Bentley Continental GTC Speed (2009)

Genieten met een grote G

Bentley Continental GTC Speed
Maar liefst drie versies zijn er van de Bentley Continental en alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ook drie Speedvarianten. We reden de cabriolet, de GTC. Genieten met een grote G, want Speed staat voor nog meer power, nog meer snelheid en nog meer Bentley!

Met de kap open en recht van achteren gezien heeft de Continental GTC wel iets van een fraai gestileerde speedboot. De schitterende, cleane lijnen maken dit de mooiste vierpersoonscabrio ter wereld. En o, wat is het fijn dat stalen cabriodaken nog niet zijn doorgedrongen tot de hoogste regionen van cabrioland! Zo'n stoffen overkapping staat veel chiquer. Dat de  Continental GTC een mooie auto is, weten we al sinds het model in 2006 op de markt kwam. Het nieuws bevindt zich vooral onder de motorkap. 'Bentley 6.0 litre twin turbo' staat er op de plastic afdekkappen op het W12-blok. Omdat dit een Speed is, levert de motor 50 pk meer, wat het totaal op een machtige 610 pk brengt. Het koppel steeg met 100 Nm tot 750 Nm. Hoe lomp je ook op het gas gaat staan, de Bentley blijft een heer. Vanuit stilstand schiet de 2,5 ton wegende Speed in 4,8 tellen naar de 100 km/h. De neus komt wat omhoog als je de W12-motor vol op z'n lazer geeft.

Bij vol versnellen van 100 naar 200 km/h word je net zo in je stoel gedrukt als in een Golf GTI die van 50 naar 80 km/h accelereert. Met dit verschil: de Speed blijft maar gaan. Met het dak dicht is zelfs een top van 322 km/h mogelijk! Het blijft knap hoe zijdezacht de gangwissel van de automaat verloopt, ondanks al dat geweld. De transmissie laat zich ook met flippers bedienen.

Hoog zwaartepunt

Spring je uit de band, dan merk je bij snel bochtenwerk dat de GTC Speed een hoog zwaartepunt heeft. Je krijgt de auto dan met moeite naar de binnenkant van de bocht. Rijd je met de kap open, dan merk je wel dat zo'n grote cabrio niet de stijfheid heeft van een sportwagen. De auto laat af en toe ook lichte trillingen in het stuur voelen.

Vrijwel alles wat je kunt  bedenken aan automobiele technologie is op de Bentley aanwezig. Zo kun je de luchtvering in diverse standen zetten, maar zelfs in de meest sportieve stand blijft het onderstel oneffenheden gracieus wegwerken. In de meest comfortabele stand wil de GTC Speed best een beetje deinen, maar hij geeft je nooit een sloep-op-open-zeegevoel. Kom je een drempel tegen, dan kun je de blaasbalgen in de hoge stand zetten, zodat schraapgeluiden uitblijven.

De besturing werkt vrij licht, maar is toch voldoende communicatief. De GTC Speed is een verrassend breed inzetbare superbolide met 610 pk. Snel genoeg om zich met de duurste exoten te meten als het om snelheid in rechte lijn gaat; hij biedt plek aan vier personen en beschikt nog over vierwielaandrijving ook. Nieuw voor de Continental-reeks is de adaptieve cruisecontrol. Daarmee houdt de GTC Speed via een radar afstand tot de auto's die voor je rijden. De gewenste afstand tot de voorliggers kun je instellen met een 'scrollwieltje' op het stuur.

De technische verwantschap met de Volkswagen Phaeton is nu in het interieur minder zichtbaar. Zo zijn de knoppen op het stuur tegenwoordig speciaal ontworpen voor de  Continental-reeks. De GTC heeft nu ook chromen ringen in de koplampen en de grille is iets meer rechtop komen te staan. Ten opzichte van de gewone GTC is de Speed aan de voorkant met 10 millimeter verlaagd, aan de achterkant met 15 millimeter.

Video

Signalement

Merk Bentley
Model Continental GTC Speed
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 335.402

Specificaties

Brandstof benzine
Motor W12
Cilinderinhoud 5.998 cc
Maximaal vermogen 449 kW / 610 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 750 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 4.804 mm / 1.918 mm / 1.388 mm
Wielbasis 2.745 mm
Massa leeg 2.485 kg
Laadvermogen 415 kg
Banden275/35R20Prijzen
Topsnelheid 322 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,8 s (fabrieksopgave: 4,8 s)
Brandstofverbruik 16,6 l/100km
CO2-uitstoot 396 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum