontzettend veel chiquer dan zo'n stalen vouwdak. Dankzij het slankere lijnenspel heeft de nieuwe 6-serie meer visuele ­aantrekkingskracht dan de vorige. Maar ook al oogt-ie slanker, hij is zwaarder.

Die lage, brede neus en de relatief lage kont; er staat echt een bolide met uitstraling. Zowel open als dicht. Nu komt er met een 6-serie van de vorige generatie ook heus iets voorrijden, maar waarschijnlijk maak je met die auto een indruk die juist averechts werkt. Type rode broek, blauwe blazer met gouden ­knopen op de mouwen zul je er niet snel een zien parkeren op de parkeerplaats van de golfclub.

Smaken verschillen, maar deze 6-serie Cabriolet heeft veel meer sexappeal dan de vorige topcabriolet van BMW. Een auto die zich moet meten met de Maserati Gran Cabrio, de Jaguar XK Cabriolet en de Mercedes-Benz SL. De designprestaties van de ontwerpers onder leiding van Van Hooydonk, die overigens ook aan de vorige 6-serie Cabrio heeft gewerkt, maar destijds nog niet als de hoogste designchef bij BMW, zijn extra indrukwekkend als we de ­specificatiesheet van de 650i Cabriolet erbij pakken.
We laten Kaapstad en de indruk­wekkende Tafelberg achter ons met twee ton staal. Een 6-serie is een vierzits cabriolet op basis van het platform van de 5- en 7-serie, vol­gehangen met BMW's meest hoogwaardige ondersteltechnologie, maar ook met technieken als een head-updisplay, night vision, een parkeerassistent en elektrisch verstelbare stoelen. Maar dat zo'n auto dan leeg 1.940 kilogram moet wegen, zelfs nog 20 meer dan een 750i die dezelfde 407 pk sterke V8 met turbo aan boord heeft, da's toch wel even slikken. De vorige 650i Cabrio woog lichter dan de vorige 750i …
Strenger wordende veiligheidseisen, veeleisende clientèle, het zijn stuk voor stuk factoren die auto's zwaarder maken. En daarbij, de Maserati GranCabrio brengt ook bijna 1.900 kilo op de schaal en die biedt minder ruimte voor de personen achterin en minder bagageruimte. Het is juist dat veelzijdige waarmee de 6-serie Cabrio zich van zijn exotische concurrentie moet onderscheiden. En dat doet hij in het begin met een zescilinder en een V8, beide met turbotechniek. Bij deze eerste kennismaking in Zuid-Afrika staat alleen de 650i tot onze beschikking met de 407 pk sterke geblazen achtcilinder die lacht om twee ton gewicht.
Kaapse heuvels
Waarom eerst de cabriolet? De productieversie van de 6-serie Coupé moet nog onthuld worden en staat niet voor het najaar in de showrooms. En in de overvolle productplanning die BMW de laatste jaren hanteert, kwam het seizoenstechnisch beter uit om de Cabriolet naar voren te schuiven. En zo bedwingen we begin februari op het zuidelijk halfrond in de topless 650i met de onbarmhartig schijnende zon op het hoofd de Kaapse heuvels. In Nederland is-ie vanaf 26 maart verkrijgbaar.
Toch maar even de kap dichtdoen? We ­hoeven niet stil te gaan staan, als je rijdend wilt sluiten kan dat tot 40 kilometer per uur maximaal. 24 seconden later zitten we overkapt. Wil je toch nog de geneugte van een briesje rond het hoofd, laat dan alle ramen zakken, ook het achterruitje kan apart open. De achttrapsautomaat staat op de relaxstand, wat het geval is als het Drive Dynamic Control-systeem op 'comfort' of 'normal' staat. Dan staat de demping op ­een minder straffe stand, en voelt de auto het zwaarste aan. Het is zeker geen superstijve cabrio, al is hij wel 50 procent stijver dan vorige 6-serie Cabrio. Je kunt de auto echter op scherp zetten met het optionele Adaptive Drive. Een zinvolle optie. Dankzij magnetische krachten worden de stabilisatoren op hard gezet om carrosseriebewegingen zoveel mogelijk ­tegen te gaan.
Het blijft verbazingwekkend hoe twee ton auto fanatiek de bocht om kan gaan. We zetten motor, bak en besturing via de Drive Dynamic Control op de stand sportief plus. De besturing is heel direct, en de neus gaat met gretigheid de binnenkant van ­de bocht in. En de auto heeft een laag zwaartepunt, dat voel je. Voortbordurend op de 5- en de 7-serie waarmee hij de wielophanging deelt, moest de nieuwe 6-serie wel een fijn sturende auto zijn. Ook al merk je dat het een zwaargewicht is. Aan die gretigheid in de bochten draagt natuurlijk ook de actieve besturing in combinatie met meesturende achterwielen zijn steentje bij. Tot 60 km/h sturen ze lichtjes tegen, wat 'm wendbaarheid geeft bij lagere snelheden, daarboven sturen ze mee.
Sportwagenbeleving
Maar nu hebben we het over stevig stuurwerk, hoe is het om met vier personen te gaan flaneren op de Scheveningse ­boulevard? De stoelen met ­geïntegreerde gordels schuif je voor het ­instappen al heel gemakkelijk naar voren of achteren door knoppen in de zijkant van de rugleuning. De beenruimte valt alles mee, dit is een van de ruimste cabriolets op de markt, dat merk je meteen.
Bij het instappen denk je nog 'dat dash is krek eender als dat van de 7-serie', maar er zijn toch verschillen. De lijnen van de bovenkant die in de middenconsole lopen, geven het dashboard een hogere sportwagenbeleving. Maar nog meer wordt het oog getrokken door het enorme scherm aan de bovenkant. Dit optionele 10,2-inchscherm lijkt een soort mini-flatscreen en het heeft een multifunctioneel karakter. Je volgt er de handelingen van het iDrive-menu en bij parkeren zie je projecties van de camera's rondom. Wel handig die parkeerhulpen, want door de lage zit en de lange voor- en achterkant is de 6-serie Cabrio verre van overzichtelijk. Met de BMW Parking Assistent is inparkeren helemaal een peulenschil, je rijdt op gelijke wijze als bij de systemen van de concurrentie langs een rij auto's en de techniek geeft aan wanneer er een plaats groot genoeg is. Groot genoeg, dat wil zeggen meer ­dan 4.894 millimeter die de 6-serie lang is (74 mm meer dan de vorige). De Parking Assistant neemt het sturen en inrollen voor je over.
Drie versies 6-serie
Rijdend in de 6-serie Cabriolet komen we steeds meer achter de ware aard van de auto. Het is precies wat je van een open ­versie tussen de 5- en de 7-serie mag ­verwachten. Een heel comfortabele, luxe bolide, qua beleving niet zo'n adrenalinepompende machine als de Maserati Gran Cabrio maar hij kost dan ook 70 mille minder dan de Italiaanse exoot. Dat de ­prijzen niet stijgen, heeft mede te maken met de relatief gunstige CO2-uitstoot van de motoren. Zo geeft BMW voor de 650i Cabriolet een verbruik op van 1 op 9,3. ­Geen koper die er wakker van ligt als dat 1 op 6 zou zijn, maar door de aan de CO2-uitstoot gekoppelde prijsstelling in Nederland levert het wel voordeel op. De 650i Cabrio is er namelijk vanaf 129.000 euro. Op de 640i Cabrio heeft BMW overigens meer Efficient Dynamics-techniek losgelaten. Zo heeft die 320 pk sterke 3,0-liter met Twinturbo-techniek start-/stoptechniek en dat resulteert in een CO2-uitstoot van 185 gram per kilometer. Die begint bij 102.500 euro. Wanneer een Cabriolet de meeste aantrekkingskracht moet hebben binnen een modelreeks dan lijkt de nieuwe 6-serie in zijn missie ­geslaagd, maar laten we niet te vroeg ­oordelen. De 6-serie Coupé, die hopelijk ­minimaal 150 kilogram lichter is, staat in het ­najaar bij de dealers. Daarmee is het nog niet gedaan met de gretigheid van BMW om elke niche in het topsegment af te dekken, in 2012 komt de 6-serie vierdeurscoupé als antwoord op de Mercedes-Benz CLS en de Audi A7 Sportback. Dus een ­beetje meer '6-appeal' voor de nieuwe ­generatie kan geen kwaad.
Video

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.