Bentley Arnage T
Zeer exclusieve klasse
- Rob van Ginneken
- Eerste rijtest
De Bentley Arnage. Onmetelijk kostbaar, nóg een stuk exclusiever dan een Ferrari en zelfs voor de meest verwende liefhebber het neusje van de zalm. Sterker nog, zalm komt in dit geval twee keer in beeld. Letterlijk en figuurlijk namelijk. Een niet onaanzienlijk deel van de prijs wordt immers in de kas van minister Zalm gestort. Het zal duidelijk zijn dat je dan over tamelijk serieuze bedragen spreekt.
Op een catalogusprijs van iets meer dan drie ton, en dan hebben we het helaas niet over guldens, praat je over ruwweg 125 duizend euro aan belastingen en heffingen. Ongeveer de prijs van een leuke Mercedes S-klasse. Maar goed, dan heb je ook wat. Toch?
In elk geval staat er met de Bentley Arnage T veel auto voor de deur. Zoveel auto zelfs, dat een provinciaal weggetje in de richting van een van onze vaste fotostekken vanachter het grote stuurwiel opeens nogal smalletjes aandoet. En dat tegenliggers bij het zien van de enorme grille schielijk de berm induiken. De indruk dat er iets gigantisch op je af komt, blijkt trouwens exact te kloppen. De Arnage T is 540 centimeter lang, 213 breed en ruim anderhalve meter hoog. En dan zullen we maar discreet zijn over het rijklare gewicht van meer dan tweeënhalve ton...
Status en dynamiek
Wat mag een mens van zo'n imposante automobiel verwachten? Om te beginnen status. Meer uitstraling dan een Rolls-Royce zelfs, als je naar de verhoudingen kijkt. Er worden vier Bentleys verkocht tegen een Rolls. Waarom? Dat mag iedereen zelf invullen. Laten we het er maar op houden dat zo'n Bentley toch extra chic over zich heeft, ondanks het feit dat je tot nu toe over vrijwel dezelfde auto spreekt.
Inmiddels is er verandering in gekomen. Rolls-Royce is vanaf de eerste januari 2003 officieel van BMW en lanceert dan een auto waarvan we - zo meldt importeur Frits Hessing - nog behoorlijk met de ogen zullen knipperen. Hij kan het weten, want ergens bij München staat een onopvallende loods met zo'n grote metalen schuifdeur, waarbinnen - in het grootste geheim - de volgende generatie R-R staat. Hij is namelijk al klaar.
Nog een slagje groter dan de Bentley, zo vernemen we uit betrouwbare bron, 580 centimeter lang om precies te zijn. Het ontwerp is naar het schijnt iets heel bijzonders. Volgens Hessing: 'Een echte Rolls, maar dan met de extra portie dynamiek die je van zijn ontwerpers mag verwachten.'
Hij heeft er naar aanleiding van geheime klantenbezoeken overigens al een aantal in bestelling staan. Voor een luttel bedragje van iets rond de 500.000 euro. Tja, dan kun je wel even met een paar potentiële kopers naar München afreizen. Of Londen, want ook daar komt binnenkort ook zo'n min of meer geheime hal. Tot 1 januari moet de nieuwe eigenaar van het merk zich op publicitair gebied eigenlijk koest houden, vandaar die covert action. Je krijgt er bijna James Bond-achtige visioenen bij.
Ander publiek
De nieuwe Rolls zal volgens de importeur een heel ander publiek aanspreken. Hij kan het weten, want voor beide merken kun je in de toekomst nog steeds in De Bilt terecht. Volgens Bentley-woordvoerder Oliver Winkes ligt het verhaal eigenlijk eenvoudig: 'Alleen de naam gaat bij ons weg, de letters R-R zogezegd, maar verder blijft alles behouden. Machines, producten en verreweg de meeste personeelsleden. Sterker nog, er komen zo'n 400 vakmensen bij, want binnenkort komt er een nieuw model bij: de GT Coupé.'
'Uiteraard ook een model in de zeer exclusieve klasse, maar toch een stukje lager geprijsd dan de Arnage. Dat zul je in de aantallen zien. Nu bouwen we per jaar zo'n 1.800 auto's, waarvan vijf op de zes overigens al Bentley zijn en de zesde is een Rolls. Zo liggen de verhoudingen. Hoe die aantallen bij Bentley kunnen oplopen? Er is weleens een aantal genoemd van 9.000 in het jaar 2005. Dat lijkt me aan de hoge kant, maar het betekent in elk geval automatisch dat er op de basis van de GT Coupé nog andere modellen komen.'
Snelste Bentley
Toekomstmuziek. Intussen kunnen we het ook uitstekend doen met de nieuwe Arnage T. 'Op de Le Mans-racewagen na de snelste Bentley aller tijden,' vertelt Oliver Winkes glimlachend. Toch is dat op de keper beschouwd niet het belangrijkste nieuws. Veel opmerkelijker is het feit dat het moederbedrijf VWn er overduidelijk met zijn volle gewicht achter is gaan staan. 'Er wordt zo'n 500 miljoen pond in nieuwe producten geïnvesteerd. Dat is twee keer onze jaaromzet, dus kun je wel nagaan dat het even duurt voor we dat hebben terugverdiend. Ze gaan er echt achter staan.'
Het resultaat is in de Arnage T goed te merken. Je zou het niet zeggen, maar feitelijk is die in vergelijking met zijn uiterlijk vrijwel identieke voorganger tot de laatste schroef doorgelicht. Er zitten volgens zijn ontwerpers maar weinig onderdelen in die echt identiek zijn aan de vorige versie. Zo is ook het hele koetswerk aangepast, gewoon, omdat dit de eerst Bentley is die met hulp van moderne CAD-technieken is ontwikkelt. De computer versus het vroegere handmatige testwerk, zogezegd. Bovendien hebben de heren een voor 80 procent veranderde motor in het vooronder geschoven. De 6.75 liter V8 met twee turbo's levert 450 paardenkrachten (336 kW) en - gaat u even zitten - een koppel van 875 Nm.
Verzengend
Het effect is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Druk op de startknop en in het vooronder begint de dikke achtcilinder zacht te zoemen, waarbij de auto zo nu en dan licht zindert wanneer de motor even schudt. Schakel de automaat in, duw het gaspedaal omlaag en je krijgt opeens waardering voor de moed om ons zo'n peperdure auto mee te geven. Hij neemt ondanks zijn geweldige gewicht van tweeënhalve ton namelijk ook geweldige stappen.
Met een diepe grauw uit het vooronder sprint de gigant in een verbijsterend tempo weg. Nul naar honderd in nog geen zes tellen, nog eens zeven seconden later passeer je de 160 en naar het schijnt is de pijp pas leeg tegen de 270 kilometer per uur. Maar dat hebben we even niet gecheckt op de A2. Een ding is zeker; hij is snel, heel snel.
Als je naar zijn imposante power kijkt, is het trouwens niet zo raar dat de Arnage T toch niet zo intens stil is als we een beetje hadden verwacht. Een positieve verrassing is zijn weggedrag. Rechtuit zoef je soeverein voort, maar ook een klaverblad of slingerend binnenweggetje vormt niet snel een probleem. Je voelt meteen dat je met tweemaal modaal aan gewicht onderweg bent, maar de enorme banden en het tractiesysteem houden de boel verrassend aardig in het gareel. Zo lang je geen al te wilde acties onderneemt, gaat hij zelfs bijna sportief een bocht om. Overdrijf je, dan grijpt de elektronica nogal grofstoffelijk in. Maar goed, het werkt en dat is al heel knap bij zo'n reus.
In alle andere opzichten sluit de Arnage T - en terecht - nadrukkelijk aan bij de klassieke aanpak. In het interieur vind je fraai hout, leer (zelfs tegen het dak!) en veel chroom. Maar ook een boel metertjes en comfortabele semi-sportstoelen. Achterin zit je zo mogelijk nog beter. Om de twee fauteuils heen bevind zich een zee van ruimte. Plus riante armsteunen en een soort leren hoofdkussentjes tegen de achterste raamstijlen.
Mooi? Ach, je moet van die klassiek chique stijl houden. Het heeft beslist wat, maar objectief bezien oogt het allemaal wat rommelig en uit een andere tijd. Maar als je zo denkt, staat hij niet op je verlanglijstje. Juist dat karakter is voor een zeer selecte kopersgroep van enkele tientallen per jaar doorslaggevend. Het valt in elk geval niet te ontkennen dat de Arnage T een imposante auto is. We zijn benieuwd naar die nieuwe GT Coupé. En natuurlijk de nieuwe Rolls, die nog een half metertje langer is dan deze gigant!