Rij-impressie Audi TT Roadster

Op zoek naar de X-factor

128 reacties

Video
AutoWeek 10 2015
AutoWeek 10 2015

Je leest het in AutoWeek 10 2015

Ze werden bijna tegelijk onthuld, maar we moesten even wachten tot we op pad konden met de Audi TT Roadster. Is de auto leuker dan de coupé en hoe verhoudt hij zich tot de concurrentie?

Er zit beweging in het Audi-image de laatste jaren. En voor het merk gaat die beweging de goede kant op. Het merk krijgt een steeds cooler imago bij jongeren, iets wat waarschijnlijk komt door het strakke design en de mooie interieurs. Voeg daar een knaller als de Audi R8 aan toe en mensen die niet meteen elk autoblad verslinden maar wel van mooie auto's houden noemen Audi als merk waar ze wel enthousiast van worden. Die hele groep kan zijn lol op met de nieuwe Audi TT Roadster. Sowieso leeft een cabrio altijd meer dan een coupé. Je zal aan een leek wel eens moeten uitleggen wat een coupé is, maar een cabriolet: die term kent zelfs de allergrootste autohater. De TT is bovendien een auto die sterk afhankelijk is van zijn design. De reacties op onze site zijn duidelijk verdeeld over de strakke nieuwe grille, maar er komt ontegenzeggelijk wat op je af. Het is de eerste van een nieuwe generatie Audi's met de strakkere neus, waarbij de ringen van de grille naar de motorkap zijn verplaatst. Recht van voren is het ronde wat een TT zo kenmerkte daarmee verdwenen, maar de auto is naar onze mening eerder meer, dan minder imposant geworden. Het interieur is vervolgens fabelachtig. De cockpit van de TT wijkt extreem af van alle andere Audi's in de showroom. Ja, het MMI-systeem op de middentunnel is gebleven, maar vervolgens zoek je tevergeefs naar een scherm op de middenconsole. Of naar klimaatbediening. Of naar welke knop dan ook! Nee, alles is anders. De bestuurder heeft nu een multifunctioneel TFT-scherm voor zijn neus gekregen, waarop je naar wens een enorm grote en mooie navigatiekaart te zien krijgt, waarbij de klokken met een druk op een stuurwielknop verkleinen. Het is even wennen, maar het systeem werkt zo ontzettend goed, dat je al snel niet beter weet. De bediening van de klimaatcontrole zit op zijn beurt ín de knoppen van de roosters. Hoe kom je erop! In praktijk werkt het nog prima ook. Vaak zijn dit soort extreme nieuwe vindingen een ergonomisch drama, maar niet in deze TT. Erg knap. Afwerking en materiaalgebruik zijn weer buitengewoon, maar dat is dan inmiddels ook een paradepaardje van Audi. Voor de Roadster heeft het merk nog wat extra luxe zaken bedacht. Sowieso hebben de ingenieurs het idee van een warm luchtrooster in de stoelen van Mercedes 'geleend', wat open rijden met koude temperaturen behaaglijk maakt. Het stoffen dak open of sluit je in tien seconden, wat vrij snel is. Wat fijn is, is dat het dak niet ten koste gaat van de bagageruimte. Open of gesloten: je hebt 250 liter. Wat natuurlijk niet bijster veel is, maar in deze klasse bovengemiddeld.

Instappen is prima

Wij gingen op pad met de instapversie op benzinegebied, en instappen is duidelijk niet meer wat het geweest is. Of is er iemand die een 2.0 TFSI met 230 pk wat mager vindt? Opvallend genoeg staan minder vermogende modellen (iets als een 1.8 TFSI met 180 pk zou best oké zijn) vooralsnog niet in de planning. Zoals we de TFSI inmiddels kennen is het een zalig blok met veel power in het middengebied. Enkel richting de toerenbegrenzer zwakt het wat af, zodat je vaak al flippert voordat de automaat opschakelt als je erg sportief rijdt. Maar aangezien de TT relatief soepel is, zal je dat niet al te vaak doen. Dit is duidelijk geen TTS en Audi heeft de auto merkbaar toegankelijk willen maken. Natuurlijk heeft de TT Roadster een fijn laag zwaartepunt, waardoor hij best strak ligt, maar verwacht geen ultrascherpe respons op je stuurcommando's. En daar komt wat bij. Je merkt uiteindelijk dat de auto hetzelfde onderstel heeft als een Audi A3. Natuurlijk is hij lichter en ligt de auto een stuk lager, maar het rijgedrag voelt als dat van een superlichte Audi A3 cabrio. En daarmee heb je het belangrijkste verschil tussen de TT Roadster en concurrenten als de BMW Z4 en de Mercedes SLK te pakken. Door hun configuratie bieden die echt véél meer rijplezier. En dat heeft niets te maken met sprinten, driften of circuitachtige praktijken, maar puur met hoe de auto voelt als je een stuurbeweging maakt. Een Mazda MX5 met slechts 100 pk biedt al stuurplezier als je een afslag neemt of van rijstrook verandert. Dat heeft te maken met de manier waarop de auto reageert op wat jij wil en met het gebrek aan aandrijfreacties in het stuur. Maar hoe mooi de TT ook is en hoe goed de aandrijflijn ook voelt: de auto mist de X-factor die je wilt hebben als je op zoek bent naar oprecht rijplezier. Iets wat een bijna elitaire gedachte is. Want zet de gemiddelde autoliefhebber in deze Audi TT Roadster en hij heeft de dag van zijn leven. Dak eraf, goede wegligging, 230 pk, wáár heeft de kerel het over met z'n gebrek aan rijplezier? Maar pas als je hebt geproefd aan het echte roadsterplezier van auto's als de Z4 en de SLK, maar ook de Honda S2000 en de Mazda MX5, dan mis je die X-factor in de Audi TT. Het zal voor de doelgroep die Audi op het oog heeft waarschijnlijk geen probleem zijn, want heerlijk cruisen alsof het een (open) GT is gaat de TT Roadster prima af. Maar het is voor de liefhebbers wel een aandachtspunt als ze een verlanglijstje opstellen. In april staat de auto bij de dealers.

Audi TT Roadster
Audi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT RoadsterAudi TT Roadster

Lezersreacties (128) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.