BMW 120d Cabriolet - 2008 - 301.451 km - Klokje Rond

Probleemloos rijplezier met dieselende 1-serie cabrio

38 reacties

Video
AutoWeek 4 2023
AutoWeek 4 2023

Je leest het in AutoWeek 4 2023

Al bijna tien jaar maakt Marcel Rol zijn dagelijkse kilometers met deze BMW 120d Cabriolet. Inderdaad, een cabrio met een dieselmotor, dat zie je niet vaak. Maar het is juist die motor, in combinatie met de automaat en het geweldige onderstel, waarom hij tot op de dag van vandaag bijna lyrisch is over zijn 1 Serie. Is Tim dat ook?

Weet je nog, die herfst-storm in oktober 2013? Marcel herinnert zich die windhoos als geen ander, aangezien een heel erg dikke eik een einde maakte aan zijn BMW 3-serie Touring. “Ook dat was een heerlijke auto”, vertelt hij.

“Diesel met automaat, een ­ gouden combinatie wat mij ­ betreft. Ik heb er ruim twee ton mee gereden, zonder een centje pijn. Toen moest ik echter nood-gedwongen op zoek naar een vervanger. Mijn vrouw reed een Peugeot 306 cabriolet, al sinds de jaren 90. Toen hebben de we rollen omgedraaid en ben ik cabrio gaan rijden en hebben we voor haar een Renault Twingo Initiale automaat gekocht. Na het nodige speurwerk op alle beken-de ­autoportalen viel mijn oog op een donkerblauwe 120d cabrio, die te koop was bij een particu-lier. De combinatie van cabriolet en diesel is handelstechnisch niet zo’n ­ gelukkige, dat was in mijn voordeel. Het betreft hier een auto die in 2012 uit Duitsland is ­geïmporteerd en waarvan de complete historie bekend is.”

WITTE RAAF

Voor Marcel was dit de bekende witte raaf en de deal was snel rond. Over restwaardes hoef je hem niets te vertellen: hij is bijna veertig jaar werkzaam geweest bij het bekende AutoTelex, lange tijd als algemeen directeur. “Dat kwam ook goed van pas bij het vaststellen van het bedrag dat de verzekeraar voor mijn geplette 3 Touring wilde uitkeren. Na het nodige gesteggel kwam het ­ toch nog op een accep­ tabele vergoeding uit.”

In 2013 zat Marcel nog volop in zijn werkzame leven en dat betekende uiteraard veel rijden. In Nederland, maar ook regelmatig naar Frankfurt en Stuttgart. “Het was nog even afwachten of een kleinere cabriolet hetzelfde ­ rijcomfort biedt als de Touring”, vertelt hij. “Nu kwam ik tijdens de proefrit al tot de conclusie dat de 1-serie in niets onderdoet voor de Drie. Naarmate de kilometers vorderden, werd ik alleen maar enthousiaster. Voor het onder-houd ben ik vrijwel altijd bij de BMW-dealer geweest, in Den Haag. Dat was te combineren met mijn afspraken in Rijswijk. Ik lees wisselende verhalen over deze motor en dan met name over de distributieketting, die ­ oprekt of kapot gaat. Ik denk dat die ketting minder te lijden heeft in combinatie met een automaat. Mijn rijstijl plus goed onderhoud spelen ook een rol.”

Tim de Leeuw en zijn collega’s van Carrec kennen de N47-­dieselmotor door en door. Tim legt zijn technische oor extra ­ kritisch te luisteren bij de Beierse viercilinder en bespeurt totaal geen afwijkende geluiden. Bij de uitgebreide proefrit komt er ook niets aan het licht dat wijst op onheil in de aandrijflijn. Integen-deel, Tim is enthousiast, zo blijkt uit zijn eerste reactie. “Deze BMW rijdt alsof hij altijd bij ons in onderhoud is geweest. Je voelt aan alles dat er door de jaren heen goed voor is gezorgd. Ik ben benieuwd wat we onderhuids zullen aantreffen.”

Tims eerste oordeel tovert een tevreden glimlach op Marcels gezicht. “Het is een auto van ­ inmiddels veertien jaar oud en ik kan alleen maar slimme, positie-ve dingen noemen. Er passen vier personen in, de ergonomie is top, het navigatiescherm zit mooi hoog in het dashboard, het i-Drive-bedieningssysteem is briljant, hij is stil, de stoffen kap werkt nog altijd perfect en ik rijd er met gemak 1 op 20 mee. Bochten nemen is een feest en op een klaverblad ben ik ­ bumperklevers snel weer kwijt.

In het verleden heb ik een paar keer een Peugeot 406 Coupé gehad. Prachtige auto, maar er was vaker iets aan kapot.” De motorkap is open en we kijken naar een smetteloze machine­kamer. Al snel slaat Tim alarm, wanneer hij ontdekt dat de “Hier moet je echt snel iets aan laten doen, anders sta je opeens stil”, zegt de keurmeester.

Aan de onderkant glimt een nieuw roetfilter ons tegemoet. “Dat is bij de laatste beurt ver-vangen en maakt deel uit van het vaste onderhoudsschema”, vertelt Marcel. Volgens Tim had het filter nog wel een tijdje mee-gekund en is vervangen pas ­ nodig als er klachten zijn. Aan de andere kant: voorkomen is beter dan genezen en het is pas de eerste hoge rekening in al die jaren. “Ik ben jaarlijks meer kwijt aan wegenbelasting dan aan ­ onderhoud. Ik rijd nu te weinig ­ kilometers voor een diesel, maar gezien de huidige restwaarde en het feit dat het zo’n geweldige auto is, neem ik geen afscheid”, aldus Marcel.

Het advies van Tim slaat hij niet in de wind: een paar weken later staat de 120d weer bij Carrec in de werkplaats om de puntjes op de i te zetten.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Een heerlijke auto en duidelijk goed onderhouden. De eigenaar is er zuinig op en ­ vervangt alles wat nodig is tijdig. Hierdoor rijdt de auto nog zoals je van een BMW verwacht. Wel zit er aan de buitenkant hier en daar wat schade en zijn er op korte ­ termijn reparaties nodig om de komende jaren nog zorgeloos te kunnen rijden.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Bmw
Model 120d Cabrio
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 45.710

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.360 mm / 1.748 mm / 1.411 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.495 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 720 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 152 g/km

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum